Gaswetten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 22

Gaswetten

Hoii.

Zware afgang daarjuist, maarja, niks meer aan te veranderen zeker?

Oké, hier volgt dan de opgave die ik niet kon...

In een fles van 20.00 l bevindt zich helium bij een temperatuur van 15°C en een druk van 4000.0 hPa. Men opent de fles even. Hierdoor daalt de temperatuur van het helium in de fles tot -13°C en de druk daalt tot 2026.5 hPa. Hoeveel gram helium is er ontsnapt?

Geg: V1 = 10 l

T1 = 15°C = 288 K T3 = -13°C = 260 K

p1 = 4000.0 * 10² Pa p2 = 0 Pa p3 = 2026,5 * 10² Pa

Gevr: V2 = ?

Opl: p1/T1 = p2/T2

T2 = p2*T1 /p1

= 0 K

p1*V1 = p2*V2

V2 = p1*V1 /p2

= 0 l

Bij deze oefening kan deze oplossingsmethode onmogelijk kloppen, maar ik voel het aan als een morele verplichting om ze der toch nog eens bij te zetten. VOlgens mij kan je hier trouwens onmogelijk de formule
\(\frac{p_1\cdot V_1}{T_1} = \frac{p_2\cdot V_2}{T_2} \)
gebruiken. Of ben ik verkeerd in mijn redenering? (Veel kans toe trouwens..)

Allemaal al bedankt voor het nadenken.

Zoewn. Leila.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Gaswetten

In een fles van 20.00 l bevindt zich helium bij een temperatuur van 15°C en een druk van 4000.0 hPa. Men opent de fles even. Hierdoor daalt de temperatuur van het helium in de fles tot -13°C en de druk daalt tot 2026.5 hPa. Hoeveel gram helium is er ontsnapt?
Gaswet:
\(PV=nRT \)
\(P_1V_1=nRT_1\)
[1]
\(P_2V_2=nRT_2\)
[2]

[1]/[2]
\( \rightarrow \frac{P_1V_1}{P_2V_2}=\frac{T_1}{T_2} \Rightarrow V_1=\frac{T_1P_2V_2}{T_2P_1}\)
[3]

Ok, nu schrijven wat we weten:
\(P_1=400000 \ Pa\)
\(P_2=202650 \ Pa\)
\(V_1=0.02 \ m^3\)
\(V_2=? \ m ^3\)
\(T_1=288 \ K \)
\(T_2=260 \ K\)
Vul de gegeven in bij [3]
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Gaswetten

(@Morzon: detail: p voor druk is kleine p)

En verder moet hier een massa helium worden berekend, dus formules gaan zitten verbouwen zonder dat daarin een n voorkomt lijkt me nutteloos.

Zinvol is nog altijd om een gedachtenfilmpje af te spelen: een gasfles met bolletjes (atomen) erin, een thermometer, een drukmeter, je ziet een aantal bolletjes ontsnappen, en de druk- en thermometer zie je zakken.

gegeven is dat de druk verandert, dat de temperatuur verandert, het volume van de gasfles blijft gelijk (V=constant), en gevraagd wordt welke hoeveelheid helium ontsnapt, m.a.w. n verandert.

je hebt dus gegevens met een p, een V, een T, een n ......

Die algemene gaswet pV=nRT geldt nog steeds. R constant en V constant, dus p/nT = VR = constant.
\(\frac{p_1}{n_1\cdot T_1} = \frac{p_2}{n_2\cdot T_2}\)
Twee onbekenden, nl n1 en n2, maar met de algemene gaswet kun je uitrekenen hoeveel mol helium zich in de fles bevond vóórdat de kraan openging, want p1, V1 en T1 én R zijn alle vier bekend. Dat geeft je n1.

Daarna heb je maar één onbekende meer over, n2, en dat is een eitje.....

en x mol helium omrekenen naar een massa helium lukt wel neem ik aan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Gaswetten

Jan van de Velde schreef:(@Morzon: detail: p voor druk is kleine p)

En verder moet hier een massa helium worden berekend, dus formules gaan zitten verbouwen zonder dat daarin een n voorkomt lijkt me nutteloos.
Ah dit komt door deze topic. Daar moest wel
\(V_2\)
uitgerekend worden. :D
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Gaswetten

Ah dit komt door deze topic. Daar moest wel
\(V_2\)
uitgerekend worden. :D
tja, als het éénmaal in de war gaat......... :D

Enfin, Leilou's antwoord maar eens afwachten....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Gaswetten

Ik heb het gelezen en zal straks eens zoeken naar een oplossing. Momenteel heb ik geen tijd omdat ik dit lees op mijn vakantiejob.

Alvast bedankt voor de nodige uitleg, ik denk (en hoop) dat ik het wel begrijp...

Kuss. Leila.

Reageer