Springen naar inhoud

Chinezen bepalen wanneer het regent

• Log in om te kunnen reageren

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 augustus 2007 - 20:25

Ik heb even getwijfeld waar dit te plaatsen, maar dit leek me toch de juiste plek. Vandaag hoorde ik op het journaal dat de Chinezen - in verband met de Olympische Spelen - van plan waren wolken kunstmatig eerder te laten regenen. Daartoe zouden ze ijzerdeeltjes de lucht (de wolken) in brengen, waardoor het water vroegtijdig de wolken zou verlaten.

Ik ben erg benieuwd wie hier meer over weet. Hoezo ijzerdeeltjes? Wat voor reactie gaan die aan? Wordt dit reeds toegepast, of is het een nieuwe techniek?

Veranderd door Phys, 08 augustus 2007 - 20:25

Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2007 - 20:33

Ik heb er al van gehoord.
het ijzer dient dan als kiem voor de waterdruppels.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 augustus 2007 - 20:36

het ijzer dient dan als kiem voor de waterdruppels.

:D
- Niels Bohr -

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2007 - 22:17

http://www.hinduonne...53000190300.htm

google artificial rain.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 augustus 2007 - 21:05

Hmm

The first stage is agitation. That is using chemicals to stimulate the air mass upwind of the target area to rise and form rain clouds.

The chemicals used during this stage are calcium chloride calcium carbide, calcium oxide, a compound of salt and urea, or a compound of urea and ammonium nitrate. These compounds are capable of absorbing water vapour from the air mass, thus stimulating the condensation process.

The second stage
is called building-up stage. Here the cloud mass is built up using chemicals such as kitchen salt, the T.1 formula, urea, ammonium nitrate, dry ice, and occasionally also calcium chloride to increase nuclei which also increase the density of the clouds. In the third stage of bombardment chemicals such as super-cool agents: silver iodide and dry ice are used to reach the most unbalanced status which builds up large beads of water (Nuclei) and makes them fall down as raindrops.

Ik had niet verwacht dat het RTL-journaal een uitgebreide lezing ging geven over de wetenschappelijke principes erachter, maar door (alleen) te zeggen "ijzerdeeltjes de wolken in sturen" maak je je - als ik het goed begrijp - een beetje belachelijk.
- Niels Bohr -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures