Een dubbel zwart gat in centrum melkweg?

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Een dubbel zwart gat in centrum melkweg?

Afbeelding


Zou het centrum van de Melkweg een tweede zwarte gat kunnen herbergen? Deze vraag kan beantwoord worden door middel van een vrij simpele test: ga op zoek naar een dubbelster die met een gigantische snelheid de Melkweg verlaat. Het is al bekend dat de Melkweg een kolos van 3,6 miljoen zonnemassa's bevat. Als er inderdaad een tweede zwarte gat in het centrum bestaat, zal deze vermoedelijk tussen de 1000 en 10.000 zonnen wegen - een middelzwaar zwart gat dus.


Lees meer ... Astrostart
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 603

Re: Een dubbel zwart gat in centrum melkweg?

Zou het centrum van de Melkweg een tweede zwarte gat kunnen herbergen? ... middelzwaar zwart gat dus.
Die redenering van het waarnemen van een dubbelster en het bestaan van een tweede zwart gat, begrijp ik niet helemaal. Blijven die twee sterren altijd bij elkaar wanneer ze versneld worden door een dubbel zwart gat ? Of kan dit slechts in die configuratie ?
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Een dubbel zwart gat in centrum melkweg?

zie ook new scientist, waar, wat mij betreft, beter wordt uitgelegd wat er precies gebeurt (incl. link naar wetenschappelijke artikel!).


In het artikel zie ik dat men inderdaad werkt met de hier vermelde grootte-orden, maar vind hiervoor noch reden noch referentie. Een korte google-tocht brengt mij voorlopig ook niets bij.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Een dubbel zwart gat in centrum melkweg?

confusie schreef:Afbeelding


Zou het centrum van de Melkweg een tweede zwarte gat kunnen herbergen? Deze vraag kan beantwoord worden door middel van een vrij simpele test: ga op zoek naar een dubbelster die met een gigantische snelheid de Melkweg verlaat. Het is al bekend dat de Melkweg een kolos van 3,6 miljoen zonnemassa's bevat. Als er inderdaad een tweede zwarte gat in het centrum bestaat, zal deze vermoedelijk tussen de 1000 en 10.000 zonnen wegen - een middelzwaar zwart gat dus.


Lees meer ... Astrostart
Dubbelsterren zijn normale verschijnselen in de Melkweg.

Waarom zouden twee dubbelsterren geen zwart gat kunnen zijn?

De gravitatie zorgt in ieder geval voor wederzijdse aantrekking en wederzijdse getijdenwerking.

Het is de vraag, of de grootste vd twee de ander kan 'leegzuigen'?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Een dubbel zwart gat in centrum melkweg?

Het gaat er niet over dat een dubbelster geen zwart gat kan zijn. Het gaat erover dat een zeer snelle dubbelster een aanwijzing kan vormen voor een dubbel zwart gat. Zie link naar New Scientist.

Reageer