Springen naar inhoud

Psycho/socio architectuur en maatschappij hacken.

• Log in om te kunnen reageren

jwz

jwz

• >25 berichten
  • 61 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 02 augustus 2007 - 17:27

Elders geschreven geciteerd om te bewijzen dat de mens en maatschappij zo mooi nog niet is.
. It took a great deal of human insight (Arendt, 1963) and psychosocial research by social psychologists such as Milgram (1974) and Zimbardo (1972) to understand the "banality of Evil": that for the most part normal people, sometimes even well-educated people (Lifton, 1986), carried out the industrialized killing of the Jews, Gypsies, Jehovah's Witnesses and the mentally ill in Nazi Germany. These findings were especially annoying, as one had now to control the conditions in which genocidal acts sprout and spread. Hence the proposition: People are not usually born with genocidal mentalities. Genocidal mentalities have to be developed and created by the architects of genocide and their societies. Although this proposition is made in the context of the Holocaust,
1one has first to address the architects who plan the process carefully, and usually these are people with sophisticated, although not necessarily formal, psychological understanding.
2Ordinary men are usually part of a social and moral network which helps them maintain their humanity towards others and prevents them from becoming involved in inhuman acts.
3It is an easier task to achieve this insulation and plan genocidal acts when the society at large is in economic, ethnic, cultural or military crisis and ambiguity in regard to its own future (Darley, 1992).
4This manipulation of language is aimed at helping, on the one hand, to create the necessary insulation of potential killers from their social network and to avoid criticism, and on the other, to deceive the target population.
5The reason why society at large does not usually resist or oppose such behavior is associated with the careful planning mentioned above. People are mostly not aware of the planning phases of genocide, that is, the deception and disinformation practiced by the architects, together with the sophistication [..]Perhaps, in addition, there is the general human tendency to keep out of trouble, to "turn a blind eye" especially when living in a regime that manipulates and instigates fear of "the enemy" to account for current crises.
6They had not been trained to carry out genocide, but could participate in such murderous acts willingly, because they had been exposed long enough to the genocidal atmosphere of their society. A society soaked in genocidal acts can become genocidal at large, without the socialization mentioned earlier.
7"Having the preference does not make it valuable--on the contrary, its being valuable is a good reason for prefering it."
8"'sour grapes' problem, after Aesop's fable about the fox who, after repeated failed attempts to reach the grapes overhead, declares that he does not want them anyway since they are probably sour."

"The more difficult it is for people to imagine changing these roles, the more likely they will adapt preferences so as to desire only those things which are consistent with these rules".

"This raises a serious problem for evaluating political institutions in terms of their ability to satisfy people's preferences"

Al met al kan ik nu concluderen dat de maatschappij genoeg zwakke plekken heeft.

Wat is de psychologische tak dat zich bezig houd met de maatschappij doorgronden dmv psychologische kennis?

Ik houd niet van radicaal perse maar wel van kritisch, de dingen die ik boven geciteerd heb zijn inzichten waar ik meer van lust.

En wat voor opleiding zou ik daar voor moeten doen als ik erkend wil worden?

Wat zijn de diepste maatschappij kritische opleidingen momenteel?

Ik wil echt een diepe studie volgen maar ben het spoor bijster :'( . Ik bestudeer minimaal 30 pagina's theorie per dag tot een maximum van zo'n 100 pagina's (hangt echt van de stof af en mijn bui).

Veranderd door jwz, 02 augustus 2007 - 17:27

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 augustus 2007 - 12:46

Sociale psychologie en sociologie spitsen zich het meest toe op de maatschappij. Daarbij wil ik wel opmerken dat wetenschap per definitie kritisch moet zijn, maar het wel gaat om een verbeteren van kennis, niet zozeer om het blootleggen van problemen in de maatschappij (simpel gezegd: een sociaal probleem is nog geen sociologisch/sociaal psychologisch probleem).

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 03 augustus 2007 - 13:24

Economie
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

jwz

jwz

• >25 berichten
  • 61 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 augustus 2007 - 14:02

Sociale psychologie en sociologie spitsen zich het meest toe op de maatschappij. Daarbij wil ik wel opmerken dat wetenschap per definitie kritisch moet zijn, maar het wel gaat om een verbeteren van kennis, niet zozeer om het blootleggen van problemen in de maatschappij (simpel gezegd: een sociaal probleem is nog geen sociologisch/sociaal psychologisch probleem).

Mja, ik wil me richten op het blootleggen van problemen dus.

Economie

Waarom economie? Ik heb altijd het idee dat economie zich erg veel op geld richt (twijfelt nu even) en niet zo zeer de psychologie erachter bloot zal leggen. Ook game theorie is voor mij veel te exact.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 03 augustus 2007 - 17:39

Waarom economie? Ik heb altijd het idee dat economie zich erg veel op geld richt (twijfelt nu even) en niet zo zeer de psychologie erachter bloot zal leggen. Ook game theorie is voor mij veel te exact.

Het grootste deel van de psycho/socio architectuur van een samenleving hangt nauw samen met de specifieke manier waarop de economie van deze samenleving functioneert.

Je zult bijvoorbeeld het idee van 'universele rechten van de mens' niet tegenkomen in een samenleving die economisch afhankelijk is van slaven. Ook zal de manier waarop men oorlog voert en deze ervaart sterk afhankelijk zijn van de manier waarop de meeste mensen (soldaten) hun dagelijks brood verdienen in vredestijd. De specifieke vorm van geld (goud, fiat, credit, debit) is ook zeer bepalend: Als je geld naar de bank brengt krijg je dan rente of moet je voor het veilig bewaren betalen? Kan de bank meer geld uitlenen dan deze heeft? Dit zijn allemaal belangrijke factoren die de realiteit beďnvloeden en waar mensen die hier in opgroeien overeenkomstig na gevormd worden.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

jwz

jwz

• >25 berichten
  • 61 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 augustus 2007 - 18:02

[quote name='qrnlk' post='335389']Het grootste deel van de psycho/socio architectuur van een samenleving hangt nauw samen met de specifieke manier waarop de economie van deze samenleving functioneert.

Je zult bijvoorbeeld het idee van 'universele rechten van de mens' niet tegenkomen in een samenleving die economisch afhankelijk is van slaven. Ook zal de manier waarop men oorlog voert en deze ervaart sterk afhankelijk zijn van de manier waarop de meeste mensen (soldaten) hun dagelijks brood verdienen in vredestijd. De specifieke vorm van geld (goud, fiat, credit, debit) is ook zeer bepalend: Als je geld naar de bank brengt krijg je dan rente of moet je voor het veilig bewaren betalen? Kan de bank meer geld uitlenen dan deze heeft? Dit zijn allemaal belangrijke factoren die de realiteit beďnvloeden en waar mensen die hier in opgroeien overeenkomstig na gevormd worden.[/quote]

En hoe denk je met economie het overzicht te houden en inzichten te kunnen bieden?

Ik denk dat een comparatieve aanpak in de Kritische en kwalitatieve maar ook eerste persoons Psychologie/ Critical Theory, Marxisme in moderne vormen, Andere Filosofische stromingen op een epistemologische (hoe ze denken) en een kritische analyse hierop veel interessante parels zal voort brengen.

Dus nu zit ik tussen het wal en het schip.

Ook anti-architectuur (een systeem dat een hedendaags systeem (enigszins) veranderd) wekken telkens meer mijn interesse.

@Ypsilon
[quote]Daarbij wil ik wel opmerken dat wetenschap per definitie kritisch moet zijn, maar het wel gaat om een verbeteren van kennis, niet zozeer om het blootleggen van problemen in de maatschappij (simpel gezegd: een sociaal probleem is nog geen sociologisch/sociaal psychologisch probleem).[/q]

Ik denk niet dat een goede wetenschap dingen moet analyseren achteraf, je kan best de maatschappij een theoretische reconstructie laten ondergaan en dan kijken wat de andere alternatieven zijn die hier uit voort komen. Maatschappelijke simulaties bijvoorbeeld.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 augustus 2007 - 18:35

Je hoeft me niet op mijn woord te geloven natuurlijk, maar sociologie (want het lijkt mij dat je het meest die kant opgaat) gaat niet in de eerste plaats op zoek naar oplossingen voor wat sociaal als een probleem gezien wordt.
Ik raad je aan om informatie in te winnen over de verschillende opleidingen, waar ze aangeboden worden, en misschien enkele inleidende boeken te raadplegen.

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2007 - 18:49

Evolutionaire psychologie leek mij een prima plek om eens een mooie start te maken.

jwz

jwz

• >25 berichten
  • 61 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 augustus 2007 - 19:20

Je hoeft me niet op mijn woord te geloven natuurlijk, maar sociologie (want het lijkt mij dat je het meest die kant opgaat) gaat niet in de eerste plaats op zoek naar oplossingen voor wat sociaal als een probleem gezien wordt.
Ik raad je aan om informatie in te winnen over de verschillende opleidingen, waar ze aangeboden worden, en misschien enkele inleidende boeken te raadplegen.

Ik heb best wel een hele reeks introducties gehad en uitgeweid binnen de verschillende disciplines. Het meest weet ik van filosofie. Ik heb oude en moderne sociologische overzichten gelezen. Geschiedenis boeken, biologie en neurologie een beetje, psychopathologie, psychoanalyse.

Ben nu met wiskunde, natuurkunde, de filosofie van de wiskunde bezig voornamelijk.

Ik zal me maar in Marx, econometrie en economie ga storten hierna.

Zucht.

Evolutionaire psychologie leek mij een prima plek om eens een mooie start te maken.

Waarom niet radical of critical psychology ipv evolutionaire psychologie?

En het doet geen recht aan oude stromingen.

http://www.discourse...ntroduction.doc

Voor een introductie.

Ik dacht dat ik wel duidelijk in mijn "kwalitatieve psychologie" voorkeur.. Maarja, hierbij nog eens.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 augustus 2007 - 21:23

Ik vrees voor je dat "maatschappij kritiek" tegenwoordig niet meer wordt onderwezen. Wat je kunt doen is alle tips hierboven tot je nemen, maar dat betekent zoveel als "alle mogelijke wetenschappen die iets over samenlevingen hebben te melden" studeren. Dat lijkt me overigens een prima optie als je alle tijd van de wereld hebt. Verder zal een (maatschappij)kritische blik vooral iets zijn dat je zelf moet ontwikkelen.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 03 augustus 2007 - 22:28

Wat bedoeld je met "hacken" in deze context? Wil je daadwerkelijk iets veranderen aan de maatschappij of intelligente diepzinnige opmerkingen maken op feestjes? Dat laatste is prima haalbaar, vooral als het feetje je weblog is. Het eerst in onmogelijk.

gmK

gmK

• >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2007 - 12:41

Zoals vaker hierboven vermeld denk ook ik dat er niet één opleiding is die precies biedt wat jij zoekt. Wel zijn er meerdere opleidingen die delen ervan behandelen.

Zoals gezegd gaat economie niet alleen in op aspecten van geld, maar op veel meer dan dat. Economie is voor een groot deel ook de samenleving, maar wel vanuit een bepaald perspectief (de economische duh :D).

Verder is er ook zo iets als sociologie. Ook met deze studie bestudeer je de samenleving, maar weer vanuit een andere hoek. Dit keer gaat het om grote groepen mensen en sociale interactie e.d.

Dan is er ook nog een studie als geschiedenis. Ook daar bestudeer je de samenleving, maar vanuit een historisch perspectief. Hoe zijn we gekomen waar we nu zijn en welke dingen hebben daarvoor plaats moeten vinden. Ook leer je daarmee bronnen te beoordelen.

Zo zullen er vast nog meer studies zijn die de maatschappij vanuit een bepaalde hoek bestuderen. Succes met kiezen :D

jwz

jwz

• >25 berichten
  • 61 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 08 augustus 2007 - 09:13

Bedankt voor de antwoorden..

Ik ben zelfstandig het project gestart:

Op www.xs4all.nl/~jw53z
en voornamelijk
http://del.icio.us/Acedium

Kun je vinden wat mijn bronnen zijn voor dit onderzoek.

Met hacken bedoel ik "copen met problemen in de maatschappij die nog niet altijd herkend worden".

Ofwel, niet 1 probleem maar problemen aan de lopende band aan wijzen.

Oh oh oh,

Dit is zoooo'n leuk vak gebied en er is zooo weinig coherent op het internet wat over te vinden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures