Zonnepanelen vs wet van moore

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 101

Zonnepanelen vs wet van moore

Ola,

Ik ben actief binnen de IT en daar geld al velen jaren de wet van Moore. Deze stelt dat de prestaties van hardware iedere 18 maanden verdubbelt. En deze wet komt goed overeen met de werkelijkheid.

Geldt deze regel ook voor zonnepanelen?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Zonnepanelen vs wet van moore

Wat bedoel je precies met prestaties? In de IT gaat dit bvb over het aantal transistors op een chip. Bij zonnepanelen is de voornaamste interesse gelegen in de efficiëntie van de energie-omzetting. Daar kan natuurlijk nooit om de zoveel tijd een verdubbeling bestaan...

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Zonnepanelen vs wet van moore

Jammer, ik had gehoopt dat wetenschappers ook de prestaties (energie rendement) bin 18 maanden konden verdubbelen.

Nu is de ROI (terugverdientijd) van een zonnepaneel nog ongeveer 30 jaar. Dat is wel erg lang.

Weet iemand waar wetenschappers op dit moment hun speerpunten op hebben gericht om zonnepanelen nog meer energie te laten leveren?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Berichten: 12.262

Re: Zonnepanelen vs wet van moore

Klinkt komisch, verdubbelen elke 18 maanden.

Als je nu op 10% rendement begint zit je na 5 jaar op 100% - en meer dan dat zal het sowieso niet worden lijkt me :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zonnepanelen vs wet van moore

Er zijn op dit moment twee belangrijke speerpunten binnen het zonnecelonderzoek. Het eerste is om een zo hoog mogelijk rendement te behalen. Men is er enkele weken geleden ingeslaagd om een zonnecel met een rendement van ruim 44% te maken. De huidige kristalijne-silica zonnecellen halen zo'n 15%. Het is echter niet mogelijk om 100% rendement te halen. Ik geloof dat men theoretisch heeft uitgerekend dat het maximale rendement ergens tussen de 60% en 70% ligt.

Het tweede speerpunt is om de kosten te drukken. Het silicium dat nodig is om zonnecellen te maken moet heel erg zuiver zijn en dit kost een hoop geld. Men heeft inmiddels ook al polymeren (soort plastic) zonnecellen ontwikkeld, maar daarvan is het rendement nog vrij laag (ik geloof 8%).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Zonnepanelen vs wet van moore

prijsontwikkeling, het lijkt erop dat er recent enige marktwerking is die de prijs opdrijft

Afbeelding
Don't just talk, show your work.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Zonnepanelen vs wet van moore

diagram
Vreemd :D . De Euro staat hoger dan de dollar. Toch is de detailhandelsprijs in euro's per piekwatt hoger dan in dollars??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Zonnepanelen vs wet van moore

Benm:

Ik ben soms een m.......er en daar vallen berekeningen onder,dus is mijn opmerking.

een vermeerdering van 10% per jaar geeft na 5 jaar : (1,10)^5 = ca.1,61 en geen 2 (verdubbeling van 1)

Overigens,het rendement van zonnepanelen kan met de huidige technieken alleen worden vergroot als je een paneel permanent in een haakse hoek op de zon richt en dat gebeurt wrs.nooit.

Radiotelescopen richten zich motorisch op een bepaald gewenst punt en volgen dit dus,is een te duur systeem voor eenvoudige zonnepanelen,hoewel je zou een "servomotor"kunnen inbouwen met gebruik van zonne-energie.

Berichten: 12.262

Re: Zonnepanelen vs wet van moore

een vermeerdering van 10% per jaar geeft na 5 jaar : (1,10)^5 = ca.1,61 en geen 2 (verdubbeling van 1)
Ik bedoel te stellen dat we vandaag beginnen met 10% rendement (van licht naar stroom), en dat iedere 18 maanden verdubbelen... volgens mij klopt mn sommetje daarvoor best aardig?
De Euro staat hoger dan de dollar. Toch is de detailhandelsprijs in euro's per piekwatt hoger dan in dollars??
De as is in dollars, ik denk dat ze de europese prijzen hebben omgerekend naar usd?

Overigens vraag ik me af of de recente stijging in prijs iets van doen heeft met de vraag naar zonnepanelen. Het kan natuurlijk goed zijn dat het silicium (en/of ander componenten) gewoon gebruikt wordt in andere, beter renderende, toepassingen... LCD TV's of iets dergelijks?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Zonnepanelen vs wet van moore

Hoe dan ook, de prijs is hoger in Europa, dat is eigenlijk met alles. Computers, kleren, cd's. Natuurlijk komt er in Amerika minder btw bij, maar ik denk niet dat deze prijzen met btw zijn.

Ik denk dat de prijzen lager zijn in de US omdat in de EU mischien meer invoer heffingen zijn.

Het zou namelijk andersom moeten zijn, de euro is sterker dan de US$, dus zouden wij meer kunenn importeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zonnepanelen vs wet van moore

DePurpereWolf schreef:Hoe dan ook, de prijs is hoger in Europa, dat is eigenlijk met alles. Computers, kleren, cd's. Natuurlijk komt er in Amerika minder btw bij, maar ik denk niet dat deze prijzen met btw zijn.

Ik denk dat de prijzen lager zijn in de US omdat in de EU mischien meer invoer heffingen zijn.

Het zou namelijk andersom moeten zijn, de euro is sterker dan de US$, dus zouden wij meer kunenn importeren.
Dan ben ik benieuwd of Europa puur silicium import of zelf maakt. Zonnepanelen maken we in ieder geval zelf.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Zonnepanelen vs wet van moore

Dan ben ik benieuwd of Europa puur silicium import of zelf maakt. Zonnepanelen maken we in ieder geval zelf.
Wacker produceert in Europa:

http://www.wacker.com/cms/de/wacker_group/...c/siltronic.jsp

MEMC alleen in de VS en verre oosten:

http://www.memc.com/co-at-a-glance.asp

Komatsu in Japan en Taiwan:

http://www.komsil.com/content/aboutus/locations.asp

By the way, hier een lijst met alle suppliers:

http://mmoll.web.cern.ch/mmoll/links/silicon.htm
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer