Springen naar inhoud

grootste dichtheid ter wereld

• Log in om te kunnen reageren

Noa

Noa

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2005 - 14:35

Wat las ik net? de grootste dichtheid ter wereld is vet dicht!
een speldenknop van dat materiaal is zo zwaar als 2 vrachtwagens!

Dan kan je gewoon geen speldenknop optillen :shock: En zakt je huis in ongeveer.
En als je een schilfer van dit spul op je valt, dan is je arm gebroken!

Echt vreemd gewoon!
Weet iemand toevallig wat dit voor materiaal is want dat stond er niet bij in het boek :S

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

K. Jansen

K. Jansen

• >250 berichten
  • 510 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2005 - 16:03

Als je alle mensen ter werlend in 1 suikerklontje zou stoppen krijg je de dichtheid van een neutronenster (pulsar). Dat is iets dichter :wink:

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 februari 2005 - 16:29

Als je alle mensen ter werlend in 1 suikerklontje zou stoppen krijg je de dichtheid van een neutronenster (pulsar). Dat is iets dichter  :wink:

Je begint natuurlijk weer met het woordje "als", maar vermits dit niet kan op aarde houd jouw antwoord geen steek :shock:

Alleszins zou ik ook graag eens weten welke stof de grootste massadichtheid heeft ;)

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 februari 2005 - 16:30

Dit is wellicht niet precies wat je bedoelt, maar ik vind je vraag niet volkomen duidelijk. Wat bedoel je, grootste dichtheid van een element? Of iets anders?

In ieder geval kijk eens naar deze link. In dit artikel wordt gesproken over een zogenaamde witte dwerg. Dit heeft in ieder geval een behoorlijke dichtheid. Zoeken op Google met de woorden "dichtheid" en "pulsar" en je vindt al gauw de term witte dwerg erbij. Maar of dit ook idd is wat Noa bedoelt?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2005 - 16:37

Een neutronenster (of een pulsar als hij roteert) heeft een veel grotere dichtheid.
En een zwart gat heeft zelfs oneindige dichtheid.

Gray

Gray

• >250 berichten
  • 334 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2005 - 16:43

Osmium 22,5 kg/l
Iridium 22,5 kg/l
Platina 21,46 kg/l
Goud 19,822 kg/l
lood 11,342 kg/l

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 februari 2005 - 16:48

Een neutronenster (of een pulsar als hij roteert) heeft een veel grotere dichtheid.

Hij/zij zocht de grootste dichtheid ter wereld, niet uit het heelal :shock:

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 februari 2005 - 16:54

Ik denk dat Noa toch zeker wel bedoelt dat dat materiaal op aarde concreet moet zijn en niet zo abstract als een "zwart gat".

Osmium 22,5 kg/l
Iridium 22,5 kg/l
Platina 21,46 kg/l
Goud 19,822 kg/l
lood 11,342 kg/l

Het zijn idd zware stoffen die je opsomt, maar als je goed las had je toch wel kunnen lezen dat een witte dwerg wel iets zwaarder is op aarde.
De dichtheid van een witte dwerg kan wel een miljoen keer zo groot zijn als die van water. Eťn kubieke centimeter van zo'n ster zou op aarde duizend kilogram wegen! De ster met de grootste dichtheid is maar liefst vier biljard (4.000.000.000.000.000) keer zo groot als water.

Maar okť, toegegeven... ook die witte dwerg is niet echt concreet mee te nemen naar de aarde. Als de topicstarter even wat meer duidelijkheid wil verschaffen over wat zij bedoeld...

Noa

Noa

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2005 - 17:20

Hooi.
sorry sorry ik was een beetje onduidelijk. :shock:
Ik bedoelde wel van het hele heelal, maar ik dacht dat er in mijn boek van de hele wereld stond.

Dit staat er :
"De materie met de grootste dichtheid in het heelal bevind zich in de kleinste sterren, neutronensterre. Een speldenknop van deze materie weegt meer dan twee vrachtwagens."

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 februari 2005 - 17:38

Ha kijk, dan waren we toch goed bezig met die sterren van ons...

K. Jansen

K. Jansen

• >250 berichten
  • 510 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2005 - 23:04

Hij/zij zocht de grootste dichtheid ter wereld, niet uit het heelal :shock:

Dat lijkt het me toch zeer sterk dat er een materiaal hier op aarde is dat evengroot als een speldenknop is, en toch de massa van 2 vrachtwagens bezit ;)

NeeL

NeeL

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2005 - 08:50

Als die massa hier op aarde bestond, dan moet je maar goed naar de grond kijken! Als je ergens een gat met de diameter van een speldeknop ziet, en dat gat is tig meters diep, dan weet je waar het van komt :shock:

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 december 2007 - 16:39

Even wat duidelijkheid scheppen:

Het element met de grootste dichtheid is osmium of iridium. De wetenschap is er nog niet helemaal uit welke van de twee:

The measured density of iridium is only slightly lower than that of osmium, which is often listed as the densest element known. However, calculations of density from the space lattice may produce more reliable data for these elements than actual measurements and give a density of 22,650 kg/m≥ for iridium versus 22,610 kg/m≥ for osmium. Definitive selection between the two is therefore not possible at this time.

Bron: http://en.wikipedia....Characteristics

De materie met de grootste dichtheid die op aarde (experimenteel) gecreŽerd is hier te vinden.

De materie met de grootste dichtheid in het universum zijn inderdaad neutronensterren:

Neutron stars contain the highest density matter known in the Universe and their structure depends on the physics of the interactions between fundamental particles: protons, neutrons and their constituent quarks.

Bron: http://constellation...star/index.html

Meer daarover hier. Zoals te zien is, is het niet mogelijk om de dichtheid van een neutronenster exact te bepalen, maar de resultaten schommelen tussen de 1016 en 1018 kg/m3.

PS: Aaarghs opmerking dat een zwart gat een oneindig grote dichtheid heeft is terecht, maar aangezien dit nogal abstract is denk ik dat we het beter bij de neutronenster houden.

PPS: De link in Maths eerste post is dood.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 december 2007 - 16:45

PPS: De link in Maths eerste post is dood.

Je zou verwachten dat het komt door het ontbreken van de "d" in dichtheid. Inderdaad, als je eerst naar de encyclopedie gaat op sterrenkunde.nl, blijkt daar de link een d te moeten hebben. Op mijn pc krijg ik in ieder geval niets te zien helaas.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Chillobillo

Chillobillo

• >100 berichten
  • 105 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2007 - 09:18

Osmium 22,5 kg/l
Iridium 22,5 kg/l
Platina 21,46 kg/l
Goud 19,822 kg/l
lood 11,342 kg/l

Inderdaad grote dichtheden, maar niet wat Noa zoekt. Als ik een schilfertje Platina op mijn arm laat vallen, is hij echt nog niet gebroken(gelukkig ;))

Je moet dus naar iets anders zoeken
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures