Interferentie in dunne lagen (lenzen)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 609

Interferentie in dunne lagen (lenzen)

Hallo iedereen

Uit de theorie verteld men als er geen faseovergang is bvb n1 = 1.50 en n2 = 1.00 (glas naar lucht) ==> n1 > n 2 dan mag men stellen dat men de twee formules van

C.I. : |ABC| = m. lambda

D.I. : |ABC| = (m + 1/2) * lambda

Bij een faseovergang (of sprong van 180° dus halve Lambda) bvb : (van lucht naar glas) n1 = 1.00 en n2 = 1.50 ==> n1 < n 2 dus de teruggekaatste straal heeft een faseovergang van 180°. Dan mag je de formules omdraaien denk ik:

C.I. : |ABC| = (m + 1/2) * lambda

D.I. : |ABC| = m. lambda

Ik hoop dat mijn theorie juist is

Maar een praktische toepassing is toch nooit hetzelfde als de theorie en vandaar mijn toepassing die ik graag zou willen weten welke werkwijze ik moet gaan volgen want door een voorbeeld leer je het ook meest bij:

Wil ook graag meer achtergrond informatie over die interferentie in dunne lagen bvb wikipedia waar vind ik dat?

Toepassing:

========

Lenzen krijgen vaak een coating om niet te reflecteren. Dit is een dun laagje doorzichtige middenstof.

Bepaal de dikte van een coating laag ( n = 1.38) om een minimale reflectie te hebben bij wit licht.

De gemiddelde golflengte van wit licht bedraagt 550 nm (oplossing is niet gegeven)

Gegeven:

======

n0 = 1.00 (lucht)

n1 = 1.38 (coating)

n2 = 1.50 (glas)

lambda = 550 nm

fasesprong : lucht -> coating => n0 < n1

fasesprong : coating -> glas => n1 < n2

Afbeelding

Oplossing :

=======

Afbeelding

Graag zou ik samen met iemand dit probleem willen oplossen want deze vraag komt steeds terug op het examen en wil deze oefening juist hebben heb herexamens van fysica.

Van die stereoboxen heb ik volledig begrepen en nogeens gemaakt die oefening en die was nu erg duidelijk en bedankt daarvoor

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Interferentie in dunne lagen (lenzen)

http://mysite.verizon.net/vzeoacw1/thinfilm.html

dat is een schitterende applet voor dit geval, omdat het gaat om stoffen met de brekingsindices die ook precies zo in je opgave zitten.

Je kunt de hoek van inval aanpassen, en de dikte van de coating (door de grenslaag glas-coating te verschuiven)

Ik heb even wat screenshots voor je gemaakt voor de gevallen dat er
  1. precies 1 hele golf in de coating past (een halve golf op de heenweg en een halve golf op de terugweg).
  2. De golf die direct op het grensvlak lucht-coating reflecteerde, en de golf die reflecteerde op het grensvlak coating-glas hebben nu een faseverschil van precies 1 λ en versterken elkaar dus maximaal.
  3. precies ½ golf in de coating past, de reflecterende golven hebben nu een faseverschil van precies ½λ en interfereren dus maximaal destructief met elkaar. Er van uitgaand dat (zoals in de applet stilletjes verondersteld) de reflecties even sterk zijn blijft er dus netto geen reflectie over.
  4. precies 1½ (anderhalve) golf in de coating past, de reflecterende golven hebben nu een faseverschil van precies 1½λ en interfereren ook nu dus maximaal destructief met elkaar. Er van uitgaand dat (zoals in de applet stilletjes verondersteld) de reflecties even sterk zijn blijft er dus netto ook geen reflectie over.
Dát is het principe achter het verhaal. Als je dát principe begrijpt kun je er aan gaan rekenen.

[attachment=449:dunne_fi...ferentie.gif]
Bijlagen
dunne_film_interferentie.gif
dunne_film_interferentie.gif (7.53 KiB) 597 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Interferentie in dunne lagen (lenzen)

Jan vd Velde en Morzon hebben deze oefening al eens proberen uitleggen vorig jaar, waarschijnlijk kan Jan het zich niet meer herinneren, anders had hij de link wel gegeven.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...2+interferentie

Het is niet nodig van 2 maal hetzelfde te vragen.

Waarom heb je dit vorig jaar gevraagd en nu nog een keer ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Interferentie in dunne lagen (lenzen)

Waarom heb je dit vorig jaar gevraagd en nu nog een keer ?
Ach, Ruben, vorig jaar is dat topic niet verder gekomen dan de uitleg van Morzon en dat plaatje van mij. Op zich ben ik blij dat daar niet werd aangesloten, nu heeft mijn zoekwerk naar uitleghulpjes me een schitterende applet voor in de klas opgeleverd. Heb ik er zelf óók wat aan..... :D

dat ik me dat topic niet herinnerde was dus simpelweg omdat het halverwege doodliep. (en ik zie ook nogal wat vragen voorbij komen, als ik dat allemaal moet gaan onthouden mag ik me wel een kop als een boerenschuur aanschaffen)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer