Notatie van grotere getallen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Notatie van grotere getallen

4 238 654 ..........4 180........... 2,54.......... 0,345 897

4.238.654 ..........4.180........... 2,54.......... 0,345.897

4,238,654 ..........4,180........... 2.54.......... 0.345,897

4238654 ............4180............ 2.54.......... 0.345897

4238654 ............4180............ 2,54.......... 0,345897
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Notatie van grotere getallen

Als ik typ dan gebruik ik het eerste meestal als ik schrijf meestal het laatste. De rest zaait alleen maar verwarring.

PS: waarom bij natuurkunde?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Notatie van grotere getallen

PS: waarom bij natuurkunde?
where else?
Als ik typ dan gebruik ik het eerste meestal als ik schrijf meestal het laatste.
waarom?
. De rest zaait alleen maar verwarring
waarom? Als er ergens afspraken over zijn is dat juist om verwarring te voorkomen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Notatie van grotere getallen

where else?
Geen idee, maar dit is toch niet een specifiek natuurkundig probleem.
waarom?
Omdat 456 746 701 nu eenmaal makkelijker leest dan 456746701. Bij het schrijven blijft het overzicht goed bewaard, maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn geschrift. Ik kan me voorstellen dat iemand met het geschrift van een 60-jarige doktert totaal niet overzichtelijk is.
waarom? Als er ergens afspraken over zijn is dat juist om verwarring te voorkomen.
Dan komma, dan punt, dat gaat nooit goed bij iedereen, een spatie om de 3 cijfers kan iedereen onthouden.

Berichten: 8.614

Re: Notatie van grotere getallen

Misschien is dit eerder een taalkundige kwestie (al gaat het om cijfers).

De link naar Taaladvies die ik hierboven plaatste zegt dat de ISO-norm (weet niet direct waar dat voor staat) de spatie als scheidingsteken voorschrijft. In de praktijk wordt echter vaak de punt gebruikt en dit wordt ook aangeraden voor geldbedragen.

Engelstalige landen hanteren andere normen (zie ook hier)

Verder heten kommagetallen niet voor niets kommagetallen en worden ze dus (in Nederland en België) geschreven met een komma.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Notatie van grotere getallen

Wanneer ik grote getallen ga typen gebruik ik ook het eerste, bij het schrijven staan mijn cijfers niet zover uiteen als bij het eerste maar ook niet zo dicht als bij het laatste voorbeeld (een beetje ertussenin, dat is waarschijnlijk eigen aan ieder zijn handschrijft).

Als argumenten heb ik eigenlijk dezelfde als Rov, 1000000000 & 1 000 000 000 bij het eerst moest ik zitten staren naar mijn scherm of ik wel genoeg nullen had getypt en bij het 2e zie je dat direct.

Dat ik ook altijd een probleem bij een rekenmachine voor mij pi.gif .

Het 2e, 3e en 4e voorbeeld van Jan gebruik ik bijna nooit, het is veel te onduidelijk. In België gaan we meestal een komma gebruiken voor 0,5 maar in Verenigd Koninkrijk gaat men 0.5 doen. Aan zo'n zaken doe ik niet mee !!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Notatie van grotere getallen

En als iemand de regel niet juist toepast, wat altijd wel eens gebeurd, krijg je een hoop verwarring.

123.456

Waar hebben we het nu over?

123456 of 123,456

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Notatie van grotere getallen

Het
En als iemand de regel niet juist toepast, wat altijd wel eens gebeurd, krijg je een hoop verwarring.

123.456

Waar hebben we het nu over?

123456 of 123,456
In wetenschappelijk teksten gebruikt men een punt in plaats van komma om "kommagetallen" (dit woord heeft dan weinig bestaansrecht meer natuurlijk) weer te geven. Een half is dus 0.5 en niet 0,5
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Notatie van grotere getallen

Ik geloof dat we het zo wel eens worden. NIST voorschriften met spaties voor duizendtal-scheiding.

Vraag is alleen, we leven in continentaal Europa. Zijn daar wat betreft die decimaalscheiding geen andere afspraken? Alleszins leren we op de scholen iedereen de decimale komma aan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Notatie van grotere getallen

Decimalen worden gescheiden van gehele getallen door een punt.

Duizendtallen worden gescheiden door een spatie.

Op schrift zijn die twee echter nogal gevoelig voor onduidelijkheden: een punt is gauw moeilijk te lezen, dus schrijven we een komma; een spatie is erg lastig te herkennen (je kunt niet ieder cijfer op precies dezelfde afstand zetten zoals een pc) dus laten we die scheiding weg.

Er is dus een duidelijk verschil tussen wetenschappelijke teksten (--> met de computer/tekstverweker) en met de hand.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Notatie van grotere getallen

Zonder het te weten heb ik dus altijd de juiste regels gebruikt pi.gif .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Notatie van grotere getallen

(--> met de computer/tekstverweker).
Het onderbewuste komt bovendrijven..... pi.gif

wiki:http://en.wikipedia.org/wiki/SI
The 10th resolution of CGPM in 2003 declared that "the symbol for the decimal marker shall be either the point on the line or the comma on the line". In practice, the decimal point is used in English, and the comma in most other European languages.
CGPM: http://www.bipm.org/en/CGPM/db/22/10/
Symbol for the decimal marker (9) (11)



The 22nd General Conference,

considering that

a principal purpose of the International System of Units (SI) is to enable values of quantities to be expressed in a manner that can be readily understood throughout the world,

the value of a quantity is normally expressed as a number times a unit,

often the number in the expression of the value of a quantity contains multiple digits with an integral part and a decimal part,

in Resolution 7 of the 9th General Conference, 1948, it is stated that "In numbers, the comma (French practice) or the dot (British practice) is used only to separate the integral part of numbers from the decimal part",

following a decision of the International Committee made at its 86th meeting (1997), the International Bureau of Weights and Measures now uses the dot (point on the line) as the decimal marker in all the English language versions of its publications, including the English text of the SI Brochure (the definitive international reference on the SI), with the comma (on the line) remaining the decimal marker in all of its French language publications,

however, some international bodies use the comma on the line as the decimal marker in their English language documents,

furthermore, some international bodies, including some international standards organizations, specify the decimal marker to be the comma on the line in all languages,

the prescription of the comma on the line as the decimal marker is in many languages in conflict with the customary usage of the point on the line as the decimal marker in those languages,

in some languages that are native to more than one country, either the point on the line or the comma on the line is used as the decimal marker depending on the country, while in some countries with more than one native language, either the point on the line or comma on the line is used depending on the language,

declares that the symbol for the decimal marker shall be either the point on the line or the comma on the line,

reaffirms that "Numbers may be divided in groups of three in order to facilitate reading; neither dots nor commas are ever inserted in the spaces between groups", as stated in Resolution 7 of the 9th CGPM, 1948.


NIST: http://physics.nist.gov/Pubs/SP811/sec10.html#10.5.3
10.5.2 Decimal sign or marker

The recommended decimal sign or marker for use in the United States is the dot on the line [4, 8]. For numbers less than one, a zero is written before the decimal marker. For example, 0.25 s is the correct form, not .25 s.
Kortom, volgens mij in Nederland: groepjes van drie met een (halve) spatie als scheiding, en een komma als decimaalscheiding.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Notatie van grotere getallen

Kijken we naar een standaardwerkje als BINAS (althans in mijn 5e druk), dat toch eigenlijk het goede voorbeeld zou moeten geven, dan is er ook hier inconsequent gebruik ingeslopen. Tabel 7 ( waarden van enige constanten en grootheden) gebruikt voornamelijk smalle spaties, maar in bijvoorbeeld de gravitatieconstante, de gasconstante, de constante van Wien en de Rydbergconstante is deze vergeten.

Typisch aan deze constanten zonder duizendtallenscheiding is dat ze steeds maar 4 cijfers na de komma hebben. Net of BINAS net als ik vindt dat het voor getallen van 4 cijfers niet de moeite is die spatie in te voegen, dat het zo ook wel overzichtelijk genoeg is. Ook andere 4-cijferige getallen met een scheidingsspatie kan ik zo gauw niet vinden. Deze afspraak zie ik zo gauw niet in de NIST- of CGPM afspraken.

In BINAS tabel 15 C "muziek" is het net of de spaties ook niet allemaal even breed of smal zijn. In tabel 25 "isotopen" is de kolom van de atoommassa's ook niet overal even netjes. Vergelijk bijvoorbeeld 59Fe en 68Zn, de ruimte tussen de 4 en de 8 na de komma is duidelijk verschillend, en bij 27Al en 33S is de ruimte tussen de 1 en de 5 ook niet gelijk. Missers van de zetter waarschijnlijk.

(ik heb expres gezocht naar een voorbeeld van een scheiding tussen twee identiek cijfers, want anders kun je je nog verkijken op de breedte van de karakters. Scheidingen waar een "1" bij betrokken is lijken extra brede spaties te geven.)

In unicode zijn trouwens verschillende spaties beschikbaar:

&# 8196 ; 2 000 123 456 (= standaard op dit forum)

&# 8197 ; 2 000 123 456

&# 8198 ; 2 000 123 456

&# 8199 ; 2 000 123 456
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Notatie van grotere getallen

Jan van de Velde schreef:In unicode zijn trouwens verschillende spaties beschikbaar:

&# 8196 ; 2 000 123 456 (= standaard op dit forum)

&# 8197 ; 2 000 123 456

&# 8198 ; 2 000 123 456

&# 8199 ; 2 000 123 456
Daar zie ik nou totaal geen verschil in...

Enniewee: ik zie in het polytechnisch zakboekje gewoon alles aan elkaar staan. Bijvoorbeeld pagina 577 (41e druk) staan vrolijk getallen als 119900, 106800, etc.

Kleine getallen gewoon 0,00034.

Als ISO echter een spatie voorschrijft ben ik daar voorstander van.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Notatie van grotere getallen

Daar zie ik nou totaal geen verschil in...
Zou dat dan een puntje zijn dat IE voor heeft op FF :D ? (een van de weinige puntjes als ik jullie FF-adepten goed begrijp, maar toch). Ik zie de verschillen tussen de spatiebreedten luid en duidelijk. In de quote die jij van mijn lijstje maakte verschijnen echter allemaal rare karakters. 8-)
Enniewee: ik zie in het polytechnisch zakboekje gewoon alles aan elkaar staan. Bijvoorbeeld pagina 577 (41e druk) staan vrolijk getallen als 119900, 106800, etc.

Kleine getallen gewoon 0,00034.
Tja, als je afspraken maakt wil dat nog niet zeggen dat eenieder zich eraan houdt. :D
Als ISO echter een spatie voorschrijft ben ik daar voorstander van.
Jij je zin:

http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_31-0
Numbers
  • Numbers should be printed in upright (roman) type.
  • ISO 31-0 specifies that "the decimal sign is a comma on the line". It notes that in English documents a dot on the line is also commonly used. (Unconfirmed rumors state that ISO has changed its view on this matter [1] and that it now recognize the decimal comma and the decimal dot as equal alternatives.)
  • Numbers consisting of long sequences of digits can be made more readable by separating them into groups, preferably groups of three, separated by a small space. For this reason, ISO 31-0 specifies that such groups of digits should never be separated by a comma or point, as these are reserved for use as the decimal sign.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer