Hlo en afstudeeropdracht

Moderator: Rhiannon

Reageer

Hlo en afstudeeropdracht

Wat moet ik me voorstellen bij het afstuderen op het HLO in het laatste jaar?

Word je helemaal in het diepe gegooid zo van: "Zoek maar literatuur en zoek het zelf maar uit" En moet je heel zelfstandig zijn, zoniet dan geen goede beoordeling?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Hlo en afstudeeropdracht

Ik ben momenteel aan het afstuderen aan het HLO. Mijn afstudeeropdracht is het aantonen van al dan niet aanwezige interactie tussen cPLA2 en caveolin-1, 2 cytoplasmatische eiwitten. De hypothese is dat de 2e de eerste rekruteert naar en aan het golgi houdt in HUVECs. Ik heb een vooropgezet plan, gekregen van mijn begeleidster maar altijd aanpasbaar als ik goede suggesties heb. Ik mag veel meedenken en heb veel stem in mijn eigen onderzoek, maar ze ziet er erg goed op toe dat het allemaal goed gaat. Het hangt heel erg van je begeleider af hoe sterk je onafhankelijk onderzoek doet. ik zoek en lees zelf ook wel mijn literatuur ja, ik moet zelf op de hoogte blijven.

Als je hulp vraagt zal je die ook altijd krijgen van je begeleider, als het een goeie is iig. Ik heb wel mazzel, vind ik iig met mijn begeleidster. Mijn beoordeling is gebaseerd op hoe goed ik dingen leer en oppik terwijl ik bezig ben ipv wat ik al weet, al is een zeker basisniveau wel erg sterk gewenst. Dat werk ook motiverend natuurlijk.

Het is goed te doen, al vraagt het wel vaak wel enige tot grote mate van zelfstandigheid.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Hlo en afstudeeropdracht

Ik ben een jaar of 4 terug afgestudeerd aan het HLO. Je begeleider op je stageadres snapt heus wel dat je nog niet alles alleen kan, meestal krijg je in het begin een stapeltje artikelen toegereikt, en mag je later zelf gaan zoeken en spitten, maar kom je ergens niet uit mag je altijd hulp vragen.

Het hangt van zowel jezelf als van je begeleider af hoeveel je mag/kan doen, als hij/zij ziet dat je veel aankunt, zul je al snel zelfstandiger gaan werken. Als diegene ziet dat je meer hulp nodig hebt, of als je meer hulp vraagt, zul je dat uiteraard krijgen, al is het natuurlijk wel de bedoeling dat je steeds meer zelf dingen gaat doen.

Waar ik nu werk hebben we al verschillende HLO studenten gehad, en het niveau verschilt erg per persoon, en daar wordt dan wel alles op aangepast. Zolang je maar veel inzet en enthousiasme toont zal niemand het je ooit kwalijk nemen als je iets nog niet snapt of niet goed kunt.

Het is vaak redelijk hard werken, maar ik heb het absoluut niet als moeilijk of zwaar ervaren, en dat terwijl mijn begeleider eigenlijk Uni studenten gewend was. (Dat betekend dat ie onder de indruk was van mn labskills, en een beetje teleurgesteld in mn engelse schrijftalent, maar overal valt over te praten :D )

Succes!
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Reageer