Springen naar inhoud

Geluid - interferentie

• Log in om te kunnen reageren

Stef31

Stef31

• >250 berichten
  • 609 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2007 - 09:07

Hallo iedereen

Ik heb een volgende probleem die ik moet oplossen maar heb geen idee welke werkwijze ik hier moet volgen.
Het gaat om het volgende probleem:

Twee stereoboxen staan op 6 m van elkaar. Een waarnemer zit op 10 m recht voor één
van de boxen. Voor welke frequentie in het hoorgebied (16-20000 Hz) heeft men daar
een minimumsignaal, en voor welke frequentie een maximum signaal?

Hoe moet ik dit vraagstukje oplossen, hoe kan je dat oplossen grafisch, wordt hier het dopplereffect gebruikt?

Ik zie wel in het vraagstuk dat je twee stereoboxen hebt die 6m van elkaar staan (dus elk 3 m) en de luisteraar zit op 10 m voor één van de boxen dus moet dat ergens een rechthoekige driehoek zijn waar je eerst de schuine zijde moet berekenen of ben ik helemaal mis?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2007 - 09:37

voor het doplereffect moet bron en/of waarnemer bewegen, dat is hier niet het geval.

Je zal inderdaad al de schuine zijde moeten berekenen

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2007 - 12:03

Je kan dit niet oplossen met doppler. Voor zo'n vraagstuk moet je rekening houden met constructieve en destructieve interferentie.
Ik heb even iets opgezogd en in deze topic staat een gelijkaardig iets.

Hopelijk heb je daar iets aan.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44889 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juli 2007 - 15:36

NB: het vraagstuk zou moeten luiden:

Twee stereoboxen staan op 6 m van elkaar. Een waarnemer zit op 10 m recht voor één van de boxen. Voor welke frequenties in het hoorgebied (16-20000 Hz) heeft men daar een minimumsignaal, en voor welke frequenties een maximum signaal?

want ik vind in de gauwigheid 10 frequenties die een maximum geven, voor minima moeten dat er dus ook ergens tussen de 9 en 11 wezen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Stef31

Stef31

• >250 berichten
  • 609 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2007 - 16:02

Ja zo zou het moeten zijn anders klopt dat niet goed maar hoe begin je aan dit probleem, weet enkel de schuine hoek berekenen met Phythagoras voor de rest geen idee hoe je eraan moet beginnen

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44889 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juli 2007 - 16:35

Dan weet je nu je afstand tot de ene box, en die tot de andere box. We gaan er even vanuit dat de twee golven in fase uit de boxen komen. Constructieve interferentie krijg je als de twee uitgezonden golven je oor bereiken in dezelfde fase, of met een hele golflengte verschil, of met twee hele golflengten verschil, etc. . Is bijvoorbeeld de ene afstand 10 m en de andere 12, dan moet er in die 2 m verschil tussen die twee afstanden dus een hele golf passen, of twee hele golven, etc. Kortom, de golflengte 2 m geeft positieve interfrentie. Maar in die 2 m verschil passen ook twee hele golven van 1 m, dus ook een golflengte van 1 m geeft dan positieve interfrentie. En antuurlijk 0,5 m, 0,25 m etc tot in het oneindig kleine.

Die passende golflengten kun je dus berekenen als je het weglengteverschil hebt. En die golflengten kun je met v= λ·f omrekenen naar frequenties. Dan zie je vanzelf welke frequenties erbij horen.

Volledig destructieve interferentie krijg je als het faseverschil gelijk is aan precies ½λ, maar natuurlijk ook bij een faseverschil van 1½λ, 2½λ etc.

Ik zie trouwens dat ik in de gauwigheid (nooit iets gauw-gauw doen zie je maar weer) een foutje gemaakt heb, voor de positieve interferentie zijn er maar 7 frequenties die in het gehoorgebied liggen.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Stef31

Stef31

• >250 berichten
  • 609 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2007 - 20:57

Hallo

Ik heb de theorie volledig begrepen met de CI en DI maar nu zit ik gewoon vast waar ga ik het weglengte verschil berekenen want kan dat berekenen aan de kant van 10m - 6m = 4m dus een weglengte verschil van 4 golflengten

Dan aan de kant met de stelling van Phythagoras te hebben toegepast krijg ik

11.66m - 10m = 1.66 m is een weglengte verschil van 83/50 lamda

zover geraak ik maar en weet dat de snelhei van het geluid mag nemen 343m/s

v = lambda * f

343 m/s = delta_lengte * f

f = v / lambda

Welke werkwijze moet ik hier aanpakken maar snap het niet echt goed

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44889 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juli 2007 - 21:21

weglengteverschil.png

Twee verder identieke golven vertrekken tegelijkertijd uit A en uit B met een snelheid van 343 m/s. Als golf A bij de toehoorder arriveert is golf B daar nog 1,6619 m en een beetje vandaan. Die 1,6619 m is dus het weglengteverschil.

