Voorwaarden bij klantenpas

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 99

Voorwaarden bij klantenpas

Hier volgt een artikel uit de algemene voorwaarden van een bedrijf dat met klantenpasjes werkt:

Na beëindiging van het lidmaatschap kan de pas, die dan nog de functie van kortingspas heeft, behouden worden. De vergoeding hiervoor bedraagt € 2,95 per maand. Betaling dient maandelijks via automatische incasso te geschieden. Deze betaling is verschuldigd tot dat de pas is ingeleverd bij de vestiging.

Stel :D je hebt de pas na beeindiging van het lidmaatschap, doordat je vergeten bent alle kleine lettertjes te lezen, per ongeluk weggegooid en je zou een officieel document van vermissing overhandigen. De voorwaarde van het in bezit zijn van de pas geldt dan niet meer. Ben je dan die betaling nog verschuldigt?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Voorwaarden bij klantenpas

Een officiële verklaring van vermissing is rechtsgeldig ja. Ik ken die echter alleen voor reisdocumenten en rijbewijs. Een verklaring van vermissing voor artikelen als een klantenpas ken ik niet en ik betwijfel ook dat het bestaat. Je moet gewoon even langsgaan bij de klantenservice zou ik zeggen.

Zoiets zal dan niet met terugwerkende kracht gaan. Als jij bijvoorbeeld 3 maanden geleden je lidmaatschap beëindigd hebt en je gaat morgen naar de klantenservice, dan kun je niet verwachten dat ze de geïnde bijdragen terugstorten of kwijtschelden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 99

Re: Voorwaarden bij klantenpas

Ik vergeet nog iets te vermelden. In een ander artikel staat, dat bij vermissing de betalingsverplichting van het lopende lidmaatschapsjaar onverminderd van kracht blijft. Het lopende lidmaatschapsjaar is echter wel officieel beeindigd. In het eerder genoemde artikel staat dat het lidmaatschapsjaar is beeindigd als de pas een kortingspas wordt. Mocht je je pas kwijtraken, dan kun je een nieuwe kopen voor 25 euro (weer een ander artikel). Nu moet ik 25 euro betalen, want pas dan, zeggen zij, hoef ik die maandelijkse 2,95 niet meer te betalen. Anders zou ik dat bij wijze van spreken tot in de eeuwigheid moeten blijven doen. Aan de andere kant is feitelijk het lopende lidmaatschapsjaar, waar ik een ander bepaald maandelijks bedrag voor heb betaald (de betalingsverplichting van het lopende lidmaatschapsjaar), afgelopen.

:D

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Voorwaarden bij klantenpas

Even de regels op een rijtje:
In een ander artikel staat, dat bij vermissing de betalingsverplichting van het lopende lidmaatschapsjaar onverminderd van kracht blijft. Het lopende lidmaatschapsjaar is echter wel officieel beeindigd.
Dat is een vrij normaal gegeven: vaste termijnen voor lidmaatschappen. Vergelijk het met een telefoonabonnement oid: daar zit je ook voor een jaar aan vast, ongeacht of je telefoon kwijt is.
Mocht je je pas kwijtraken, dan kun je een nieuwe kopen voor 25 euro (weer een ander artikel).
Vraag: als je nog gewoon je pas had en je zegt je lidmaatschap op, krijg je dan voor het inleveren van je pas € 25,- retour? Ofwel: is die € 25,- gewoon borg?
Na beëindiging van het lidmaatschap kan de pas, die dan nog de functie van kortingspas heeft, behouden worden. De vergoeding hiervoor bedraagt € 2,95 per maand. Betaling dient maandelijks via automatische incasso te geschieden. Deze betaling is verschuldigd tot dat de pas is ingeleverd bij de vestiging.
Logisch gegeven: het is ook gewoon een soort van abonnement. En zolang jij die pas hebt profiteer je van de voordelen.

Kun je even mijn vraag bij die tweede quote beantwoorden?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 99

Re: Voorwaarden bij klantenpas

Nee, het is geen borg, maar het zijn kosten verbonden aan de aanschaf van een nieuwe pas.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Voorwaarden bij klantenpas

Ok, even samenvattend:
  1. Je kan lid worden van een klantenclub
  2. Onderdeel van die klantenclub is een pas waarmee je korting krijgt
  3. Die pas kost € 25,-. Dit is aanschaf, geen borgregeling. De pas wordt dus eigendom.
  4. Als de pas kwijt is kun je wederom voor € 25,- een nieuwe aanschaffen.
  5. Bij het opzeggen van je lidmaatschap moet je voor het lopende jaar nog steeds betalen. Je lidmaatschap is echter wel officieel beëindigd.
  6. Je kunt ervoor kiezen om na beëindiging van je litmaatschap de klantenpas te behouden. Hiervoor dien je maandelijks € 2,95 te betalen, dit bedrag wordt middels automatische incasso betaald.
  7. De betaling van de kosten voor de klantenpas gaat door totdat je de klantenpas hebt ingeleverd.
Er vallen mij een paar dingen op. Ten eerste punt 5. Over die laatste zin heb ik eerder heengelezen. Volgens mij is deze regel namelijk strijdig met het consumentenrecht, al weet ik dat even niet zeker. Jij hebt namelijk betaald voor het product "lidmaatschap gedurende een bepaalde periode". Als jij opzegd geef jij gewoon aan dat je na afloop van de periode geen gebruik meer wenst te maken van hun diensten. Als jij echter betaald hebt dan moeten ze ook leveren.

Dan punt 6. Volgens mij mogen ze deze voorwaarde niet stellen: als jij op andere wijze wil betalen dienen ze dat toe te laten.

Maar goed, dat is natuurlijk niet je vraag. Jouw doel is gewoon zo goedkoop mogelijk de klantrelatie te verbreken. Het eerste dat ik zou proberen is contact op te nemen met de klantenservice. Leg uit dat je de pas per ongeluk hebt weggegooid in de veronderstelling dat die geen nut meer had. Vraag ze gewoon vriendelijk of ze de automatische incasso willen beëindigen. Wijs ze er eventueel op dat ze kunnen nakijken of er gebruik gemaakt wordt van die specifieke pas, die immers persoonsgebonden is. Iedere pas heeft ook een eigen BAR code. Vaak is zo'n vriendelijke benadering het beste, je kunt er over het algemeen veel mee gedaan krijgen.

Mochten ze dat niet willen is de volgende stap naar je bankkantoor gaan en de machtiging voor automatische incasso intrekken. Als jij die machtiging intrekt kunnen ze niets meer van je rekening afschrijven. Vraag van de bank wel een schriftelijke bevestiging van het intrekken van de machtiging. Eventueel kun je ook verzoeken om reeds geïncasseerde betalingen terug te storten. Dit kan tot een periode van 2 maanden terug meen ik, al ben ik even niet zeker. Volgens mij is die termijn onlangs veranderd.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 99

Re: Voorwaarden bij klantenpas

Heb een mailtje gestuurd waarin ik uitlegde dat ik het niet eens was met de procedure;

"In artikel 1h staat vermeld, dat bij vermissing van de pas, de betalingsvoorwaarden van het lopende lidmaatschapsjaar van kracht zijn. Aan deze voorwaarden heb ik voldaan. De situatie waarbij de pas enkel nog als kortingspas dienst doet, gaat in wanneer, zoals blijkt uit artikel 1h, het lopende lidmaatschapsjaar is beeindigd.

Er hoeft nu niet meer te worden uitgegaan van de situatie, waarbij wordt aangenomen dat ik in het bezit ben van de pas. Het behouden van de pas, iets dat als voorwaarde wordt gesteld in artikel 1h om de procedure van het maandelijks afschrijven van 2,95 in werking te stellen, is in dit geval niet meer van toepassing. Eventueel wil ik, indien mogelijk, aangifte doen bij de politie van vermissing van de pas om een officieel document te kunnen overhandigen waaruit blijkt dat ik niet meer in het bezit ben van de pas. Bij vermissing heb ik, zoals ik eerder al zei, de betalingsverplichting van het lopende lidmaatschapsjaar.

Ik ben daarom van mening dat ik *bedrijf* geen geld meer verschuldigd ben."

Ze hebben me gebeld en vertelden me geen zin te hebben heel veel energie te steken voor iets waarin zo weinig geld omgaat, maar zeiden wel dat ze zelf gelijk hadden. Wat ook de echte reden is, hoef niks meer te betalen iig. Mooi dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Voorwaarden bij klantenpas

Fijn. :D

Houd voor de zekerheid wel even je rekeningafschriften in de gaten of er inderdaad niets meer afgeschreven wordt.
Ze hebben me gebeld en vertelden me geen zin te hebben heel veel energie te steken voor iets waarin zo weinig geld omgaat, maar zeiden wel dat ze zelf gelijk hadden.
Dat zullen ze altijd zeggen, maar ik raad je aan om dat nooit zomaar aan te nemen. Als consument heb je behoorlijk wat rechten en de bedrijven zijn aan behoorlijk wat regels verbonden. Ook al hebben ze het een en ander in hun voorwaarden opgenomen, als die strijdig zijn met de wet- of regelgeving dan kunnen die (deels of geheel) ongeldig worden verklaard op het moment dat jij een aanklacht indiend en die voor een geschillencommissie of eventueel rechter komen.

Vaak loont het om in het geval van een conflict/meningsverschil eens op te zoeken wat een bedrijf wel en niet als voorwaarden mag stellen en ze hiermee te confronteren (inclusief verwijzing naar het artikel in de wet- of regelgeving).
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 99

Re: Voorwaarden bij klantenpas

Ja, zal ik doen. Ik heb wel bevestiging gehad per mail waarin ze zeggen dat ik de pas heb ingeleverd(!), wat ik niet gedaan heb, maar goed.

Waar zou je op kunnen zoeken wat de voorwaarden zijn die een bedrijf mag opstellen? Ik heb het gevoel dat ze zich er gemakkelijk vanaf willen maken, haha.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Voorwaarden bij klantenpas

Op Wetten.nl vind je alle wetten, regels, besluiten, etc zoals ze op dit moment in Nederland gelden. Ook Europese wetten kun je hier vinden. Dit is echter wel juridische taal, en niet altijd even toegankelijk. Veel laagdrempeliger is de consumentenautoriteit. Dat werkt vooral via het FAQ-principe. Neem hierbij ook vooral het stukje "Voor bedrijven" door. Hier vind je ook informatie over de Algemene voorwaarden.

Nadeel is natuurlijk weer dat hier niet verwezen wordt naar de van toepassing zijnde wetsteksten.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 99

Re: Voorwaarden bij klantenpas

Ok thanks, ik heb ook een site van de kamer v koophandel gevonden met een zwarte en grijze lijst van algemene voorwaarden; http://kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39465

Reageer