Absolute waarde

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 60

Absolute waarde

ik heb een wiskunde boek (wiskunde voor het hoger technisch onderwijs - Papula) waarin op pagina 6 een een getallen lijn staat i.v.m. de absolute waarde:

b 0 a

-------------------------------------------->

|b|=-b 0 |a|=a

wat ik niet snap is het volgende: hoe kan een absolute waarde gelijk zijn aan een negatieve waarde? (|b|=-b) ?

Volgens mij staat er een fout in dat boek!

of vergis ik mij ?

Berichten: 60

Re: Absolute waarde

nader bekeken maar een nutteloos detail (t'is ook nog vroeg :D )

mag gedelete worden eigenlijk

sorry

Berichten: 7.068

Re: Absolute waarde

Hoe kan een absolute waarde gelijk zijn aan een negatieve waarde? (|b|=-b) ?
'b' is kleiner dan nul.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Absolute waarde

bv.|-4|=4=-(-4)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 60

Re: Absolute waarde

blijkbaar toch van belang bij modulusfuncties

had geleerd in het secundair dat een absolute waarde nooit negatief is, klopt dus blijkbaar niet helemaal.

zal een tijdje duren vooraleer ik het door heb/heb afgeleerd...

thanks for the replies

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Absolute waarde

Je hebt het goed geleerd hoor:
\(|x|=\cases{-x&$x<0$\cr x&$0\leq x$\cr}\)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Absolute waarde

Xirtrips schreef:had geleerd in het secundair dat een absolute waarde nooit negatief is, klopt dus blijkbaar niet helemaal.

zal een tijdje duren vooraleer ik het door heb/heb afgeleerd...
Volgens mij begrijp je het nog niet helemaal, de absolute waarde is inderdaad nooit negatief!

Als je "-b" ziet, is dit niet noodzakelijk een negatief getal. Stel dat b = 5, dan is -b = -5 en inderdaad negatief. Maar stel dat b = -7, dan is -b = -(-7) = +7, een positief getal. En zo maken we elk getal positief bij de absolute waarde. Als een getal x positief is, dan laten we het positief (|x| = x) maar als een getal y negatief is, dan keren we het teken om (|y| = -y), zodat het positief wordt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 60

Re: Absolute waarde

als a = 5 en b = -5

kan ik dan zeggen dat -b = a ?

of anders gezegd er staat een grafiek van een modulusfunctie in mijn boek:

y=|x-2|

de grafiek bestaat uit:

y=|x-2|=-(x-2)

(goed, die - betekent niet dat de waarde van het totaal negatief is want als x =-5 dan is y +7)

voor het geval die x positief is bestaat er de volgende vergelijking

y=|x-2|=x-2

dan kan ik niet zeggen y=y , want de waarde van die y in het eerste geval verschilt van de y in het tweede geval , en in beide gevallen is de y positief want er is net een ander geval voor het geval x negatief of positief is.

Dus correcter zou zijn als er stond y1 en y2 ipv van simpelweg y en het gaat wel degelijk over twee verschillende halfrechten in die grafiek

wiskunde zit eigenaardig in elkaar!

Berichten: 60

Re: Absolute waarde

ik snap het!

Ik moet naar de waarden kijken en niet gewoon naar wat er letterlijk staat.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Absolute waarde

Xirtrips schreef:als a = 5 en b = -5

kan ik dan zeggen dat -b = a ?

of anders gezegd er staat een grafiek van een modulusfunctie in mijn boek:

y=|x-2|

de grafiek bestaat uit:

y=|x-2|=-(x-2)

(goed, die - betekent niet dat de waarde van het totaal negatief is want als x =-5 dan is y +7)

voor het geval die x positief is bestaat er de volgende vergelijking

y=|x-2|=x-2
als a=5 en b=-5 dan is -b=a omdat -(-5)=5.

Als y=|x-2| de grafiek bestaat dan uit y=-(x-2)=2-x voor x is kleiner of gelijk aan 2 en y=x-2 voor x groter dan 2.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 60

Re: Absolute waarde

Als y=|x-2| de grafiek bestaat dan uit y=-(x-2)=2-x voor x is kleiner of gelijk aan 2 en y=x-2 voor x groter dan 2.
yes nog juister :D

nog een vraagje hierover, die grafiek bestaat uit een soort gebroken rechte, is het correct om te zeggen dat het twee halfrechte zijn omdat ze elk een eigen vergelijking hebben ?

Berichten: 2.746

Re: Absolute waarde

nog een vraagje hierover, die grafiek bestaat uit een soort gebroken rechte, is het correct om te zeggen dat het twee halfrechte zijn omdat ze elk een eigen vergelijking hebben ?
je kan dat zeggen, maar je kan dat evengoed zeggen van een gewone rechte.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Absolute waarde

nog een vraagje hierover, die grafiek bestaat uit een soort gebroken rechte, is het correct om te zeggen dat het twee halfrechte zijn omdat ze elk een eigen vergelijking hebben ?
Het is in elk geval geen rechte meer. Je kan het inderdaad twee halfrechten noemen, elk met hetzelfde beginpunt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer