Interferentie meten.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2.589

Interferentie meten.

Welke methode bestaan er om te meten of er al dan niet interferentie optreedt? en dit bij klasiek geluids golven.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Interferentie meten.

Dat is weer veel uitleg Bert F, mag het wat meer zijn?

Met een microphone en wat software kom je al heel ver

Berichten: 2.589

Re: Interferentie meten.

ja veel dat weet ik niet een aantal elementaire technieken zou al fijn zijn, het is namelijk een vraag achterin in een boek maar in dat boek zelf staat er niet veel over in.

Dus een aantal links, of een aantal principes?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Interferentie meten.


Berichten: 2.589

Re: Interferentie meten.

had ik ook al gevonden. Maar met gepaste software en een interface naar een computer kan je eigenelijk wel alles meten hé.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Interferentie meten.

had ik ook al gevonden. Maar met gepaste software en een interface naar een computer kan je eigenelijk wel alles meten hé.
Ja, uiteraard. Maar wat zoek je dan? Bevestigen dat het interferentie-effect bestaat kun je ook met je oren op een dorpsfeest-disco. Als je dan tijdens een of ander boem-boem lied zo eens door de tent wandelt kun je een verschil in boem-intensiteit waarnemen tussen de ene plek of de andere. Volledig destructieve interferentie zul je niet waarnemen: geluidsboxen zijn niet echt puntbronnen, er zijn allerlei reflecties, frequenties zijn niet zuiver en worden neit door beide boxen even sterk uitgezonden, enz. Maar je hoort verschillen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.589

Re: Interferentie meten.

Ik weet niet wat ik zoek en dat maakt nu net het zoeken nog lastiger.

Letterlijk staat er het volgende:

Wat is interferentie? Hoe is het waar te nemen? Wat zijn de voorwaarden tot interferentie? Wat is constructieve en destructieve interferentie?

Waarop mijn antwoord dan is:

Interferentie (besproken bij staande golven) is het gevolg van het feit dat een staande golf gevormd word door een voorwaarts en achterwaarts propagerende golf waardoor de eigenlijk fysische pertubatie zich niet meer verplaatst.

Men telt dus de voorwaartse en de achterwaartse golf op of men kan stellen dat ze met mekaar interfereren tot één nieuwe golf.

Men heeft constructieve interferentie als de nieuwe golf, dus de samengestelde, maximaal wordt en destructieve interferentie wanneer de nieuwe golf nul wordt voor alle waardes van t.

Waar te nemen? ==>> staat nergens niets van in.

Voorbeeld: stel dat je iemand wil uitleggen hoe je een stroom meet dan kan je zeggen ga naar de winkel koop je een universele meter en dan zal het je wel lukken.

Of je zou kunnen zeggen een stroom wordt gemeten door te kijken hoe sterk een ander proef naald door die geleider wordt aangetrokken. Conceptueel uitgelegd dus hoe het in principe werkt.

Naar zoiets ben ook ik opzoek.

Groeten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Interferentie meten.

Wat is interferentie?
google define: interferentie. Veel netter kan ik het ook niet verwoorden.
Hoe is het waar te nemen?
intensiteitsverschillen van plaats tot plaats
Wat zijn de voorwaarden tot interferentie?
Meer dan één golf in hetzelfde medium op dezelfde plaats.
Wat is constructieve en destructieve interferentie?
constructief als beide golven een gelijk faseteken (plus of min hebben) op de plaats waar je meet, destructief indien de fasetekens tegengesteld zijn. Er is sprake van een maximale constructieve interfrentie voor twee golven die precies in fase op een bepaald punt arriveren, maximale destructieve interferentie voor twee govlen die precies met een halve faseperiode verschil op een bepaald punt arriveren.
Interferentie (besproken bij staande golven) is het gevolg van het feit dat een staande golf gevormd word door een voorwaarts en achterwaarts propagerende golf waardoor de eigenlijk fysische pertubatie zich niet meer verplaatst.

Men telt dus de voorwaartse en de achterwaartse golf op of men kan stellen dat ze met mekaar interfereren tot één nieuwe golf.
In een staande golf zal de interferentie volgens mij altijd maximaal constructief zijn. Anders heb je geen staande golf
Men heeft constructieve interferentie als de nieuwe golf, dus de samengestelde, maximaal wordt en destructieve interferentie wanneer de nieuwe golf nul wordt voor alle waardes van t.
Dat zijn de maximale gevallen van constructief of destructief. In dat laatste geval praat je dus niet meer van een golf, en voor alle gevallen tussenin niet meer van een staande golf.
Waar te nemen? ==>> staat nergens niets van in.
geen idee wat je hiermee bedoelt?
Voorbeeld: stel dat je iemand wil uitleggen hoe je een stroom meet dan kan je zeggen ga naar de winkel koop je een universele meter en dan zal het je wel lukken.

Of je zou kunnen zeggen een stroom wordt gemeten door te kijken hoe sterk een ander proef naald door die geleider wordt aangetrokken. Conceptueel uitgelegd dus hoe het in principe werkt.

Naar zoiets ben ook ik opzoek.
afhankelijk van het type golf zorg je voor andere meetapparatuur. Voor geluidsgolven een microfoon, voor watergolven voor mijn part een dobber waargenomen met videometing, enz. Als je maar amplitudes kunt meten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.589

Re: Interferentie meten.

Bedankt. mss nog dit bij die staande golven kan je daar mss spreken van "punten" van destructieve interferentie dus de knopen? dus niet overal totale interferentie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Interferentie meten.

Bedankt. mss nog dit bij die staande golven kan je daar mss spreken van "punten" van destructieve interferentie dus de knopen? dus niet overal totale interferentie?
Nee, dat kan niet. In een knoop van een staande golf hebben beide samenstellende golven een amplitude 0, in een buik beide de maximale amplitude. Kan ook niet anders, want beide samenstellende golven moeten een identieke golflengte hebben anders krijg je nooit een staande golf.

En nou begin ik zelf in de war te raken geloof ik, want ik begin me af te vragen of ik bijvoorbeeld twee verschillende staande golven op één snaar zou kunnen zetten waarbij dat er mogelijk weer anders uit komt te zien. Het is te laat voor dat soort overpeinzingen, ik kom er zo gauw niet uit.

Een ding is zeker: in een staande golf, dus met maximale constructieve interferentie zijn knopen een noodzakelijk onderdeel van de golf en kunnen dus niet het resultaat zijn van destructie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Interferentie meten.

jan, vergeet je niet uit oog dat de samenstellende golven in een tegengestelde richting lopen? Deze inkomende sinusoïdale golven hebben dezelfde plaatsonafhankelijke amplitude.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Interferentie meten.

Zoals ik al zei, het is laat.... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.589

Re: Interferentie meten.

Dus mijn gedacht over wat nu net interferentie is, is volledig fout?

Want ik dacht nu net dat interferentie ging over de punten waar we de knopen en de buiken hebben?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Interferentie meten.

Bert F schreef:Dus mijn gedacht over wat nu net interferentie is, is volledig fout?

Want ik dacht nu net dat interferentie ging over de punten waar we de knopen en de buiken hebben?
interferentie betekent in het algemeen weinig anders dan "inwerking op elkaar, wederzijdse beïnvloeding".

hier zie je wat er gebeurt als twee identieke sinusvormige golven elkaar tegenkomen:

http://id.mind.net/~zona/mstm/physics/wave...erference3.html

En deze is beter, al gaat 'ie wat snel. Het wordt al iets beter te volgen wat er gebeurt wanneer je snelheid 500 instelt, en de frequenties op 3. De rode is de optelsom van de blauwe en de zwarte golven.

http://www.phy.ntnu.edu.tw/ntnujava/index.php?topic=19.0

Leuk is ook om de frequenties verschillend te maken, bijvoorbeeld 4 en 3, of zelfs 3 en 20. Dat geeft een heel ander resulterend golfpatroon. Door met het +/1 knopje te spelen kun je die ene golf ook tegen de andere in laten gaan, of juist in dezelfde richting.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.589

Re: Interferentie meten.

Bedankt dat maak het een stuk duidelijker. Groeten.

Reageer