Springen naar inhoud

Centimorgan

• Log in om te kunnen reageren

sweber

sweber

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2007 - 15:22

Hoi,

Ik doe mee aan het toelatingsexamen geneeskunde in Belgie. Laatste heb ik jammer genoeg niet gehaald. Er zat een vraag over centiMorgan bij. Kan iemand mij uitleggen wat dit precies is en hoe je er aan moet rekenen. De duidelijkste uitleg vond ik op wikipedia, en die vatte ik niet. Er staat daar ook een formule ( http://nl.wikipedia....iki/Centimorgan ) Maar weet niet hoe ik daarmee moet rekenen.

Kan iemand mij dit uitleggen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2007 - 16:07

centiMorgan is een zeer kleine afstand, en een kans. De afstand is de afstand tussen twee genen op hetzelde chromosoom.
De kans dat twee genen van hetzelfde chromosoon uiteindelijk op een verschillend chromosoom terecht komen, volgt direct uit de afstand dat ze uit elkaar staan.
als twee genen bijvoorbeeld vlak naast elkaar staan, zou dat chromosoom al moeten splitsen juist op dat punt, wat de kans natuurlijk klein maakt, dus kleine waarde in centiMorgan (=10-2 Morgan) want kleine afstand ertussen ťn kleine kans. Als die twee echter op de uiteinden van je chromosoom staan, is de kans dat beiden worden gesplitst = 100%, want elk punt waar de streng breekt, ligt tussen begin en eind chromosoom.

ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ik heb het misschien een beetje verwarrend uitgelegd, maar beter lukte me niet.

en succes met je toelatingsexamen

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 augustus 2007 - 17:09

Ik heb dit begrip al enkele keren uitgelegd:

http://www.wetenscha...showtopic=63755
http://www.wetenscha...showtopic=62518

De m.i. heldere uitleg van Wikipedia en superslayer ga ik niet herformuleren. Over de "formule" het volgende:

LaTeX

P is de recombinatiefrequentie in procent.
L1 is de locus (plaats) van het eerste gen op het chromosoom (gemeten vanaf ťťn van de uiteinden van het chromosoom) in centimorgan.
L2 is de locus van het tweede gen op het chromosoom (gemeten vanaf hetzelfde uiteinde) in centimorgan.

Als je dus een gen hebt dat op 70 cM van ťťn van de uiteinden van het chromosoom ligt en je hebt een gen dat op 2,5 cM van datzelfde uiteinde ligt, dan is de afstand tussen die twee genen 70 cM - 2,5 cM = 67,5 cM en dan is de recombinatiefrequentie (de kans dat de twee genen op een verschillend chromosoom terecht komen na de splitsing) 67,5 %.
Het stuk formule achter het tweede gelijkheidsteken is de omrekening van centimorgan naar morgan. Morgan is namelijk de hoofdeenheid, maar aangezien die eenheid zo groot is, wordt centimorgan het meest gebruikt.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 augustus 2007 - 19:29

Ik verplaats het even naar geneeskunde.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures