Hatchoe

Moderator: ArcherBarry

Hatchoe

Weet er iemand waarom we onze ogen sluiten als we niezen en waarom we beginnen geeuwen als we iemand anders zien geeuwen ?! Ik vraag mij dit al lang af en ik hoop da iemand hier een antwoord op weet !! In ieder geval al mercikes en tot de volgende xxx veel geeuw-nies plezier

Re: Hatchoe

ik heb gehoord (maar ben het totaal niet zeker), dat er bij niezen zo een enorme druk in je hoofd komt dat je ogen uit je hoofd zouden kunnen schieten van de druk, daarom moet je je ogen dicht doen.

ik ben het NIET zeker

Re: Hatchoe

Weet er iemand waarom we onze ogen sluiten als we niezen en waarom we beginnen geeuwen als we iemand anders zien geeuwen ?! Ik vraag mij dit al lang af en ik hoop da iemand hier een antwoord op weet !! In ieder geval al mercikes en tot de volgende xxx veel geeuw-nies plezier


Op je 1e vraag heeft dooms al antwoord gegeven. 't enige wat ik je kan vertellen over geeuwen is dat het een puur psychische reactie is.(actie>reactie theorie) <kom ik later wel op terug dmv een nieuwe topic.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Hatchoe

op eerste vraag heb ik geen antwoord, ik weet wel dat men geeuwt als de hersenen zuurstof nodig heeft om bv te blijven volgen tijdens een ongelooflijke saaie les.

Op de tweede vraag, je sluit je ogen tijdens het niezen puur uit een reflex. Je ogen zitten vedomd goed vast en vliegen er zeker niet uit volgens mij.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 38

Re: Hatchoe

Sommige mensen hebben er ook geen kaas van gegeten. :wink:

Read and learn:

:shock: Als je niest, dan sluiten je ogen. Niezen is een reactie van het lichaam om je ogen te beschermen. Dus als er ineens fel licht is, zodat je ogen er niet door beschadigt worden. Probeer maar eens, als je een nies voelt maar hij wilt niet komen, gewoon recht in de zon of een ander fel licht kijken.

;) Geeuwen als je het iemand anders ziet doen is omdat je in je hersens een deel hebt zitten dat voor na apen staat. Mensen doen elkaar nou eenmaal graag na (massagedrag/massaemotie en ook de mode zijn voorbeelden hiervan) Dus als jij iemand ziet geeuwen gaat dat hersenstukje werken en hoepla daar ga je. Als je als eerste geeuwt is dat omdat je inderdaad zuurstof te kort hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Hatchoe

:shock: Als je niest, dan sluiten je ogen. Niezen is een reactie van het lichaam om je ogen te beschermen. Dus als er ineens fel licht is, zodat je ogen er niet door beschadigt worden. Probeer maar eens, als je een nies voelt maar hij wilt niet komen, gewoon recht in de zon of een ander fel licht kijken.


Ik beken dat ik geen deskundige ben, maar dit lijkt mij onzin. Je niest om al het slijm of vuil uit je neus te verwijderen. Als je iets in je neus doet, moet je niesen. Het is wel zo dat als je in het licht kijkt je beter kan niesen, maar dat kan ook komen omdat je omhoog kijkt.

Berichten: 38

Re: Hatchoe

Nee hoor, niesen een ook een bescherming van het lichaam als je in fel licht kijkt. Ik heb ook nooit gezegd dat dan de enige reden is waarom je niest. Ik heb alleen gezegd dat DAT de reden is waarom je ogen sluiten als je niest. Dat was namelijk de vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Hatchoe

dat je ogen sluit als je niest heeft niets met licht te maken.

Het lijkt me logischer dat het gewoon deel uitmaakt van het nies reflex. Er zijn mensen die hun ogen niet sluiten. Er zijn ook mensen die altijd 2 keer niezen. Gewoon aangeboren. Waarom het ooit is ontstaan? Misschien uit bescherming als het hooofd snel beweegt door de nies. Misschien is het gewoon omdat de oog spieren ook samen trekken samen met vele andere spieren in het hoofd.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 38

Re: Hatchoe

ook al hou je je ogen open als je niest, je ogen (dus zeg maar met pupil enzo) draaien weg. Dus je ziet nooit als je niest. En het is wel degelijk een bescherming tegen fel licht. kijk jij maar eens in het licht als de nies niet komen wilt, wedden dattie komt

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Hatchoe

Ten eerste ik ben niet van plan om in een fel licht te kijken om dit uit te testen omdat ik mijn retina niet wil verbranden.

