Celgeheugen / transplantatie ?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 18

Celgeheugen / transplantatie ?

Ik had laatst een discussie met iemand over studies die gedaan zouden zijn die staafden dat het vaak voorkomt dat mensen na een transplantatie eigenschappen van de donor beginnen over te nemen. BV andere sport kijken, vegatarier worden etc ? Het zou te maken moeten hebben met het celgeheugen.

Is hier wetenschappelijk iets over bekent of is dit gewoon kul ? Ik heb het idee dat celgeheugen niks te maken heeft met persoonlijke eigenschappen of voorkeuren van personen.

Berichten: 12.262

Re: Celgeheugen / transplantatie ?

Het lijkt me eerlijkgezegd geen wetenschappelijk onderbouwbaar fenomeen, behalve dan dat een ingrijpende operatie als een orgaantransplantatie sowieso wel tot een verandering van gedrag of voorkeuren kan zorgen. Verder zou ik geen rationele verklaring kunnen bedenken hoe bijv een donorhart ervoor kan zorgen dan er in je hersenen iets veranderd zodat je opeens liever naar een andere sport kijkt.

Iets wat ik me in de verte kan voorstellen is dat bijvoorbeeld je voedingsvoorkeuren veranderen na bijv. een levertransplantatie. Dat zou er evt nog mee te maken kunnen hebben dat je bepaalde zaken beter of slechter metaboleert dan voorheen.

Overigens had ik het idee dat orgaandonoren (althans hier) anoniem blijven, dus hoe de gemiddelde acceptant kan weten hoe de donor zich gedroeg is ook al raadselachtig.
Victory through technology

Berichten: 3.165

Re: Celgeheugen / transplantatie ?

Aangezien er inderdaad geen wetenschappelijk fundering is voor dit populaire geloof heb ik het onderwerp even naar café verplaatst.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 8.614

Re: Celgeheugen / transplantatie ?

Er wordt gezegd dat de medicijnen (Prednisolon, Cyclosporine) die na een orgaantransplantatie worden toegediend om afstotingsverschijnselen tegen te gaan ook psychologische invloed hebben. Deze bijwerkingen zouden kunnen resulteren in stemmingsveranderingen en veranderingen in de manier waarop men naar zichzelf kijkt. Of hier veel van aan is valt echter te betwijfelen.

edit: Ik zou dit verplaatsen naar Geneeskunde.

edit 2: albert davinci was sneller.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 3.165

Re: Celgeheugen / transplantatie ?

Volgens mij is er inderdaad vaak een persoonlijkheids/stemmings-verandering maar één die psychosomatisch van aard is. Het is immers een buitengewoon ingrijpende gebeurtenis wanneer je een ander zijn orgaan krijgt.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 18

Re: Celgeheugen / transplantatie ?

Klintersaas schreef:Er wordt gezegd dat de medicijnen (Prednisolon, Cyclosporine) die na een orgaantransplantatie worden toegediend om afstotingsverschijnselen tegen te gaan ook psychologische invloed hebben. Deze bijwerkingen zouden kunnen resulteren in stemmingsveranderingen en veranderingen in de manier waarop men naar zichzelf kijkt. Of hier veel van aan is valt echter te betwijfelen.

edit: Ik zou dit verplaatsen naar Geneeskunde.

edit 2: albert davinci was sneller.
Ik dacht ook al dat het aan medicijnen en of levensverbeterende tendensens na de operatie zou kunnen liggen. Helaas was mijn gesprekspartner er dusdanig van overtuigd dat ik het nog ff wilde checken.

Reageer