Elektriciteit via magneten en wrijving

Moderator: physicalattraction

Elektriciteit via magneten en wrijving

Hallo, Ik ben Danny.

Ik ben al een tijd bezig met een project, over het project wil ik liever niets kwijt.

Maar ik heb wel een aantal vragen, ik ben zelf geen elektricien of wetenschapper of wat dan ook.

Ik wil alleen graag een aantal dingen weten.

Ik weet dat het mogelijk is dat wanneer je een magneten langs elkaar wrijft of een magneet langs een spoel, dat je dan een stroompje krijgt.

Nu wil ik weten:

Is het mogelijk, om via 2 permanente magneten doormiddel van de magneetveldwrijving? een stroom op te wekken, deze door een spoel te laten lopen en uiteindelijk naar een elektromagneet te geleiden? Zodat de opgewekte energie sterker is dan de energie die benodigd was om de stroom op te wekken?

Zoja, is het dan zo dat wanneer de wrijving tussen de magneten sneller is dat daarbij de stroomsterkte zegmaar ook hoger wordt? en daarmee de elektromagneet uiteindelijk dus ook?

En welke polen moet ik dan bij elkaar langs halen om te zorgen dat ik die stroom opwek? maakt dat niet uit, moet dat ++ of -- zijn?

En ik heb laatst een filmpje gezien waarin 2 magneten een klein stukje metaal lieten zweven door het er tussenin te plaatsen, zou ik via een spoel energie op kunnen wekken, en dit blokje bij wijze van spreke dan via elektromagneten op een grotere afstand van elkaar laten zweven?

Ik stel misschien nogal wat vragen, als ik onduidelijk ben laat het alsjeblieft weten. En mocht ik per ongeluk enige forumregels of andere regels overtreden hierbij mijn welgemeende excuus.

Ik ben al heel lang opzoek namelijk naar een antwoord pi.gif

Vriendelijke groeten,

Esowl

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit via magneten en wrijving

Is het mogelijk, ........ Zodat de opgewekte energie sterker is dan de energie die benodigd was om de stroom op te wekken?
Nee.

Re: Elektriciteit via magneten en wrijving

En waarom dan niet precies? Dat zou ook handig zijn om te weten...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit via magneten en wrijving

Er komen op dit forum wel vaker mensen voorbij die denken dat je ergens meer energie uit kunt halen dan je er in stopt. Dat kan niet. Dat heet de wet van behoud van energie. En als je denkt dat het wel kan, en je krijgt het ook nog voor elkaar, dan ben je in 1 klap wereldberoemd.

Re: Elektriciteit via magneten en wrijving

Ik lees net ergens over natuurkunde:

De grootte van de inductiespanning hangt af van:

1. het aantal windingen van de spoel

2. de verandering van de omvatte flux

3. de tijdsduur waarin de verandering plaats vindt.

Misschien heb ik verkeerd begrepen waardoor ik dacht dat je 2 magneten nodig had.

Maar als ik dus een magneet harder laat draaien, op een hele grote spoel, dan is de spanning daaruit veel sterker, en wanneer de magneet langzamer gaat, de spanning daaruit ook lager wordt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Elektriciteit via magneten en wrijving

Esowl schreef:Ik lees net ergens over natuurkunde:

De grootte van de inductiespanning hangt af van:

1. het aantal windingen van de spoel

2. de verandering van de omvatte flux

3. de tijdsduur waarin de verandering plaats vindt.

Misschien heb ik verkeerd begrepen waardoor ik dacht dat je 2 magneten nodig had.

Maar als ik dus een magneet harder laat draaien, op een hele grote spoel, dan is de spanning daaruit veel sterker, en wanneer de magneet langzamer gaat, de spanning daaruit ook lager wordt?
Als ik je goed begrijp, inderdaad. Als je het magneetveld sneller verandert, zal de in de spoel opgewekte spanning ook hoger zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Elektriciteit via magneten en wrijving

Oke, dit is zeer belangrijk om te weten voor mijn project.

Maar is het nu dus zo, dat wanneer ik dunner koperdraad gebruik en meer windingen, dat ik meer energie genereer dan wanneer ik dik koperdraad gebruik bij minder windingen?

