Elektriciteit via magneten en wrijving

Moderator: physicalattraction

Elektriciteit via magneten en wrijving

Hallo, Ik ben Danny.

Ik ben al een tijd bezig met een project, over het project wil ik liever niets kwijt.

Maar ik heb wel een aantal vragen, ik ben zelf geen elektricien of wetenschapper of wat dan ook.

Ik wil alleen graag een aantal dingen weten.

Ik weet dat het mogelijk is dat wanneer je een magneten langs elkaar wrijft of een magneet langs een spoel, dat je dan een stroompje krijgt.

Nu wil ik weten:

Is het mogelijk, om via 2 permanente magneten doormiddel van de magneetveldwrijving? een stroom op te wekken, deze door een spoel te laten lopen en uiteindelijk naar een elektromagneet te geleiden? Zodat de opgewekte energie sterker is dan de energie die benodigd was om de stroom op te wekken?

Zoja, is het dan zo dat wanneer de wrijving tussen de magneten sneller is dat daarbij de stroomsterkte zegmaar ook hoger wordt? en daarmee de elektromagneet uiteindelijk dus ook?

En welke polen moet ik dan bij elkaar langs halen om te zorgen dat ik die stroom opwek? maakt dat niet uit, moet dat ++ of -- zijn?

En ik heb laatst een filmpje gezien waarin 2 magneten een klein stukje metaal lieten zweven door het er tussenin te plaatsen, zou ik via een spoel energie op kunnen wekken, en dit blokje bij wijze van spreke dan via elektromagneten op een grotere afstand van elkaar laten zweven?

Ik stel misschien nogal wat vragen, als ik onduidelijk ben laat het alsjeblieft weten. En mocht ik per ongeluk enige forumregels of andere regels overtreden hierbij mijn welgemeende excuus.

Ik ben al heel lang opzoek namelijk naar een antwoord pi.gif

Vriendelijke groeten,

Esowl

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit via magneten en wrijving

Is het mogelijk, ........ Zodat de opgewekte energie sterker is dan de energie die benodigd was om de stroom op te wekken?
Nee.

Re: Elektriciteit via magneten en wrijving