Als naar een kaars kijken fel genoeg is dan klopt het niet al getest.

Als het licht zou zijn dan nieste iedereen die naar een zonsverduistering kijkt (ze beginnen al te kijkken vanaf er maar een klein deeltje verduisterd is). klopt niet.

Waarom nies je niet als een dokter test als je een hersen schudding hebt? Hij kijkt dan met een lapje in je ogen.

Waarom doen ze dan aan ondervragingen met een lamp gericht op de ondervraagde? Ik zie de gestapo al bezig, waar is de leider van het verzet? en als enigste antwoord krijgen ze genies.

Dieren niezen ook en bij konijnen jacht gebruik je een fare (als dit een vlaams woord is =sterke lamp) om ze te doen verstijven.(laf ik weet het) Hoe komt het dat het konijntje niet spontaan begint te niezen? (zou wel grappig zijn trouwens)

Nu een meer wetenschappelijke vraag.

Waarom zou de evolutie een energetisch kostelijk proces de voorkeur geven?

Bij het niezen verbruik je meer energie dan door gewoon je ogen te sluiten of je hoofd weg te draaien. Of zoals ik het doe me hand voor me ogen houden.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Hatchoe

En het is wel degelijk een bescherming tegen fel licht. kijk jij maar eens in het licht als de nies niet komen wilt, wedden dattie komt


Als je de nies niet wil komen, maar wel als je in het licht kijkt, is het licht eerder een soort kathalysator dan de oorzaak. Als je namelijk al moet niezen is de oorzaak er dus al, zonder dat je in het licht keek.

Berichten: 38

Re: Hatchoe

Ik heb het vanmiddag ff aan me biologie leraar gevraagd en deze zei het volgende.

Het dichtdoen van je ogen bij het niesen door fel licht is 1 van de redenen. Een andere reden is, als je niest (je niest allemaal smerig vuil uit je neus) je ogen dichtgaan ter berscherming van het lichaam voor infecties, bacterien en andere viezigheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Hatchoe

Wel ik kan deze situatie in zijn perspectief zetten. Wat jij beschrijft is een genetische afwijking en treft 18-30% van de bevolking. Europeanen meer dan Aziaten en Afrikanen, jongeren meer dan ouderen. Het zou liggen aan foute bedrading in ons hoofdje.



uitgebreide versie hier

http://loin.free.fr/john/photic_sneezing.html
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Hatchoe

Het zou liggen aan foute bedrading in ons hoofdje.


Dus de hersenen denken dan dat er iets in je neus zit en gaan niezen?

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Hatchoe

Het zou een uitleg zijn, hier is de exacte tekst
Several theories have been advanced to explain the phenomenon, but the generally accepted explanation is the " crossed wires " theory.

The sudden exposure to bright light sends a signal through the optic nerve fibers. These fibers run close to and into the same hub as the trigeminal nerve. The second division of the trigeminal nerve supplies sensory fibers to the nasal mucosa. The assumption is that nerve impulses in the optic nerve cause a sympathetic discharge in the trigeminal nerve fibers. which produces the sneezing.

A second theory involves the simultaneous activation of neighboring parasympathetic branches. In this case, the stimulus to the retina also causes tears to be formed, leading to congestion in the nose and a " trickling sensation ". A third scenario posits a more generalized parasympathetic system hypersensitivity, and could be linked to the subject's emotional state. The fourth theory links intraorbital trigeminal nerve stimulation and increased ocular sensitivity to light ; this would account for photic sneezing in cases of nephropathic cystinosis.

These theories are discussed at length in Everett (1964) and Whitman and Packer (1993) in the bibliography.
http://loin.free.fr/john/photic_sneezing.html

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Reageer