Portable folding@home

Moderator: Jan van de Velde

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Portable folding@home

Bij computer!totaal forum kwam iemand op het idee om Folding@Home op zijn USB stick te installeren. Dit werkte als een zonnetje: te computer vanaf waar hij het had geïnstalleerd draaide op Vista, en toen hij de USB stick in een XP computer stopte en F@H opstartte ging het vrolijk verder waar het gebleven was met vouwen.

2 van de 3 belangrijkste dingen gaan dus in elk geval goed: ongeacht het (windows) besturingssysteem kan je gewoon "computerhoppen" en de gevouwen procenten gaan niet verloren. Hij heeft er nog geen WU mee ingeleverd (3e belangrijke punt), maar ik denk niet dat dat problemen gaat opleveren.

Ik ga het dus ook proberen. Op mijn werk heb ik namelijk geen rechten om iets te installeren en de werkgever wil er ondanks een uitgebreid verzoek toch niet aan om het overal te installeren. Ik kan echter wél een USB stick in de computer stoppen, dus dan zou ik op die wijze toch de onbenutte CPU capaciteit kunnen benutten.

En misschien is dit ook handig voor mensen met flex-werkplekken, of op scholen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Portable folding@home

Dat werkt inderdaad, je kan bijna alle programma's installeren op je USB als hij maar groot genoeg is, ik had dat reeds gedaan en verwachtte dat jullie dat wisten. Ook met BOINC is het mogelijk om dat te doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Portable folding@home

a) toevoegen aan de FAQ pi.gif

b)
  • hoeveel stickruimte neemt dat in beslag,
  • zijn er adviezen te geven over onder wat voor naam cq onder wat voor pad oid zoiets te installeren,
  • ik neem aan dat je dat dan wel handmatig moet opstarten na aansluiten van je stick,
  • hoe zoekt folding contact om gerede WU's in te leveren,
  • wat gebeurt er als je je stick gebruikt op een computer waarop al een distributed programma draait
  • hou je deadline in de gaten
  • ............
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Portable folding@home

Stickruimte: evenveel als op de harddisk, pak 'm beet 100 MB, afhankelijk van de WU.

Pad: \\root\Folding@home

Handmatig opstarten: inderdaad

WU's inleveren: waarschijnlijk gewoon als het draait en de WU is af, zelfde als dat het op je harddisk draait.

Ander DC programma: dan moet één van de twee in plaats van de allerlaagste prioriteit "slightly higher" krijgen (in configscherm van FAH). Beter is echter het gewoon niet te draaien dan.

Deadline: moet normaal geen problemen opleveren, tenzij je de stick een tijdlang niet gebruikt of gewoon weinig gebruikt. Anders WU's zonder deadline pakken.

FAQ: eerst ff zelf kijken of ik nergens tegenaan hik.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Portable folding@home

Folding@Home op je USB-stick

Installatie van de Folding@Home software:

Bij de installatiewizard moet je op de pagina "Choose Destination Directory" de Destination Directory aanpassen door het gebruik van de Browse buttom. Wanneer je op de Browse knop klikt verkrijg je een nieuw venster waarin je onderaan een schijf kan selecteren waarop je de Folding@Home software wil installeren. Standaard staat deze op de C-schijf. Het adres waar de software geïnstalleerd wordt is C:\ProgramFiles\Folding@Home.

Ga naar Deze Computer en kijk welke naam je USB stick heeft waarop Folding@Home geïnstalleerd moet worden, daarna kies je deze in het selectie menu op de "Choose Destination Directory" pagina.

Vervolgens ga je terug naar deze computer en open je de gewenste USB stick, op deze opslagplaats kan je best een nieuwe map aanmaken: F@H clïent. Wanneer deze nieuwe map aangemaakt is kan je deze selecteren op de "Choose Destination Directory" pagina. Klik vervolgens op Ok en daarna op Next.

Op de volgende pagina kan je een folder aanmaken die in je start menu komt met een snelkoppeling van de Folding@Home clïent, deze folder kan je Folding@Home noemen. Het is ook mogelijk om de snelkoppeling in een andere folder te plaatsen.

Wanneer je de installatie verder afwerkt staat de Folding@Home clïent op de gewenste USB stick.

Hoeveel vrije ruimte heb ik nodig op mijn USB stick ?

Wanneer je een ruimte beschikbaar hebt van 10MB is dit voldoende voor de Folding@Home clïent + het reeds berekende werk mee te nemen.

Ik zie ondertussen dat Ger 100MB nodig heeft, is dit een typfout of komt het omdat ik een WU van 500 frames heb ?

De rest van de vragen ga ik straks proberen bespreken (hulp is welkom).

Ger heeft ze al kort beantwoord maar niet voldoende voor de FAQ te vervolledigen denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Portable folding@home

Over die grootte kunnen we straks nog een beetje discuseren, ik heb een WU van 500 frames en heb 9,73 MB nodig het kan dus zijn dat je voor eentje van 20 000 dus wel iets meer nodig hebt, ik heb er nog nooit op gelet. (hopelijk geen 40 keer zoveel pi.gif )

Folding@Home op je USB-stick

Hoe moet ik Folding@Home opstarten?

Wanneer je Folding@Home geïnstalleerd hebt op een memorystick met je de software steeds handmatig opstarten. De makkelijkste manier is naar Deze Computer te gaan en daar de map F@H cliënt te openen, in deze map staat een bestand dat winFAH noemt. Het bestand winFAH heeft het rode icoon van Folding@Home en kan je opstarten door dubbelklik op het bestand.

Nu is de software gestart en kan de CPU van de computer waarin je USB-stick is aangbracht verdergaan met het werk waar hij de laatste keer gestopt is.

Elke keer dat je je USB-stick aanbrengt in een andere computer of wanneer je computer opnieuw opstart moet je de bovenstaande werkwijze herhalen.

Hoe zoekt folding contact om gerede WU's in te leveren?

Wanneer de je computers aangesloten is op het internet gaat Folding@Home software de WorkUnit automatisch doorsturen naar de servers van Stanford University.

Ik heb nog niet meegemaakt dat mijn pc geen internet had wanneer hij een WU moest inleveren, heb jij dit al meegemaakt Ger ? Ik denk dat hij dan gewoon de WU opstuurt wanneer er wel connectie met het internet is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Portable folding@home

Ruben01 schreef:Folding@Home op je USB-stick

Installatie van de Folding@Home software:

Bij de installatiewizard moet je op de

..//..
Ruben01 schreef:Folding@Home op je USB-stick

Hoe moet ik Folding@Home opstarten?

Wanneer je Folding@Home geïnstalleerd hebt op een memorystick moet je

..//..
@Ruben, als je toch bezig bent, kun je dit een beetje meer gestructureerd/ overzichtelijk/stappenplanmatig schrijven, inclusief het oproepen van de downloadpagina van FAH, bijna klik voor klik stappen aanduiden, en hier en daar een stukje screenshot invoegen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Portable folding@home

Bijvoorbeeld: eerste klungelvalkuil :D pi.gif : FAH stelt bij de download automatisch een map voor in C:/ programfiles/Folding@Home en zo komt alles netjes bij elkaar te staan in een apart mapje. Ik wil het echter op mijn stick hebben, blader naar F:/ , klik OK maar krijg dan natuurlijk niet automatisch een mooi mapje Folding@Home aangeboden, de bestanden vallen los op mijn stick. (gelukkig werk ik voor de rest nogal gestructureerd, dus ik kon de zaak netjes weer opruimen). Ik durfde nu alleen de zaak niet te verplaatsen naar inmiddels gemaakte map Folding@Home, bang dat ik ben dat het programma de weg kwijtraakt. Ik heb de boel dus weer helemaal verwijderd en opnieuw gedownload.

Kortom: eerste stap: maak een map "Folding@Home" op je stick. 8-)

Edit>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<

P1424 has lift-off!!

EDIT " >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

De zaak draait nu, neemt tot heden niet meer dan 3,8 MB in beslag op de stick. De FAH map op mijn PC (Waar ik al maanden mee draai) is overigens 8,25 MB. Dus ik mag aannemen dat je daar nou niet persé zo'n hippe giga-stick voor nodig hebt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Portable folding@home

@Ruben, als je toch bezig bent, kun je dit een beetje meer gestructureerd/ overzichtelijk/stappenplanmatig schrijven, inclusief het oproepen van de downloadpagina van FAH, bijna klik voor klik stappen aanduiden, en hier en daar een stukje screenshot invoegen?
Bijvoorbeeld: eerste klungelvalkuil : FAH stelt bij de download automatisch een map voor in C:/ programfiles/Folding@Home en zo komt alles netjes bij elkaar te staan in een apart mapje. Ik wil het echter op mijn stick hebben, blader naar F:/ , klik OK maar krijg dan natuurlijk niet automatisch een mooi mapje Folding@Home aangeboden, de bestanden vallen los op mijn stick. (gelukkig werk ik voor de rest nogal gestructureerd, dus ik kon de zaak netjes weer opruimen). Ik durfde nu alleen de zaak niet te verplaatsen naar inmiddels gemaakte map Folding@Home, bang dat ik ben dat het programma de weg kwijtraakt. Ik heb de boel dus weer helemaal verwijderd en opnieuw gedownload.

Kortom: eerste stap: maak een map "Folding@Home" op je stick.
Dat staat in de tekst allemaal maar eigenlijk is het zoals je zegt niet zo overzichtelijk, ik heb dit tekstje getypt uit een parate kennis over die zaken en niet door het programma te installeren zoals jij doet. Waarschijnlijk staat het daarom wat door elkaar, ik ga dit proberen verbeteren.
De zaak draait nu, neemt tot heden niet meer dan 3,8 MB in beslag op de stick. De FAH map op mijn PC (Waar ik al maanden mee draai) is overigens 8,25 MB. Dus ik mag aannemen dat je daar nou niet persé zo'n hippe giga-stick voor nodig hebt.
Waarschijnlijk is die 3,8MB enkel de software op je stick, wanneer je de software opstart en een WU gaat downloaden ging hij bij mij naar iets meer dan 9 MB. Ik zou als minimum waarde in FAQ 10MB nemen (als Ger misschien zijn 100MB eens nakijkt ?)

Misschien is die tekst vandaag nog klaar, anders is het voor morgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Portable folding@home

Folding@Home op je USB-stick

Installatie van de Folding@Home software:

Je memorystick klaarmaken voor de installatie:
  • Steek de gewenste USB-stick in je computer
  • Ga via Deze Computer naar je memorystick en maak hierop een map aan bijvoorbeeld "Folding@Home"
Installatie van de software op je memorystick
  • De software van Folding@Home kan je hier downloaden.
  • Er zijn verschillende versies beschikbaar maar als standaard gebruiker kan je best de graphical clïent voor windows downloaden.
  • Installeer de software
  • In het venster "User Information" vul je onder "Name" je gebruikersnaam in bijvoorbeeld Ruben01
  • Bij het volgende venster, "Choose Destination Directory" moet je op de Browse knop drukken.
[attachment=424:Destinat...irectory.JPG]
  • In het nieuwe venster kies je onderaan je memorystick uit de lijst
  • Nu kan je de reeds aangemaakte map "Folding@Home" selecteren
[attachment=425:Destinat...irectory.JPG]

Wanneer je het adres van je USB-stick gevolgde wordt door de map FOLDING@HOME zoals hierboven is aangegeven, dan gaat de installatiewizard ervoor zorgen dat de software op de juiste plek geïnstalleerd zal worden.
  • Ok klikken
  • Next klikken
  • De installatie verder voltooien
Als alles goed verlopen is, dan heb je de Folding@Home software op je USB-stick geïnstalleerd en kan je overal waar er een computer ter beschikking is verdervouwen aan je WorkUnit.

Hoeveel vrije ruimte heb ik nodig op mijn USB stick ?

Wanneer je een ruimte beschikbaar hebt van 10MB is dit voldoende voor de Folding@Home clïent + het reeds berekende werk mee te nemen.

Indien je niet zeker weet of er voldoende ruimte vrij is op je USB-stick kan je dit controleren door de volgende stappen te volgen.
  • Ga naar Deze Computer
  • Rechtsklikken op het gewenste station (in dit geval je USB-stick)
  • Onderaan in het station zie je "Eigenschappen" staan, daar moet 1x links op klikken
  • Nu krijg je een venster tevoorschijn waar je kan kijken of er genoeg ruimte is voor Folding@Home
Eigenschappen_USB.JPG
Eigenschappen_USB.JPG (39.23 KiB) 1214 keer bekeken
Zo dit zijn al 2 onderdeeltjes pi.gif .
Bijlagen
Destination_Directory1.JPG
Destination_Directory1.JPG (26.94 KiB) 1208 keer bekeken
Destination_Directory.JPG
Destination_Directory.JPG (34.58 KiB) 1214 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Portable folding@home

Kijk, dáár kan een kluns wat mee zo te zien..... pi.gif

goed zo. Jij mag zo meer handleidingen schrijven. 8-)

tips: gebruik geen jpg voor dit soort plaatjes, dat wordt vlekkerig, kijk maar eens goed rond al je letters . Gif opslaan vanuit Paint is ook niet altijd alles. PNG vanuit paint is overigens ook een redelijk alternatief. Wil je een paint-achtig programma, download dan het gratis Paintdotnet. Het lijkt erg veel op Paint, maar is veel beter. Die slaat gifjes wél netjes op. Zelfs ik (!) was er (paint redelijk kennende) in een paar uur mee weg.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Portable folding@home

Jan van de Velde schreef:Kijk, dáár kan een kluns wat mee zo te zien..... pi.gif

goed zo. Jij mag zo meer handleidingen schrijven. :D
Ik ga mij morgen bezig houden met derest (nu moet ik wat gaan feestvieren 8-) ).

Als er iets klaar is mag je altijd commentaar geven wat er beter kan, zo kan ik wat bijleren :D .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Portable folding@home

Ik ga mij morgen bezig houden met derest (nu moet ik wat gaan feestvieren :D ).
Hoor hem, hij MOET gaan feestvieren.... pi.gif zielig hé........

tips: gebruik geen jpg voor dit soort plaatjes, dat wordt vlekkerig, kijk maar eens goed rond al je letters . Gif opslaan vanuit Paint is ook niet altijd alles. PNG vanuit paint is overigens ook een redelijk alternatief. Wil je een paint-achtig programma, download dan het gratis Paintdotnet. Het lijkt erg veel op Paint, maar is veel beter. Die slaat gifjes wél netjes op. Zelfs ik (!) was er (paint redelijk kennende) in een paar uur mee weg.Je kunt in meerdere lagen werken, transparante plaatjes maken, de "UNDO" onthoudt álles ipv alleen de laatste drie stappen, ipv alleen lijnen ook nette pijlen en stippellijnen, je kunt je beeld onder alle hoeken draaien etc etc etc. (ik lijk wel een verkoper 8-) )

Je vergeet overigens te vermelden dat je naar "Deze Computer" gaan bedoelt als dat te doen via de verkenner.....

Verder heb ik nog eens goed gekeken naar het ruimtegebruik van Folding: Op wat kleine triefel na heb ik op mijn PC in de hoofdmap 2 keer ongeveer 2,5 MB voor twee verschillende cores, dat moet zijn Gromacs en GBGromacs (daar heb ik sinds mijn herinstallatie een aantal maanden geleden mee gedraaid)en dan nog eens 3 MB voor een zo goed als gerede 3402 WU in de work-map. Er kunnen best cores zijn (of WU's) die meer ruimte vergen, en als je zo eens WU's krijgt toegewezen voor een nog andere core is die 10 MB dus geen absolute limiet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Portable folding@home

Jan van de Velde schreef:[attachment=431:werkmap.gif]

100 MB? vreemd. Dit is de werkmap van mijn PC-folding: toch al 18 WU's mee ingeleverd

de (her) installatie dateert van 24 maart j.l.

overige ervaring: éérst stick plaatsen, dan computer opstarten: Folding start vanaf de stick. Krijgt kennelijk voorrang op de harde-schijfversie.

de stick-versie verlaten, stick verwijderd, harde schijfversie gestart en even later weer verlaten, daarna stick geplaatst: er start niets automatisch op.
Had je gedacht dat de stickversie automatisch opstart? Dat kan niet !

Ik weet niet juist wat je allemaal wil doen in de toekomst met je pc versie en portable versie, wanneer je altijd met je memorystick wil werken kan je je pc versie configureren dat deze niet automatisch opstart en dan kan je altijd met USB werken, zo hoef je deze niet in je pc te steken voor je hem opstart.

Ik heb ook al USB-sticks gehad waar een computer niet met kon opstarten wanneer die erin zat.
Scheelt toch behoorlijk met mijn workmap. Onderstaande screendump is gesorteerd op grootte (en niet eens alles). Lijkt erop dat er een aantal WU's niet zijn verzonden, maar ook dat er 1 WU van 45 MB bij zit. Die niet verzonden WU's zijn blijkbaar een probleem van mij (ga ik ff voor bij het internationale forum langs, maar als jij iets weet: roep ) maar 45 MB vor een WU is dus zeker wel mogelijk.
Ik geloof je dat je 100 MB hebt pi.gif .

Wat gaan we nu schrijven bij de benodigde ruimte, ik denk wanneer je zegt dat je minimum 100MB nodig hebt dat sommige mensen gaan zeggen dat ze het dan niet doen. Alhoewel met die USB-sticks tegenwoordig van 4 GB en

meer.

EDIT: ik zag net nog een opmerking van Jan gisteren:
Je vergeet overigens te vermelden dat je naar "Deze Computer" gaan bedoelt als dat te doen via de verkenner.....
Ik heb verkenner helemaal niet gebruikt, waarom zou dat er dan bijmoeten ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Portable folding@home

Ruben01 schreef:Had je gedacht dat de stickversie automatisch opstart? Dat kan niet !

Ik weet niet juist wat je allemaal wil doen in de toekomst met je pc versie en portable versie, wanneer je altijd met je memorystick wil werken kan je je pc versie configureren dat deze niet automatisch opstart en dan kan je altijd met USB werken, zo hoef je deze niet in je pc te steken voor je hem opstart.

Ik heb ook al USB-sticks gehad waar een computer niet met kon opstarten wanneer die erin zat.
Ik startte vanochtend mijn computer op met de stick erin, Folding werd automatisch gestart, en wel met de stick-WU.
Ik heb verkenner helemaal niet gebruikt voor "dez computer", waarom zou dat er dan bijmoeten ?
Ah, jij doet dat dan via het startmenu?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer