Springen naar inhoud

De slingerbeweging

• Log in om te kunnen reageren

karensouvereyns

karensouvereyns

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2007 - 14:12

Hoi allemaal,

ik ben nog steeds bezig aan die bundel van fysica... en ik heb heel wat vragen die ik niet opgelost krijg. Of vragen waarvan ik eerder wel de uitkomst kwam te weten, maar nu het even niet meer lukt. En als je eenmaal verkeerd zit te denken, dan lukt het je niet meer :-)
Omdat het nogal veel vragen zijn ga ik er meerdere topics maken....

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :

Geplaatste afbeelding
Let maar niet op dat geschrift erbij, dat is niet van mij afkomstig.
Ik zou denken dat de versnelling met het touw (dus a) zou zijn, omdat het een cirkelvormige beweging maakt.
Is het B omdat de zin van de zwaartekracht en de zin van de versnelling (en dus: m.a = F) een resultante geven die in de richting van de beweging van de slinger ligt?
Waarom is a niet mogelijk?

Veranderd door karensouvereyns, 08 augustus 2007 - 14:13

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2007 - 14:20

Het is inderdaad B. Er werken twee krachten op de slinger. De spankracht in het touw en de zwaartekracht. Beide krachten zorgen voor een versnelling (F = ma). De vectoriele som van de twee krachten is de resulterende kracht, dus ook de resulterende versnelling.
Merk op dat als de slinger op zijn laagste punt is zwaartekracht en spankracht een even grote maar tegengestelde kracht leveren. Resultaat, geen versnelling, de som van de krachten is nul.

karensouvereyns

karensouvereyns

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2007 - 14:28

ah ok , dat is dus zoals ik al vermoedde, maar niet zeker was ...
merci !

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 augustus 2007 - 14:45

Het is inderdaad B.

Als het B is, waarom volgt de kogel dan een cirklebaan in plaats van in de richting van die versnellingsvector weg te schieten?

Er werken twee krachten op de slinger. De spankracht in het touw en de zwaartekracht. Beide krachten zorgen voor een versnelling (F = ma). De vectoriele som van de twee krachten is de resulterende kracht, dus ook de resulterende versnelling.

Als je dat uitwerkt zou je op een vector moeten uitkomen die langs een raaklijn aan de cirkelbaan ligt. Ik kan door het geknoei niet goed zien of dat in D het geval is, maar A, B en C zijn fout.

Merk op dat als de slinger op zijn laagste punt is zwaartekracht en spankracht een even grote maar tegengestelde kracht leveren. Resultaat, geen versnelling, de som van de krachten is nul.

en dan klopt dit als een zwerende vinger.

Veranderd door Jan van de Velde, 08 augustus 2007 - 14:46

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 augustus 2007 - 14:50

Jan heeft gelijk. Het moet volgens mij D zijn.Er werken 2 versnellingen op de kogel. De zwaartekrachtversnelling g en de normaalversnelling a ( gericht naar draaipunt). Als je die vectorieel opteld, dan krijg je de versnelling die tangentiaal aan de baan gericht is.

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2007 - 15:20

waarom is d goed? ik zie daar alleen maar een vet gedrukte kracht. (dus die andere zijn er later bij toegevoegd)

Dus teken eerst de twee krachten die op het bolletje werken. (spankracht en zwaartekracht). Zwaartekracht heeft een component in de tegengestelde richting van de spankracht. Die vallen tegen elkaar weg. De zwaartekracht heeft ook nog een component die eenwijdig is met de raaklijn van de cirkel die het bolletje volgt.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 augustus 2007 - 15:30

Morzon. Ik ben het volledig met je eens. Vermoedelijk(??) is antwoord d) goed. Antwoord a,b ,en c zijn in ieder geval fout. Ik heb het idee dat met antwoord d) een beetje geknoeid is. ( grafisch gezien !)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 augustus 2007 - 15:30

Ik durf door het geknoei in D niet te zeggen of die goed is of niet. Wťl dat A, B en C fout zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 augustus 2007 - 16:19

Ik denk ook dat het D is. Het gekrabbel is een poging tot constructie van de vectoriele optelling; in de juiste figuur dus.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2007 - 16:31

Oepsie :D . Slingers enzo zit blijkbaar weer diep in mijn geheugen verstopt na al die tijd :D.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 augustus 2007 - 19:50

Hoi allemaal,
ik ben nog steeds bezig aan die bundel van fysica... en ik heb heel wat vragen die ik niet opgelost krijg. Of vragen waarvan ik eerder wel de uitkomst kwam te weten, maar nu het even niet meer lukt. En als je eenmaal verkeerd zit te denken, dan lukt het je niet meer :-)
Omdat het nogal veel vragen zijn ga ik er meerdere topics maken....

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :

Geplaatste afbeelding
Let maar niet op dat geschrift erbij, dat is niet van mij afkomstig.
Ik zou denken dat de versnelling met het touw (dus a) zou zijn, omdat het een cirkelvormige beweging maakt.
Is het B omdat de zin van de zwaartekracht en de zin van de versnelling (en dus: m.a = F) een resultante geven die in de richting van de beweging van de slinger ligt?

Dit speelt zich af in een zwaartekrachtsveld. Kijk naar onderdeel d daar is dit getekend met op de juiste manier ontbondene krachten. Dit in tegenstelling met de vraag over de eenp cirkelbew. (ik houd me nu pas bezig met deze post). d is natuurlijk juist, hoewel dat eigenlijk niet meer lezen is.
Er zijn twee krachten op het (massa)punt: het gewicht en de spankracht.
Nu een paar vragen:
Stel je begint in een bepaald punt rechts, (punt tussen duim en wijsvinger loslaten op tijdstip 0).
Waarom is het niet belangrijk waar dit punt ligt (mits onder het draaipunt van de slinger)? Is er evenwicht na loslaten?
Zo nee, wat gaat er gebeuren? Wat voor plaatje moet je tekenen een fractie na t=0? Heeft het punt dan een (zekere) snelheid. Wat voor plaatje moet je tekenen in het laagste punt? Kan je iets zeggen over de snelheid van het punt? Wat is de versnelling in het laagste punt? Je weet dat het punt naar links beweegt ook na passeren van het laagste punt, hoe kan dat? Stel t=t1 bij passage van het laagste punt, wat voor plaatje kan je tekenen bij t net even groter dan t1? Wat weet je nu van de versnelling van dat punt. Hoever kan het punt naar links bewegen? wat is er aan de hand in dat uiterste punt links met de snelheid en de versnelling?
Probeer deze vragen te beantwoorden! Ook graag reactie als dat niet lukt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures