Springen naar inhoud

Schaduw in donkere lucht

• Log in om te kunnen reageren

herald

herald

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2007 - 00:51

Ik weet niet echt waar ik dit zetten moet, daarom hier. Ik vroeg me af of het mogelijk was dat je met een zaklamp je schaduw in een donkere hemel kan laten doen reflecteren. Ik heb het hier wel over een vrij grote schaduw. Is het mogelijk dat twee mensenlichamen kunnen worden afgebeeld op de lucht door middel van een zaklamp. Met in de lucht bedoel ik ook echt tussen de sterren en niet paar meter verder. Als je met een zaklamp in de lucht schijnt zie je wel een straal, maar ik zou graag van jullie, de wetenschappers, weten of de lucht schaduwen kan reflecteren( met rond de schaduwen lichtkringen) , en de uitleg hier achter.

Met dank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juli 2007 - 20:10

Een schaduw is per definitie een gebrek aan licht en dus niet te reflecteren. het licht wat rond het schaduwgevende object valt kan wél worden gereflecteerd.

Alleen,

a) een zaklamp geeft zielig weinig licht
b) dat wil je ook nog eens honderden meters ver laten schijnen, laten we zeggen op een wolk op 200 m hoogte. De lichtsterkte is dan al afgenomen met een factor 40 000 t.o.v. de lichtsterkte op 1 m afstand (en moet ook nog eens terugkomen, wat de situatie nog veel sterker verergert (tot een factor 160 000))
c) laten we zeggen dat je persoon (met een breedte van bijv. 0,5 m) op 1 m afstand boven de lamp hangt, dan is zijn schaduw op 200 m hoogte al 100 m breed.
d) er bestaat nog zoiets als "lichtvervuiling", "vals" licht van straatlantaarns e.d. uit de (in dit geval wijde) omgeving.
e) de lichtbron van de zaklamp, de reflector achter de lamp, is bijvoorbeeld 5 cm breed. Dat betekent dat je beeld op 200 m hoogte (je hangt er weer een meter boven) een vage contour krijgt met een breedte van tien meter waarin de lichtsterkte geleidelijk afneemt van volledige bestraling tot volledige schaduw.
f) in een wolk verstrooit het licht, dus ook zijdelings en daarvandaan weer terug naar beneden, zodat je schaduwrand nog minder scherp wordt, als we überhaupt nog van een rand kunnen spreken.
g) ook onderweg naar de wolk wordt je licht al voor een klein deel verstrooid door stof en minuscule vochtdruppeltjes.

Fraaie effecten vallen dus niet te verwachten. En als je het over een sterrenhemel hebt, geen wolken, dus nauwelijks deeltjes die licht reflecteren, dus ook geen schaduw.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

• Gast

Geplaatst op 28 juli 2007 - 02:18

Een schaduw is per definitie een gebrek aan licht en dus niet te reflecteren. het licht wat rond het schaduwgevende object valt kan wél worden gereflecteerd.

Alleen,

a) een zaklamp geeft zielig weinig licht
b) dat wil je ook nog eens honderden meters ver laten schijnen, laten we zeggen op een wolk op 200 m hoogte. De lichtsterkte is dan al afgenomen met een factor 40 000 t.o.v. de lichtsterkte op 1 m afstand (en moet ook nog eens terugkomen, wat de situatie nog veel sterker verergert (tot een factor 160 000))
c) laten we zeggen dat je persoon (met een breedte van bijv. 0,5 m) op 1 m afstand boven de lamp hangt, dan is zijn schaduw op 200 m hoogte al 100 m breed.
d) er bestaat nog zoiets als "lichtvervuiling", "vals" licht van straatlantaarns e.d. uit de (in dit geval wijde) omgeving.
e) de lichtbron van de zaklamp, de reflector achter de lamp, is bijvoorbeeld 5 cm breed. Dat betekent dat je beeld op 200 m hoogte (je hangt er weer een meter boven) een vage contour krijgt met een breedte van tien meter waarin de lichtsterkte geleidelijk afneemt van volledige bestraling tot volledige schaduw.
f) in een wolk verstrooit het licht, dus ook zijdelings en daarvandaan weer terug naar beneden, zodat je schaduwrand nog minder scherp wordt, als we überhaupt nog van een rand kunnen spreken.
g) ook onderweg naar de wolk wordt je licht al voor een klein deel verstrooid door stof en minuscule vochtdruppeltjes.

Fraaie effecten vallen dus niet te verwachten. En als je het over een sterrenhemel hebt, geen wolken, dus nauwelijks deeltjes die licht reflecteren, dus ook geen schaduw.

Ja, ik vroeg het omdat ik samen met een vriend op een strandfuif dus in de sterrenhemel duidelijk 2 echt grote schaduwen heb gezien met daar rond een fel licht. Het was meer een geheel van, ja , 2 contouren van mensen met daar rond fel licht. Ik vroeg het me af omdat ze toen met zaklampen aant het schijnen waren. Ik weet niet meer of ze schenen op de moment dat we de 'schaduwen' zagen. Het was wel een vrij sterke zaklamp, één met fel licht. Maar volgens jou kan het niet dan een (felle dan wel) zaklamp een zeer grote schaduw in de sterrenhemel kan laten reflecteren?

Fikret

Fikret

• >100 berichten
  • 160 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2008 - 16:27

Ik vraag me af waarom licht zelf geen schaduw (op z'n minst een halfschaduw) kan hebben als de eene lichtbron een ander reflecteerd. Of kan ik dan beter eerst stellen of licht wel of geen massa heeft (wat een hoop kan verklaren)?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures