Dierennamen met q, x, y

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8.614

Dierennamen met q, x, y

Een tijdje geleden is mij gevraagd of ik dieren kende, wiens namen beginnen met een q, een x of een y. Met de q en de y kon ik er enkele uit mijn mouw schudden, maar ik kende geen (Nederlandse) dierennamen die beginnen met een x. Na een kwartiertje zoeken met Google vond ik er uiteindelijk toch twee. Opdracht volbracht dus, maar mijn aangeboren liefde voor lijstjes is echter aangestoken, dus daarom probeer ik sindsdien zoveel mogelijk Nederlandse dierennamen te vinden die beginnen met een q, een x of een y. Hieronder staat mijn voorlopige lijstje. Tijd om de denktank van Wetenschapsforum los te laten en te zien welke dieren nog uit de bus komen.

Q
  • quetzal
  • quokka
X
  • Xantus' Alk
  • Xaviers Loogbuulbuul
  • Xenops
  • Xoloitzquintle
Y
  • Yacarekaaiman
  • Yamdena-struikzanger
  • Yangtze-rivierdolfijn
  • Yapacana-miervogel
  • Yapbrilvogel
  • Yap-monarch
  • yapok
  • Yelkouanpijlstormvogel
  • Yucatan poorwill
  • Yucatanamazilia
  • Yucatangaai
  • Yucatannachtzwaluw
  • Yucatanspecht
  • Yucatantiran
  • Yucatantroepiaal
  • Yucatanvireo
  • Yucatanwinterkoning
  • Yungastiran
  • Yunnanboomklever
  • Yunnangroenling
  • Yunnanstreepvleugel
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 2.746

Re: Dierennamen met q, x, y

onze hond heet 'quido'

Berichten: 3.165

Re: Dierennamen met q, x, y

Slayer, je begrijpt zeker dat het om namen van diersoorten gaat, niet om de naam die het diertje zelf krijgt? :D

Ik vind quido een aparte naam, het heeft wel wat.

Ik ga dit topic verhuizen naar taal, ik zal hierbij tijdelijk een link laten staan zodat de mensen die hier komen (waarvan sommigen wellicht meer affiniteit hebben met de natuur en dus meer verstand hebben van de dieren) het topic zien.

Zogauw het topic niet meer hot is dan verwijder ik de link.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 2.746

Re: Dierennamen met q, x, y

haja, nu je het zegt :D

maar hij is het waard om om bij een apparte dierensoort overderverdeeld te worden?

:D

ik had het toch wat beter moeten lezen, ik zou mijn hond niet quetzal noemen, zeker als hij niet kan vliegen.

Berichten: 8.614

Re: Dierennamen met q, x, y

Ik ga dit topic verhuizen naar taal, ik zal hierbij tijdelijk een link laten staan zodat de mensen die hier komen (waarvan sommigen wellicht meer affiniteit hebben met de natuur en dus meer verstand hebben van de dieren) het topic zien.
Ik zat zelf ook met het idee om deze topic in "Taalkunde" te plaatsen, maar om dezelfde reden als jij aanhaalt heb ik daarvan afgezien.

Om te voorkomen dat iemand met yak aan komt draven: jak wordt sinds 1995 met een j gespeld.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 261

Re: Dierennamen met q, x, y

Yucatankever :D

Is de quagga goed? Is wel ruim een eeuw geleden uitgestorven, maar da's kort geleden dus wie weet telt 't nog :D

Berichten: 8.614

Re: Dierennamen met q, x, y

Bestaat de Yucatankever echt (of is die emoticon bedoeld om erop te wijzen dat het een grapje is)? Google geeft alvast geen hits en wanneer ik het Engelse Yucatan beetle ingeef krijg ik slechts 3 irrelevante resultaten.

De quagga kende ik al, maar ik heb hem bewust niet toegevoegd omdat hij - zoals jij al zei - uitgestorven is (morgen is het precies 124 jaar geleden).

Ik zal hier even expliciet vermelden dat in de lijst alleen dieren zijn opgenomen die nu nog leven, om te voorkomen dat volgende dinosauriërs worden gepost:
  • Qantasssaurus
  • Qinlingosaurus
  • Quaesitosaurus
  • Quilmesaurus
  • Xenotarsosaurus
  • Xiaosaurus
  • Xinjiangovenator
  • Xuanhuaceratops
  • Xuanhanosaurus
  • Yaleosaurus
  • Yamaceratops
  • Yandusaurus
  • Yangchuanosaurus
  • Yuanmousaurus
  • Yaverlandia
  • Yimenosaurus
  • Yinlong
  • Yunnanosaurus
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 261

Re: Dierennamen met q, x, y

De Yucatankever heb ik uitgevonden; de quagga vind ik wel iets relevanter dan de meeste X- en Y-dinosauriërs omdat 'ie tenminste niet naar een Chinese vindplaats is vernoemd èn omdat 'ie volgens wikipedia nog een reële kans heeft om terug te komen via de nog-wel-levende steppezebra :D kennelijk is er genoeg levend quagga-DNA.

Leve de quagga!

Berichten: 8.614

Re: Dierennamen met q, x, y

Jeroen Bouterse schreef:...èn omdat 'ie volgens wikipedia nog een reële kans heeft om terug te komen via de nog-wel-levende steppezebra :D kennelijk is er genoeg levend quagga-DNA.

Leve de quagga!
Laten we het hopen. Zodra er opnieuw melding wordt gemaakt van de quagga zal ik hem in de lijst opnemen. Ondertussen zal ik wel consequent zijn:
Klintersaas schreef:Y
  • Yangtze-rivierdolfijn
Wanneer ik een update van de lijst maak zal ik deze soort schrappen, omdat hij zo goed als zeker uitgestorven is* (eigenlijk is een dier pas officieel uitgestorven als er vijftig jaar lang geen enkele officiële waarneming is gedaan).

* Zie ook bij "Wetenschappelijk Nieuws" op dit forum.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8.614

Re: Dierennamen met q, x, y

Wanneer ik een update van de lijst maak zal ik deze soort schrappen, omdat hij zo goed als zeker uitgestorven is* (eigenlijk is een dier pas officieel uitgestorven als er vijftig jaar lang geen enkele officiële waarneming is gedaan).
Heuglijk nieuws! Deze soort is toch niet uitgestorven. Lees meer bij Wetenschappelijk Nieuws.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 1

Re: Dierennamen met q, x, y

De Xenops is volgesmij nog niet gezegt. Dit is een zeer mooie vogel :D


Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Dierennamen met q, x, y

De Xenops is volgesmij nog niet gezegt. Dit is een zeer mooie vogel :P
En
Wanneer ik een update van de lijst maak...
Ik heb de twee hierboven toegevoegd aan de lijst in de OP.
Om te voorkomen dat iemand met yak aan komt draven: jak wordt sinds 1995 met een j gespeld.
:D Da's mijn reddingsboei als ik niets met de y kan bij Scrabble of Rumicub.</dd>

Edit: nog twee andere, wat denk je ervan:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Xantusia_henshawi

http://nl.wikipedia.org/wiki/Yorkshireterriër

En nog een: de yukkahagedis.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Dierennamen met q, x, y

Yuccahagedis
Eric

Berichten: 1

Re: Dierennamen met q, x, y

dieren met een q, x y

quarterhorse paardenras

quetzal mid. amerikaans vogeltje

quaggra zebra

qaurrab (paardenras)

y

yak

x

xiafas gladius (latijnse naam voor zwaardwalvis)

ander met een i

ibex

Reageer