kooi van faraday

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

kooi van faraday

hoi,

ik ben nu al lang op zoek naar iets dat het NATUUR-magnetisch veld volledig stopt.

nu kwam ik aan bij de kooi van faraday, maar ik vraag me dus af werkt de kooi van faraday ook bij een natuurmagnetisch veld :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: kooi van faraday

Ja. Gebruik een materiaal met goede magnetische geleidbaarheid (ijzer of andere ferromagnetische materialen), en het magnetische veld gaat door het metaal en niet door de omsloten ruimte binnen in de kooi.

Of het veld natuurlijk of kunstmatig is maakt niet uit.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Berichten: 226

Re: kooi van faraday

Een kooi van Faraday vormt een kortsluiting voor elektrische velden. Niet voor magnetische!

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: kooi van faraday

Een kooi van Faraday vormt een kortsluiting voor elektrische velden. Niet voor magnetische!
Wel als de kooi van niet te dun goed magnetiseerbaar materiaal is (zoals mu-metaal)
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Berichten: 226

Re: kooi van faraday

wasbeer schreef:Een kooi van Faraday vormt een kortsluiting voor elektrische velden. Niet voor magnetische!
Wel als de kooi van niet te dun goed magnetiseerbaar materiaal is (zoals mu-metaal)
Dat is dan een bijkomstigheid. Het heeft niets met de aard van een kooi van Faraday te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: kooi van faraday

Dat is dan een bijkomstigheid. Het heeft niets met de aard van een kooi van Faraday te maken.
Ok, dat is waar. In principe wordt de kooi van Faraday gebruikt voor het afschermen van elektromagnetische velden.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: kooi van faraday

De kooi van Faraday, beschrijft het gedrag van statische lading, waarbij blijkt dat de elektrische lading aan de buitenkant van de kooi blijft. Alle verhalen van volledige afscherming enzo is onzin.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: kooi van faraday

Er wordt vaak geschreven dat de kooi van Faraday niet werkt voor magnetische velden. Dat is niet waar. Lees deze site

maar eens.

Op die site gaat het overigens over wisselende magnetische velden. Voor een statisch magnetisch veld is het een ander verhaal. Je zult wel een magnetsch veld in de kooi meten, maar een kompas zal niet naar het noorden wijzen.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Re: kooi van faraday

het werkt wel goed, die kooi maken ze ook om een meterkast (kWu meter) anders zou je er gewoon een machneet tegen kunnen houden en dan hoefde je niet te betalen voor je stroom

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: kooi van faraday

In een microgolfoven zit ook een "kooi van faraday". Maar dan omgekeerd, om de EM-straling binnen te houden, en niet buiten.

Reageer