En hoe kan ik berekenen, hoeveel stroom de wrijving tussen magneet en spoel genereert bij welke snelheid en welke kracht van de magneet?

Is er trouwens een handig topic waar ik snel en overzichtelijk de basis van de werking van elektriciteit kan leren, hoe ik bijvoorbeeld moet rekenen tussen volts, ampére en watts.

Misschien evt wat aanvullende informatie?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Elektriciteit via magneten en wrijving

Esowl schreef:Oke, dit is zeer belangrijk om te weten voor mijn project.

Maar is het nu dus zo, dat wanneer ik dunner koperdraad gebruik en meer windingen, dat ik meer energie genereer dan wanneer ik dik koperdraad gebruik bij minder windingen?
Nee, je genereert een hogere spanning, en spanning is geen energie. Bovendien is dat gedurende kortere tijd, dus dat heft je energie-effect weer op.
Is er trouwens een handig topic waar ik snel en overzichtelijk de basis van de werking van elektriciteit kan leren, hoe ik bijvoorbeeld moet rekenen tussen volts, ampére en watts.

Misschien evt wat aanvullende informatie?
Elk zichzelf respecterend middelbare-school-natuurkundeboek :D Dat is nog maar 4e-jaars middelbaar op zijn hoogst.
En hoe kan ik berekenen, hoeveel stroom de wrijving tussen magneet en spoel genereert bij welke snelheid en welke kracht van de magneet?
Je kunt gerust vergeten hieraan te beginnen zonder dat je "Elk zichzelf respecterend middelbare-school-natuurkundeboek" goed doorgewerkt hebt, en dan eens aan het universitaire werk begint, met de bijbehorende portie hogere wiskunde. 8-)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Elektriciteit via magneten en wrijving

Spanning is toch om te zetten naar energie, en energie kan gebruikt worden voor voortstuwing, lijkt mij?

Ik ben dan wel geen geleerde, maar het project waar ik mee bezig ben kan elke dwaas.

Het is alleen een manier van logisch denken. Ik hoef geen kritiek of commentaar, ik wil alleen weten wat ik vraag. En als er iemand is die denkt dat ik te dom ben of hoe dan ook, reageer dan aub niet en laat me lekker in mijn waan. Ik kom hier niet voor kritiek, maar voor informatie. Moge dat duidelijk zijn :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Elektriciteit via magneten en wrijving

Esowl schreef:Spanning is toch om te zetten naar energie, en energie kan gebruikt worden voor voortstuwing, lijkt mij?

Ik ben dan wel geen geleerde, maar het project waar ik mee bezig ben kan elke dwaas.

Het is alleen een manier van logisch denken. Ik hoef geen kritiek of commentaar, ik wil alleen weten wat ik vraag. En als er iemand is die denkt dat ik te dom ben of hoe dan ook, reageer dan aub niet en laat me lekker in mijn waan. Ik kom hier niet voor kritiek, maar voor informatie. Moge dat duidelijk zijn :D
Dit is wel een erg onaardige reactie op het bericht van Jan van de Velde die enkel tracht jouw vragen te beantwoorden met de weinige informatie die hij van je krijgt. Je hebt een project, maar je wil er weinig over kwijt. Vervolgens probeer je energie te maken uit het niks, wat compleet tegen de huidige wetenschap ingaat. Je wordt hierop gewezen en vraag door naar twee vragen.

1) Je wil de weerstand tussen een spoel en een magneet berekenen

2) Je wilt iets lezen over de basis van elektriciteitsleer.

De eerste vraag is iets waar zelfs derde jaars natuurkunde studenten hun hoofd over zullen breken. Het klink als een simpele vraag, maar dat is het niet. De tweede vraag wordt door Jan beantwoord, maar kennelijk ben je daar niet tevreden mee.

En om alsnog je vraag te beantwoorden: spanning alleen kan niet omgezet worden in energie.
reageer dan aub niet en laat me lekker in mijn waan.
Dan rest mij de vraag waarom je uberhaupt dit onderwerp heeft geopend. Wat had je anders voor reacties verwacht op een wetenschapsforum.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Elektriciteit via magneten en wrijving

Spanning is toch om te zetten naar energie, en energie kan gebruikt worden voor voortstuwing, lijkt mij?
Klopt met wat extra's. Maar lagere spanning over langere tijd of hogere spanning over kortere tijd komen neer op dezelfde energie.
Ik ben dan wel geen geleerde, maar het project waar ik mee bezig ben kan elke dwaas.
Als dat zo was zou elke dwaas dat ook al lang voor elkaar gekregen hebben.
Het is alleen een manier van logisch denken. Ik hoef geen kritiek of commentaar, ik wil alleen weten wat ik vraag. En als er iemand is die denkt dat ik te dom ben of hoe dan ook, reageer dan aub niet en laat me lekker in mijn waan.
Ik denk ook niet dat je er te dom voor bent, maar als je vraagt naar de achtergronden van spanning, stroomsterkte, energie en vermogen, en de verbanden daartussen is een middelbare-school natuurkundeboek écht de beste bron.
Ik kom hier niet voor kritiek, maar voor informatie. Moge dat duidelijk zijn 8-)
Wat ik zei was ook geen kritiek, maar informatie over waar je kunt vinden wat jij wilt weten:
Is er trouwens een handig topic waar ik snel en overzichtelijk de basis van de werking van elektriciteit kan leren, hoe ik bijvoorbeeld moet rekenen tussen volts, ampére en watts.

Misschien evt wat aanvullende informatie?
Elk zichzelf respecterend middelbare-school-natuurkundeboek Dat is nog maar 4e-jaars middelbaar op zijn hoogst.
En hoe kan ik berekenen, hoeveel stroom de wrijving tussen magneet en spoel genereert bij welke snelheid en welke kracht van de magneet?
Je kunt gerust vergeten hieraan te beginnen zonder dat je "Elk zichzelf respecterend middelbare-school-natuurkundeboek" goed doorgewerkt hebt, en dan eens aan het universitaire werk begint, met de bijbehorende portie hogere wiskunde.
Dit past niet in een "handig topic", geloof me. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Elektriciteit via magneten en wrijving

Ja, ik waardeer uw hulp ook, misschien fout van mij om nogal offensieve reacties uit te oefenen.

Buiten dat, misschien had het inderdaad handig geweest verstand te hebben van wat basis elektronica informatie etcetera. Echter heb ik dit niet, en de informatie over hoeveel spanning je krijgt bij dit of dat.

Een vriend van mij is elektricién, echter heeft hij weinig ervaring en kennis wat magneten betreft. Wel vertelde hij mij, dat wanneer ik spanning op kon wekken via magneten, deze spanning om kon zetten in energie bij de juiste arbeid.

nou wou ik gewoon wat informatie hebben, dit loopt echter uit op een discussie over kennis en schoolboekjes, waar ik op dit moment weinig aan heb.

M´n vermoedens zijn in elk geval bevestigd. Een spoel langs een magneet wekt spanning op, de sneller de zogezegde wrijving tussen deze twee, de hoger de spanning. Verdere informatie zal ik wel vinden op het internet, Wikipedia is een goed informatiebron als vervanging voor de schoolboekje, aangezien ik al een beetje laat ben met natuurkunde op de middelbare school. En tijd voor een opleiding heb ik ook niet.

U heeft in ieder geval mijn vermoeden bevestigd, en daarmee kan ik mijn project gaan opstarten.

Vriendelijke groet en mijn oprechte dank voor de informatie.

Esowl

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Elektriciteit via magneten en wrijving

Dan wil ik nu ipv info wel wat kritiek leveren :D
Esowl schreef:nou wou ik gewoon wat informatie hebben, dit loopt echter uit op een discussie over kennis en schoolboekjes, waar ik op dit moment weinig aan heb.

M´n vermoedens zijn in elk geval bevestigd.
Geen idee welke vermoedens, maar mijn vermoedens zijn dat je geen idee hebt waarmee je bezig bent.
Wikipedia is een goed informatiebron als vervanging voor de schoolboekje,
Dat is het niet. Niks tegen Wikipedia, intgendeel, maar dat is meestal pas nuttig als naslagwerk voor wie de weg kent in de basiskennis.
aangezien ik al een beetje laat ben met natuurkunde op de middelbare school. En tijd voor een opleiding heb ik ook niet.
dat zou ik dan maar maken, want zonder is alle tijd die je aan je gereken besteed op basis van wikipedia-informatie ook maar verloren tijd.

Overigens, voor gerichte vragen vind je hier (of elders) vrijwel altijd een goed antwoord. Maar zonder basiskennis zul je dat antwoord niet begrijpen ben ik bang. Ook niet van Wikipedia (of elders).

Een school is niet persé nodig, een fatsoenlijk natuurkundeboek om te beginnen onontbeerlijk. Als je meent dat je dat zonder gaat redden, dan rest ons inderdaad niets anders dan je "maar in die waan te laten" zoals je al voorstelde.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Elektriciteit via magneten en wrijving

Ik ben al erg actief op onder andere bepaalde forums, posts lezen met mensen die dezelfde vragen als ik hebben, alleen vind ik niet alles overal, ik krijg geleidelijk aan informatie waar ik steeds meer kan alleen soms wanneer ik iets niet kan vinden, is het handig grijpen naar die postknop. En zo'n informatief forum als dit ja, daar had ik wel wat van verwacht. Wat je echter zegt over het ontbreken van de basiskennis en het niet begrijpen ervan moet ik je gelijk geven, het rare is dat ik sommige dingen wel begrijp maar dat wanneer ik een bepaalde functie of toepassing, arbeid e.d. wil creëren, dan heb ik soms wat formules nodig. Alleen ga ik denk ik maar op zoek naar een site die leekjes kan helpen het circuit van de elektra e.d. Ik heb ook wel het een en ander vernomen over thermodynamica en elektrodynamica? is me al wat van vergaan. Ik ga eerst nog is wat handige info vergaren voor ik weer met vragen kom waar ik de balle van snap :D in elk geval dank 8-)

Re: Elektriciteit via magneten en wrijving

Ik ben al erg actief op onder andere bepaalde forums, posts lezen met mensen die dezelfde vragen als ik hebben, alleen vind ik niet alles overal, ik krijg geleidelijk aan informatie waar ik steeds meer kan alleen soms wanneer ik iets niet kan vinden, is het handig grijpen naar die postknop. En zo'n informatief forum als dit ja, daar had ik wel wat van verwacht. Wat je echter zegt over het ontbreken van de basiskennis en het niet begrijpen ervan moet ik je gelijk geven, het rare is dat ik sommige dingen wel begrijp maar dat wanneer ik een bepaalde functie of toepassing, arbeid e.d. wil creëren, dan heb ik soms wat formules nodig. Alleen ga ik denk ik maar op zoek naar een site die leekjes kan helpen het circuit van de elektra e.d. Ik heb ook wel het een en ander vernomen over thermodynamica en elektrodynamica? is me al wat van vergaan. Ik ga eerst nog is wat handige info vergaren voor ik weer met vragen kom waar ik de balle van snap :D in elk geval dank 8-)
Ik heb het idee dat voor het project, waar je -om redenen waar ik wel naar kan raden- de nodige geheimzinnigheid rond betracht eens zou moeten Googlen op "perpetuum mobile"

Dan kun je wellicht al wat wijzer worden omtrent technieken die al bedacht zijn om minder energie in processen te hoeven stoppen dan dat er aan het einde uitkomen.

Je gedroeg je hier in elk geval niet erg respectvol naar mensen die hun best deden je te helpen.

Er vinden nog regelmatig promoties plaats op hoge leeftijd dus het argument dat je te laat bent om de basisnatuurkunde nog even tot je te nemen en dus maar liever meteen doorstoomt naar de thermodynamica lijkt eerder te zijn ingegeven door gemakzucht en getuigt niet van al te veel realiteitszin en respect voor mensen die wel de weg via de basis hebben bewandeld.

groetjes,

Reageer