Concentratie 2

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 379

Concentratie 2

Is er een verschil tussen concentratie en oplettendheid

Berichten: 8.614

Re: Concentratie 2

Dat hangt af van de interpretatie van het woord "oplettendheid".

Concentratie is het hersenproces waarbij de hersenactiviteit (aandacht) gericht is op het zeer ingespannen volgen van een bepaalde iets, terwijl je al de rest buitensluit.

Oplettendheid wordt door Van Dale gedefinieerd als zijnde een synoniem van aandacht en opmerkzaamheid. Aangezien aandacht gedefinieerd wordt als "bewust met de gedachten ergens bij zijn", is het uit taalkundig oogpunt gezien hetzelfde als concentratie.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 379

Re: Concentratie 2

Is er een mogenlijkheid je oplentendheid te trainen

Berichten: 8.614

Re: Concentratie 2

Volgens mij heb je hetzelfde hier al eens gevraagd.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 379

Re: Concentratie 2

Wanneer je bijvoorbeeld elke dag de zelfde weg naar school neemt wordt het meestal geacht of normaal gevonden dat je min of meer weet welke huizen er staan. Wel meestal heb ik geen flauw idee van de huizen die er staan of wanneer op je schouw al sinds jaren de zelfde foto staan wel als iemand me vraagt wat re dan allemaal opstaat heb ik geen flauw idee. Ik denk dat dit behoort tot het niveau van de visueele geheugen.

Daar had ik het eerder over het concentreren hier heb ik het eerder over mijn visueele geheugen opkrikken

Berichten: 379

Re: Concentratie 2

Hier gaat het toch om iets compleet anders niet?

Berichten: 8.614

Re: Concentratie 2

Daar zal ik niet over oordelen.

Lees het boek Het maakbare brein van Margriet Sitskoorn. Daaruit kan je leren hoe je je hersenen, en dus ook je geheugen moet trainen.

Verder moet je misschien eens zoeken naar oefeningen om de activiteit van de hippocampus en de pariëtale cortex te verhogen. Deze hersengebieden zijn namelijk bepalend voor het visueel geheugen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 379

Re: Concentratie 2

Bedankt

Reageer