Gemiddelde

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Gemiddelde

Zoek het gemiddelde van f(x)=|2x-1| in [-3,2]
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Gemiddelde

2,9?

Berichten: 7.068

Re: Gemiddelde

obviously. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Gemiddelde

Ok, want ik wist niet eens wat kotje bedoelde met gemiddelde dus had ik gewoon zelf iets verzonnen:
\(\left< f(x)} \right> = \frac{1}{5} \left( \int\limits^{2}_{-3} f(x) \ dx \right)\)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Gemiddelde

Rov schreef:Ok, want ik wist niet eens wat kotje bedoelde met gemiddelde dus had ik gewoon zelf iets verzonnen:
\(\left< f(x)} \right> = \frac{1}{5} \left( \int\limits^{2}_{-3} f(x) \ dx \right)\)
Dan hebt gij het goed verzonnen.De berekening van de integraal hier heb ik gesplitst in twee integralen en ik kom hetzelfde uit als gij.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Gemiddelde

Dat is ook precies het gemiddelde, men noemt de stelling soms die van "het gemiddelde". In het algemeen kan je dit berekenen ten opzichte van een zekere gewichtsfunctie, je krijgt het 'gewone gemiddelde' als je die gelijk aan 1 pakt.

Meetkundig zoek je dus in feite een waarde f© = k zodat die op het interval [a,b] precies een rechthoek met oppervlakte k(b-a) beschrijft, even groot als de oppervlakte onder f op [a,b].
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Gemiddelde

hoe gaat de formule dan met die gewichtsfunctie?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Gemiddelde

Volgens mij is dat de middelwaardestelling van Lagrange.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Gemiddelde

Neem twee continue functies f (de functie in kwestie) en g (de gewichtsfunctie, g niet negatief) op het interval [a,b], dan bestaat er een c in [a,b] zodat geldt:
\( \int\limits_a^b {g\left( x \right)f\left( x \right)\mbox{d}x} = f\left( c \right)\int\limits_a^b {g\left( x \right)\mbox{d}x} \)
Volgens mij is dat de middelwaardestelling van Lagrange.
Ah nee, de middelwaardestelling is iets anders. Die zegt dat een afleidbare functie op een interval [a,b] ergens een afgeleide bereikt die precies gelijk is aan de gemiddelde stijging (i.e. de rico van de rechte door de randpunten). Deze stelling heeft op zich niets met integralen te maken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Gemiddelde

ok, thx ik heb het begrepen :D

ik heb het op school enkel met g=1 gezien, vandaar mijn vraag
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Gemiddelde

In die vorm wordt'ie ook het 'meest' gebruikt, maar het kan zo dus algemener.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Gemiddelde

Ah ok, ik wist dat het ook iets met een rechthoek was, te lang geleden ondertussen en de vakantie maakt het niet beter :D .

Reageer