Jakobs ladder

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 10

Jakobs ladder

hallo ik wou een Jakobs ladder maken wat hebt ik nodig

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Jakobs ladder

voor eentje van een paar meter hoog (leuk in de voortuin :D )

http://www.instructables.com/id/EDVP1MGVF4EP2868IF/?ALLSTEPS
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Jakobs ladder

wat hebt ik nodig om een jakobs ladder te maken :D :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Jakobs ladder

wat hebt ik nodig om een jakobs ladder te maken :D :D
Misschien is het haandig om Jan zijn link eens door te nemen voordat je 2 keer dezelfde vraag stelt.

Op de webpagine die JvdV gegeven heeft staat een intro en 6 stappen over de bouw van de ladder en als je wat naar onderen schuift zie je nog een hoop tekst en een forum waarop mensen vragens gesteld hebben en de bouwer deze beantwoorde.

Eigenlijk zou deze wel niet mogen op dit forum, Ger (moderator) heeft je dat toch reeds gemeld in je vorige topic Tesla Coil.

Berichten: 10

Re: Jakobs ladder

dan hebt ik ngo een vraagje waar kan je een link plaatsen van je eigen forum of siet

Berichten: 8.614

Re: Jakobs ladder

"Jakobsladder" is de benaming voor verschillende dingen (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Jakobsladder). Ik neem aan (gezien je vorige vraag over de "tesla coil") dat je het apparaat bedoelt dat vonkbruggen genereert.

Ik raad je opnieuw aan om eerst op voor de hand liggende sites als Wikipedia te kijken. Daar is namelijk meestal het antwoord te vinden. Verder zie ik dat Jan van de Velde je al goed op weg heeft geholpen. Als je per se een "lijst" van benodigdheden wil:
De jakobsladder was vooral in de jaren '50 en '60 populair op middelbare scholen, waar het meestal geconstrueerd was uit een Bobine, of een ander apparaat dat tussen de 10 en 30 kV levert, zoals een transformator voor neonbuizen of een beeldbuiscircuit, en twee kleerhangers of staven die in een "V"-vorm gebogen waren.
Verder nog een kleine waarschuwing:
De vonken kunnen door dun papier en plastic branden en een brand beginnen. Contact met het hoge voltage kan dodelijk zijn.
edit: Ruben01 was sneller. Om op je laatste post terug te komen, volgende quote komt uit de Regels:
Een verzoek tot vermelding op het forum of eventuele samenwerking kan worden gericht aan het beheer.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 10

Re: Jakobs ladder

ok bedankt voor jullie goede andwoorden maar ook wou ik een link plaatsen van me forum op jullie site hoe en waar moet ik dat zetten :D

Berichten: 8.614

Re: Jakobs ladder

Het staat in mijn post: Een verzoek tot vermelding op het forum of eventuele samenwerking kan worden gericht aan het beheer.

Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Jakobs ladder

ok bedankt voor jullie goede andwoorden maar ook wou ik een link plaatsen van me forum op jullie site hoe en waar moet ik dat zetten :D
Klintersaas heeft reeds geantwoord maar ik interpreteerde de vraag een beetje anders.

Wil je een link plaatsen in deze topic die iets nuttig aan de topic toevoegd ? Anders kan je dat door de knop "voeg een link in" bovenaan in het antwoord venster.

Als je gewoon reclame voor een link van eigen site of forum wil maken moet je dat zoals Klintersaas reeds vermelde vragen aan het beheer.

Je hebt wel de mogelijkheid om een link in je Profiel te zetten als je dat wil.

Berichten: 10

Re: Jakobs ladder

maar terug ontoppic over de jakobs lader je kan toch ook een flyback trafo gebruiken inplaats van neon trafo of zit ik er nou naast :S

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Jakobs ladder

Dat is allemaal een beetje afhankelijk van hoe groot je het apparaat wil maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Jakobs ladder

nou niet zo groot

Berichten: 388

Re: Jakobs ladder

nou niet zo groot
Lekker duidelijk antwoord :D

In vergelijking met de grootte van de Aarde is een jacobsladder van 3km hoog "niet zo groot", maar in vergelijking met een nanobuisje is een jacobsladder van 10cm al imens groot. Het gaat er mij dus gewoon om van: wat noem jij "niet zo groot"?? Geef eens absolute waardes, is dat 10cm of 50cm of 2m ?

En niet om te bashen ofzo, maar je weet toch dat je een flyback uit een TV niet zomaar kan inpluggen op de 230V en dat er 30kV uitkomt, deze heeft nog wat voorschakelapparatuur nodig.

Berichten: 388

Re: Jakobs ladder

- foutje -

Reageer