3 vraagjes biologie --> genetica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 107

3 vraagjes biologie --> genetica

Hoi,

ik heb even een bundel opengeslagen met vragen biologie en ik heb een aantal vragen waarvan ik de oplossing niet begrijp.

Kunnen jullie me verder helpen?

1)

stel u voor dat er een non-disjunctie heeft plaatsgevonden en dat er de chromosomale afwijking XXXY is ontstaan. Het voorkomen van dit genotype bij de mens of de fruitvlieg geeft het volgende fenotypische geslacht:

mannelijk bij de mens, vrouwelijk bij de fruitvlieg.

Dat het mannelijk is bij de mens kan ik goed verstaan, want een Y zal sowieso resulteren in een mannetje. Maar waarom is het dan vrouwelijk bij de fruitvlieg? Bestaat er geen mannelijke fruitvlieg ofzo...

2)

Bij de mens zijn kleurenblindheid en kaalheid x-gekoppelde recessieve kenmerken. Een man die kleurenblind en kaal is huwt een vrouw die voor bovenstaande kenmerken fenotypisch normaal is. Maar haar vader was kleurenblind en haar moeder vertoonde een typisch patroon van kaalheid. welke zijn de fenotypen van de kinderen?

Antwoord: de kinderen zijn ofwel kaal, ofwel kleurenblind.

Hoe komt dit?

3)

Een terugkruising (niet geslachtsgebonden kenmerken) tussen Aa Bb Cc x aa bb cc geeft bij de nakomelingen (totaal 1000):

Aa Bb Cc 184

Aa bb Cc 191

aa Bb Cc 67

aa bb Cc 58

Aa Bb cc 61

Aa bb cc 64

aa Bb cc 193

aa bb cc 182

Hieruit kan besloten worden dat de genen A en C gekoppeld zijn.

Waarom is dit zo het geval, wat is hiervoor de uitleg?

Waarom zou a en b niet gekoppeld kunnen zijn, of b en c?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen !

Berichten: 107

Re: 3 vraagjes biologie --> genetica

niemand?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: 3 vraagjes biologie --> genetica

Vast wel, maar de genetici liggen nog even op het strand denk ik... :D .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 49

Re: 3 vraagjes biologie --> genetica

1) ik heb soortgelijke vraag ooit gehad ... en bij de fruitvlieg is het mannetje XX en het vrouwtje XY. Dus er is zeker een mannetje maar deze bezit alleen de X-chromosomen...

2)dit is vrij ingewikkeld om uit te leggen en ben al niet goed in uitleggen maar ik zal men uiterste best doen.

dus aangezien de vrouw geen fenotypische kenmerken vertoont maar de ouders het wel hebben wil zeggen dat de ouders wel dragers zijn... Dus de vader is kleurenblind maar is tegelijk dan ook drager van kaalheid, moeder is kaal maar is drager van kleurenblindheid; dit moet anders zijn ze niet in staat een dochter te hebben zonder kleurenblindheid en kaalheid (maar ze is wel drager van beide aandoeningen)... Heb het geprobeerd om hier in tabel te zetten maar is alles behalve duidelijk en overzichtelijk dus heb ik het in Word gezet , als je je e-mailadres geeft zal ik het je doorsturen...

Berichten: 107

Re: 3 vraagjes biologie --> genetica

Hoi,

Tot wat jij al even hebt geschreven, kwam ik ook ... maar dan een tabel, dan weet ik niet wat me overkomt. Dan komen er zoveel verschillende dingen op me af dat ik niet meer weet hoe dat nu eigenlijk zit ...

dus stuur maar door naar mijn adres: [edit door Miels: aub geen emailadressen in posts]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: 3 vraagjes biologie --> genetica

Word-documentjes kun je ook in je bijlagen zetten, knopjes rechtsonder je conceptberichtvenster. :D

a) Dan kan een ander misschien ook nog meedenken.

b) dan loop je niet het risico dat spambots je e-mailadres oppikken met alle "leuke" gevolgen vandien
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: 3 vraagjes biologie --> genetica

Vraag 1: Het is niet zo dat het fruitvliegmannetje XX en het vrouwtje XY zijn.
In het fruitvliegje Drosophila zijn de mannetjes XY en de vrouwtjes XX, maarwordt de mannelijke ontwikkeling niet door een dominant gen op het Y-chromosoom bepaald. Het geslacht wordt bepaald door de verhouding tussen het aantal X-chromosomen en het aantal autosomen (gewone of A-chromosomen).
Bron: www.knaw.nl/publicaties/pdf/981108.pdf

Aangezien bij de afwijking XXXY (de correcte naam is eigenlijk 48,XXXY) de X-chromosomen in de meerderheid zijn, wordt het fruitvliegje een vrouwtje.

Ik zal vraag 2 op mijn manier proberen uit te leggen:

Een man heeft maar één X-chromosoom, dus als dit X-chromosoom de ziekte bezit, bezit ook de man de ziekte, omdat hij geen ander X-chromosoom heeft om de zaak terug recht te trekken.

Een vrouw heeft twee X-chromosomen, dus aangezien kleurenblindheid en kaalheid recessief zijn, bezit de vrouw alleen allebei de ziekten als allebei haar X-chromosomen allebei de ziekten bezitten.

In onderstaande uitleg staat k voor kleurenblind en c voor kaal. Hoofdletters staan voor dominant (gezond), kleine letters voor recessief (ziek).

De situatie is de volgende:

De man heeft beide ziektes: zijn X-chromosoom heeft genotype kc.

De vader van de vrouw is kleurenblind, maar niet kaal: zijn X-chromosoom heeft genotype kC. We weten dus zeker dat zijn kaalheidsgen gezond is, want als dit niet het geval was, was hij kaal geweest.

De moeder van de vrouw is kaal, maar niet kleurenblind: haar X-chromosomen hebben genotype KKcc of Kkcc. We weten zeker dat allebei de kaalheidsgenen op de X-chromosomen ziek zijn, aangezien kaalheid een recessief kenmerk is. Of de moeder homo- of heterozygoot dominant is voor kleurenblindheid weten we niet zeker, maar het is niet erg belangrijk.

De vrouw heeft geen enkele ziekte, maar op haar ene X-chromosoom zit het zieke kleurenblindheidsgen en op haar andere X-chromosoom zit het zieke kaalheidsgen.

Nu komen we aan de kinderen. De man geeft sowieso een ziek chromosoom mee, aangezien hij allebei de ziektes heeft. De vrouw geeft ofwel het X-chromosoom mee dat ziek is voor kleurenblindheid en gezond voor kaalheid ofwel het chromosoom dat gezond is voor kleurenblindheid en ziek voor kaalheid. In het eerste geval hebben de kinderen kleurenblindheid, in het andere geval kaalheid.

Hier kan je meer informatie vinden.

Een perfecte uitleg voor vraag 3 kan ik nu niet geven (ik heb niet zoveel tijd), maar ik kan je wel een tip geven om te zien welke genen gekoppeld zijn bij bovenstaande oefening. Wanneer a en c allebei homo- of heterozygoot zijn, is het aantal nakomelingen veel groter:

Aa en Cc: 184 en 191

aa en cc: 193 en 182

tegenover

aa en Cc: 67 en 58

Aa en cc: 61 en 64
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer