de seconde en het getal 60

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

de seconde en het getal 60

vroeg me laatst af waar de seconde op gebaseerd is en waarom 1 minuut 60 seconden is en 1 uur 60 minuten waarom het getal 60 en niet b.v 100

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: de seconde en het getal 60

Ik denk dat het van de Babyloniërs kwam, die vonden het leuk om met 12- en 60-tallige stelsels te werken.

En ergens valt er ook wel iets voor te zeggen: 12 is deelbaar door 2,3,4 en 6, dat heeft voordelen boven 10. Maar het decimale (10-tallige) stelsel is de standaard geworden, waarschijnlijk omdat we tien vingers hebben, en dus is 12 en 60 uit de gratie geraakt.

Jammer dat ze er met graden (van hoeken), secondes en minuten wel aan vast hebben gehouden - 100 seconden per minuut en 100 minuten per uur was handiger geweest.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: de seconde en het getal 60

dit verklaart een deel

De Babyloniërs hadden ontdekt dat het pad van de zon tussen de vaste sterren een cirkel was met de aarde als middelpunt, dat is de dierenriem. Zij wisten dat de maan en de planeten ook altijd in de buurt van de dierenriem staan. Zij verdeelden de dierenriem in 360 graden. Men vermoedt dat dat getal gekozen is, omdat men graag wilde dat de beweging van de zon in één dag ongeveer één graad is. Dan moet de hele cirkel dus ongeveer 365 graden zijn, en 360 is een veelvoud van 60 dat hier mooi in de buurt ligt. Omdat de Babyloniërs in het zestigtallig stelsel rekenden, werd elke graad in 60 minuten en elke minuut in 60 seconden verdeeld. Niet alleen de dierenriem naar ook elke andere cirkel kan in 360 gelijke delen verdeeld worden, en zo kun je ook een volledige omwenteling in 360 graden verdelen. Dit idee werd gebruikt voor het verdelen van de tijd. Het hemelgewelf draait namelijk in één dag om de aarde, om een denkbeeldige as door de poolster. Men verdeelde zo'n totale omwenteling (de moderne sterredag) in 360 'tijdgraden', en uiteraard 1 tijdgraad in 60 tijdminuten, enzovoort. 1 'tijdgraad' is dus de tijd die de hemel nodig heeft om 1 graad verder te draaien, en dit komt ongeveer overeen met 4 van onze klokminuten.

http://www.math.uu.nl/people/hogend/zestig.html

nu weet ik alleen nog niet waar de seconde vandaan komt beter gezegd waarom een seconde een seconde duurt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: de seconde en het getal 60

Het heeft veel met wiskunde te maken.

Je kunt beslist veel erover vinden als je zoekt op de geschiedenis vd wiskunde.

Hetgene dat ik zo uit mijn hoofd weet is:
  • 60 is deelbaar door 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 12, 15, 20 en 30 en daardoor een mooi getal om mee te rekenen. En dat heeft te maken met het verhaal van hierboven!)
  • In oude benamingen (of in sommige boeken staat het nog en studies gebruiken het nog en je komt het af en toe wel tegen) zie je wel eens staan: 50o13'05". Deze laatste cijfers geven aan dat het gaat om de zogenaamde minuten en seconden welke uiteraard ook overeenkomen met het 60-tallig stelsel. Men was nog niet zover dat men echte breuken opschreef en gebruikte daarom deze methode van opschrijven. Er staat dus eigenlijk 50 "helen" 13/60 en 5/3600, dat voor ons nu heel makkelijk om te rekenen is naar een breuk of decimaal getal. Idd naar ons huidige 10-tallig stelsel.
  • Het is het zogenaamde Babylonische rekensysteem dat idd gebaseerd is op 60. Na 60 komt dus een nieuw symbool of woord. Zo ook na 60x60=3600. Vergelijk het maar met het wellicht bekende land van okt
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 2

Re: de seconde en het getal 60

oke dat verhaal van het getal 60 is nu duidelijk maar de seconde is voor mij nog een steeds groter wordende raadsel in het begin dacht ik dat het met 60 temaken maar misschien staat dit hier wel helemaal los van of toch niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: de seconde en het getal 60

Nee hoor, in de tijd van de Babyloniërs, dus de tijd van het 60-tallige stelsel, kende men nog geen breuken, maar wel stukjes. Vergelijk het verhaal over de sterren van de Gast. Wij zetten nu alles neer in decimalen en ronden af of, indien mogelijk zo exact mogelijk in een breuk (dus met teller en noemer). De Babyloniërs kenden dit nog niet en deden het op een andere manier nl. met minuten en seconden. En, dit had ik al verteld, werd genoteerd met die ' en die ". Waren de graden niet nauwkeurig genoeg? Dan gebruikte men minuten ofwel '. Waren die nog niet nauwkeurig genoeg? Dan gebruikte men seconden ofwel ". Dat doen wij ook met decimale getallen.
In oude benamingen (of in sommige boeken staat het nog en studies gebruiken het nog en je komt het af en toe wel tegen) zie je wel eens staan: 50o13'05". Deze laatste cijfers geven aan dat het gaat om de zogenaamde minuten en seconden welke uiteraard ook overeenkomen met het 60-tallig stelsel. Men was nog niet zover dat men echte breuken opschreef en gebruikte daarom deze methode van opschrijven. Er staat dus eigenlijk 50 "helen" 13/60 en 5/3600, dat voor ons nu heel makkelijk om te rekenen is naar een breuk of decimaal getal. Idd naar ons huidige 10-tallig stelsel.
Het was dus gewoon een invoering van een ander symbool om ook kleinere eenheden te kunnen berekenen van de gehelen. Een seconde zie je nu ook nog als 1/60 minuut. Net zoals een mL 1/1000L is.

Je zegt dan ook echt mL, wij geven het dus een andere/eigen naam. Dat is hetzelfde gebeurd met de 1/60 minuut. Die is een " geworden ofwel een seconde.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 21

Re: de seconde en het getal 60

Ja maar het is dan wel weer ingewikkeld dat een milliseconde 1/10 (tog ? of 1/100, of whatever.. iig iets ronds..) is van een seconde..

En een nanoseconde is dan weer rond..

Dus beneden de seconde wordt het ineens heel anders :S

dat is irri

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: de seconde en het getal 60

Noa schreef:Ja maar het is dan wel weer ingewikkeld dat een milliseconde 1/10 (tog ? of 1/100, of whatever.. iig iets ronds..) is van een seconde..

En een nanoseconde is dan weer rond..

Dus beneden de seconde wordt het ineens heel anders :S

dat is irri
Dat met die 60tallen is irri, de milli- en microseconden kloppen juist weer wel :shock: Bij alle eenheden kun je de voorzetsels milli, micro, nano, enzovoort gebruiken als afkorting voor 10-3, 10-6, 10-9, etc. En idem met kilo, mega, giga voor duizend, miljoen, miljard, etc.

Zie ook dit overzicht.

Was dit bij alle eenheden maar zo, en hield de hele wereld zich hier maar aan! Maar helaas, Amerikanen en Engelsen moeten zonodig vasthouden aan yards, inches en andere onhandige rommel ;)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 21

Re: de seconde en het getal 60

@Rogier: Jaa dat snap ik, maar ik bedoel het is irri dat de telling ineens verandert.

Berichten: 2

Re: de seconde en het getal 60

ik bedoel eigenlijk hoe wisten ze hoe snel een seconde geteld moest worden

Reageer