Wat zijn ionoforen/ionogenen?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Wat zijn ionoforen/ionogenen?

In mijn boek staat niets vermeld over ionoforen en ionogenen, maar het wordt wel gevraagd in één van de oefeningen :D

Weet iemand wat deze zijn?

Berichten: 8.614

Re: Wat zijn ionoforen/ionogenen?

Ionoforen zijn stoffen die in zuivere toestand reeds bestaan uit ionen, die bij het oplossen in water apart gaan zitten.

Ionogenen zijn stoffen die in zuivere toestand geen ionen bezitten, maar die wel aanmaken wanneer ze opgelost zijn in water.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 7

Re: Wat zijn ionoforen/ionogenen?

En hoe zie je of een stof ionogeen of ionofoor is? De oefening vraagt dit bij deze elektrolyten:

a) H2SO4

b) Na2SO4

c) Ca(OH)2

En wat zijn deze stoffen in zuivere toestand?

Berichten: 2.746

Re: Wat zijn ionoforen/ionogenen?

de eerste ionogeen, de twee andere ionofoor. denk ik.

maar ik weet niet goed hoe ik het moet uileggen.

Berichten: 8.614

Re: Wat zijn ionoforen/ionogenen?

En hoe zie je of een stof ionogeen of ionofoor is?
Kijk of de elementen van de stof met covalente of met ionbindingen aan elkaar vast zitten. Ionbindingen vinden plaats tussen elementen met een groot verschil in
En wat zijn deze stoffen in zuivere toestand?
Ik begrijp je vraag niet zo goed.

PS: De antwoorden van superslayer zijn m.i. correct.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 7

Re: Wat zijn ionoforen/ionogenen?

Kijk of de elementen van de stof met covalente of met ionbindingen aan elkaar vast zitten. Ionbindingen vinden plaats tussen elementen met een groot verschil in elektronegativiteit.
Bedankt, maar ik begrijp een paar dingen nog niet zo goed. Als ik de elektronegatieve waarden opzoek van de eerste oefening is dat 2,1 (H), 2,6 (S) en 3,5 (O). Waar moet ik precies naar kijken om het verschil te vinden? En hoe groot moet dat verschil zijn?
Ik begrijp je vraag niet zo goed.
Je zegt in zuivere toestand is een ionogeen een stof die geen ionen bezit. Of is H2SO4 de zuivere toestand? Ik voel me zo dom :D

Berichten: 2.746

Re: Wat zijn ionoforen/ionogenen?

Je zegt in zuivere toestand is een ionogeen een stof die geen ionen bezit. Of is H2SO4 de zuivere toestand?
niet opgelost in water bedoeld hij natuurlijk.

Berichten: 8.614

Re: Wat zijn ionoforen/ionogenen?

Bedankt, maar ik begrijp een paar dingen nog niet zo goed. Als ik de elektronegatieve waarden opzoek van de eerste oefening is dat 2,1 (H), 2,6 (S) en 3,5 (O). Waar moet ik precies naar kijken om het verschil te vinden? En hoe groot moet dat verschil zijn?
Ik zal even het makkelijke voorbeeld NaCl nemen.

ENW van Na: 0,93

ENW van Cl: 3,16

Het verschil (Δ) in elektronegatieve waarde is dan 3,16 - 0,93 = 2,23.

Volgend "schemaatje" laat zien welke binding bij welke Δ EN horen:

ΔEN=0: een zuivere covalente binding of een apolaire covalente binding

0 < ΔEN < 1,6: een polaire covalente binding

ΔEN=1,6: een overgang tussen een covalente en een ionbinding

1,6 < ΔEN < 3,2: een ionbinding met een covalent karakter

ΔEN=3,2: een zuivere ionbinding
Je zegt in zuivere toestand is een ionogeen een stof die geen ionen bezit.
Het is zoals superslayer zegt. H2SO4 is de zuivere toestand van de stof. In deze zuivere toestand bestaat H2SO4 niet uit ion- maar uit covalente bindingen. Als H2SO4 echter wordt opgelost in water, trekken de waterstofbruggen de stof uit elkaar en worden er toch ionen gevormd.

Na2SO4 daarentegen bestaat in zuivere toestand al uit een ionbinding tussen de ionen Na+ en SO42-. Deze ionbinding wordt, wanneer de stof wordt opgelost in water, uit elkaar getrokken door de waterstofbruggen zodat de ionen (die echter al bestonden) apart komen te zitten.
Ik voel me zo dom :D
Nergens voor nodig. Iedereen weet wel eens iets niet.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 7

Re: Wat zijn ionoforen/ionogenen?

Bedankt voor de opheldering! Ik zou alleen graag nog weten hoe je de ΔEN van bv Na2SO4 berekent. Als ik het goed heb je de EN van S en O4 optellen en daarna de EN van Na aftrekken? Dan zou de ΔEN 4 moeten zijn, maar blijkbaar gaan ΔEN's maar tot 3,2.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Wat zijn ionoforen/ionogenen?

Klintersaas schreef:Volgend "schemaatje" laat zien welke binding bij welke Δ EN horen:

ΔEN=0: een zuivere covalente binding of een apolaire covalente binding

0 < ΔEN < 1,6: een polaire covalente binding

ΔEN=1,6: een overgang tussen een covalente en een ionbinding

1,6 < ΔEN < 3,2: een ionbinding met een covalent karakter

ΔEN=3,2: een zuivere ionbinding
Of: een ionbinding is een binding tussen een niet-metaal en een metaal.

Mijn leerkracht chemie vertelde trouwens dat HF geen ionbinding bezat, hoewel 1,6 < ΔEN
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Wat zijn ionoforen/ionogenen?

Dit is volgens mij ook geen organische maar anorganische chemie. Bij deze verplaatst.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 7

Re: Wat zijn ionoforen/ionogenen?

Ik wist niet eens het verschil :D

Kan iemand nog een paar vraagjes voor me beantwoorden?

- Hoe kan je de polariteit berekenen van een stof? Heeft dit iets met EN te maken?

- Hoe bereken je het verschil in elektronegatieve waarde bij stoffen met meer dan 2 atomen (bv Na2SO4)?

Alvast bedankt.

Berichten: 8.614

Re: Wat zijn ionoforen/ionogenen?

Ik wist niet eens het verschil :D
Anorganische chemie is de tak van de chemie die zich bezighoudt met anorganische chemische verbindingen (verbindingen die geen koolstofatomen bevatten, al zijn ook hier uitzonderingen).

Organische chemie is de tak van de chemie die zich bezighoudt met organische chemische verbindingen (verbindingen die koolstof- en waterstofatomen bevatten).
Kan iemand nog een paar vraagjes voor me beantwoorden?
Eigenlijk horen nieuwe vragen in een nieuw topic.
- Hoe kan je de polariteit berekenen van een stof? Heeft dit iets met EN te maken?
Wanneer de twee atomen van een molecule een verschillende EN hebben, is de molecule polair (zie ook hier).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 40

Re: Wat zijn ionoforen/ionogenen?

Klintersaas schreef: Volgend "schemaatje" laat zien welke binding bij welke Δ EN horen:

ΔEN=0: een zuivere covalente binding of een apolaire covalente binding

0 < ΔEN < 1,6: een polaire covalente binding

ΔEN=1,6: een overgang tussen een covalente en een ionbinding

1,6 < ΔEN < 3,2: een ionbinding met een covalent karakter

ΔEN=3,2: een zuivere ionbinding

 
zou dit niet <0,4 moeten zijn ipv 0 bij apolaire bindingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Wat zijn ionoforen/ionogenen?

Dat schema moet je sowieso met een korreltje zout nemen. De getallen zijn richtlijnen, en het gaat om vuistregels.
Dat er bij een ΔEN van 1,6 een overgang zou zitten van het ene type binding naar het andere is onzin. Dat getal is niet meer of minder speciaal dan 1,5 of 1,72145.
 
Bij een ΔEN < 0,4 is de polariteit in de binding zó laag dat je het doorgaans als een apolaire binding beschouwt. Heel strikt gezien is de binding wel polair, het ene atoom trekt immers nét even harder aan de elektronen dan de ander. Maar het mag geen naam hebben. Bij waardes tussen ongeveer 0,4 en ongeveer 1,7 is de polariteit wel duidelijk aanwezig, en dan noemen we het een polaire binding.
 
Vergelijk het met een blikje cola. Die noem je ook leeg, terwijl er dan nog steeds een bodempje cola in kan zitten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer