Gaswetten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 22

Gaswetten

Heej allemaal

Weer een probleempje...

Opgave: "Men brengt een kolf die 10 l lucht bevat van 27°C en 100 kPa in verbinding met een luchtledige kolf. Hierdoor daalt de temperatuur tot 7°C en de druk toto 50 kPa. Bereken het volume van deze tweede kolf."

Hoe moet ik dit oplossen? Zó?

Geg: V1 = 10 l

T1 = 15°C = 288 K T3 = -13°C = 260 K

p1 = 4000.0 * 10² Pa p2 = 0 Pa p3 = 2026,5 * 10² Pa

Gevr: V2 = ?

Opl: p1/T1 = p2/T2

T2 = p2*T1 /p1

= 0 K

p1*V1 = p2*V2

V2 = p1*V1 /p2

= 0 l

Dit kan toch niet kloppen? Het is gewoon onwaarschijnlijk dat dit juist zou zijn...

Zou iemand mij uit de nood kunnen helpen?

DANKU.

Groetjes. Leila.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Gaswetten

Probeer eens niet te moeilijk te doen:

algemene gaswet: pV=nRT ofwel pV/T = nR

het aantal atomen n blijft gelijk, en de gasconstante R is per definitie constant, nR verandert dus niet.
\(\frac{p_1\cdot V_1}{T_1} = \frac{p_2\cdot V_2}{T_2} \)
de enige onbekende hier is V2, en dat is het volume van de twee kolven samen.

oh ja, en ik zie in je opgave nergens sprake van 15°C maar in je berekening wél? :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Gaswetten

NM: p2, V2 en T2 zijn dus allen bedoeld voor de totale situatie ná de verbinding: dáárover heb je gegevens.

En wat je verder allemaal voor onnavolgbaar foute dingen zit te doen.... ik kan er geen touw aan vastknopen
T1 = 15°C = 288 K T3 = -13°C = 260 K
what the hell are you talking about????
p1 = 4000.0 * 10² Pa
huh?? 4000.0??
Opl: p1/T1 = p2/T2

T2 = p2*T1 /p1

= 0 K
waar haal je in vredesnaam 0 K vandaan?

probeer dát allemaal eens uit te leggen, want je zit zo te zien met een enorme berg idiote ideeën in je hoofd over deze stof.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Gaswetten

oh ja, en ik zie in je opgave nergens sprake van 15°C maar in je berekening wél? :D


Het moet 27°C zijn. Ik had mij mistypt. Sorry en bedankt voor het opmerken.

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Gaswetten

Jan van de Velde schreef:NM: p2, V2 en T2 zijn dus allen bedoeld voor de totale situatie ná de verbinding: dáárover heb je gegevens.

En wat je verder allemaal voor onnavolgbaar foute dingen zit te doen.... ik kan er geen touw aan vastknopen

what the hell are you talking about????

huh?? 4000.0??

waar haal je in vredesnaam 0 K vandaan?

probeer dát allemaal eens uit te leggen, want je zit zo te zien met een enorme berg idiote ideeën in je hoofd over deze stof.
Oke. Pittig detail: kheb weliswaar de verkeerde oefening getypt... Diegene die ik dus wel kon. -AFGANG-
Het moet 27°C zijn. Ik had mij mistypt. Sorry en bedankt voor het opmerken.
Dit was dus een gegeven van de andere oefening...

Reageer