Natuurlijk houden de golven daar niet op, ze golven verder. Is de golflengte nu 1,6619 m, dan komen golf A en golf B met precies 1 periode verschil bij de toehoorder aan. Maar ja, binnen elke periode is de golf gelijk, als je een stuk golf bekijkt zie je niet of je naar de 1e, de 2e of de 6511e periode kijkt. Twee golven die precies in fase bij de toehoorder arriveren zullen elkaar versterken, maar twee golven die met precies één periode verschil bij de toehoorder arriveren zullen elkaar precies zó versterken. Zelfs golven die met precies 6511 perioden verschil bij de toehoorder arriveren doen dat. Als dat weglengteverschil van 1,6619 m nou netjes overeenkomt met één golflengte (= 1 periode) zullen de golven uit A en B elkaar dus versterken. (en zo ook als die 1,6619 m netjes overeenkomt met 6511 golflengtes, ook dan zullen ze elkaar versterken ter plaatse van de toehoorder).

Stef31

Stef31

• >250 berichten
  • 609 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2007 - 11:08

Hallo

Met die tekening zie laatste post ligt het wat duidelijker maar zou nu graag eens een voorbeeld hebben hoe je dat kan berekenen wanneer je een min en max hebt en bij welke frequentie?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44889 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 juli 2007 - 11:16

..//..
Constructieve interferentie krijg je als de twee uitgezonden golven je oor bereiken in dezelfde fase, of met een hele golflengte verschil, of met twee hele golflengten verschil, etc. .
..//..
Volledig destructieve interferentie krijg je als het faseverschil gelijk is aan precies ½λ, maar natuurlijk ook bij een faseverschil van 1½λ, 2½λ etc.

Wat snap je niet van dit bericht dan?

Stef31

Stef31

• >250 berichten
  • 609 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2007 - 11:23

wel die weglengteverschil 1.6699 is dat nu constructieve of destructieve interferentie want dat kan je hier toch nooit gaan afleiden, weet wel dat de snelheid van het geluid volgens BINAS bij een temperatuur van 0°C 343 m/s

En weet ook dat je de formule moet gebruiken voor berekenen van de frequentie:

f = v(geluid) / lamdba

Moet ik hier eerst weten hoeveel keer die 1.66m in die 10 meter gaat maar is dat dan de golflengte?

10 / 1.66 = 6.02 golflengten dus hebben we toch een 6 lambda of mag je het niet zo oplossen?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44889 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 juli 2007 - 11:28

ALS die 1,66 m precies 1 golflengte is, komen beide golven aan bij de toehoorder met precies 1 golflengte faseverschil. Omdat een basis kenmerk van golven is dat ze zich periodiek precies herhalen, lijkt het ter plaatse van de toehoorder erop dat de golven precies in fase zijn, en elkaar dus versterken.

Of begrijp je niet waarom twee golven die precies in fase zijn elkaar versterken?

Stef31

Stef31

• >250 berichten
  • 609 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2007 - 11:36

Waarom is die 1.66m precies één golflengte?
Wat constructieve en destructieve interferentie begrijp ik zeer goed

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44889 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 juli 2007 - 11:42

Dat IS niet noodzakelijk precies één golflengte, maar MOET noodzakelijk een heel aantal golflengten ZIJN om constructieve interferentie te kunnen geven.

Veranderd door Jan van de Velde, 29 juli 2007 - 11:42

Stef31

Stef31

• >250 berichten
  • 609 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2007 - 11:48

Dan mag ik aanemen door berekening dat de volgende frequentie kan worden berekend:

f = v / lambda = 343m/s / 1.6619 = 206Hz en deze freqeuntie wordt dan versterkt

Toch graag een praktijkvoorbeeldje

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures