Combinatieleer puzzel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 64

Combinatieleer puzzel

Hallo,

is er iemand goed in puzzels? Ik geraak niet verder in de volgende puzzel:

"in een bos wonen twee soorten kabouters: sommigen spreken steeds de waarheid, anderen liegen steeds. Je ontmoet 3 kabouters. De eerste beweert dat beide anderen leugenaars zijn. De tweede ontkent een leugenaar te zijn. De derde beweert dat de tweede een leugenaar is. Hoeveel kabouters liegen er?

Poging tot oplossing

Noteer een leugenaar als L , iemand die de waarheid spreekt als W

mogelijkheden zijn :

LLL

LLW

LWL

WLL

LWW

WLW

WWL

WWW

maar als ik dan de mogelijkheden afga, lijkt geen enkele te kunnen kloppen.

mvg
"niets blijft duren"

Berichten: 7.068

Re: Combinatieleer puzzel

De tweede en derde beweren tegenstrijdige dingen, dus daar zal er 1 van liegen en 1 de waarheid van spreken. De eerste beweert dat de tweede en derde beide liegen, maar dat kan niet waar zijn. Dit leidt dus tot ....

Succes.

Berichten: 64

Re: Combinatieleer puzzel

EvilBro,

LLW. Is dit ok?
"niets blijft duren"

Berichten: 64

Re: Combinatieleer puzzel

EvilBro,

mag ik nogmaals beroep op u doen ivm een "laatste" kabouterpuzzel?

"in het bos van de kabouters ontmoet je weer 3 kabouters. De eerste beweert dat ze alle 3 leugenaars zijn, de tweede beweert dat precies 2 van de 3 leugenaars zijn, de derde beweert dat de anderen liegen. Is de derde een oprechte of een leugenaar?"

dank
"niets blijft duren"

Berichten: 64

Re: Combinatieleer puzzel

EvilBro,

een poging voor puzzel 2:

de eerste 2 uitspraken zijn tegenstrijdig dus één is een leugenaar en één is oprecht. Nummer 3 beweert dat ze allebei liegen, dat is tegenstrijdig. Dus is 3 een leugenaar...?
"niets blijft duren"

Berichten: 7.068

Re: Combinatieleer puzzel

LLW. Is dit ok?
Dat is een mogelijkheid. LWL kan bij puzzel 1 ook (als ik niet scheel gekeken heb).
poging voor puzzel 2:

de eerste 2 uitspraken zijn tegenstrijdig dus één is een leugenaar en één is oprecht.
Dat klopt niet. Ze kunnen ook allebei leugenaars zijn. De reden dat dat bij puzzel 1 niet kon was omdat ze het over precies dezelfde bewering hadden.

Berichten: 64

Re: Combinatieleer puzzel

EvilBro,

een suggestie voor puzzel2 ?
"niets blijft duren"

Berichten: 7.068

Re: Combinatieleer puzzel

Kabouter 1 is tegenstrijdig met zichzelf. Hij moet dus liegen. Van kabouter 2 en 3 moet er dan dus minstens 1 de waarheid spreken.

Berichten: 64

Re: Combinatieleer puzzel

Hallo ,

ik ben een spel aan het spelen met een aantal puzzels. Ik dacht dat ik de volgende puzzel juist had opgelost maar nu begin ik te twijfelen.

"In een bos wonen 3 kabouters. De eerste spreekt steeds de waarheid, de tweede liegt steeds en de derde is een twijfelaar die soms liegt en soms de waarheid spreekt.

Wandelend in dat bos, kom je ze samen tegen. Je vraagt, domweg, wie is de Oprechte , wie is de Leugenaar en wie is de Twijfelaar. De linkerkabouter wijst naar de middelste en zegt: "hij is de oprechte". De rechter kabouter wijst naar de linkerkabouter en zegt: "hij is de oprechte". De middelste zwijgt. Wie is wie?

Noteer je antwoord met: OLT dwz Oprechte links, Leugenaar midden en Twijfelaar rechts.

Ik vind als antwoord: TOL

Zou iemand dit kunnen nakijken ?

Bedankt bij voorbaat.
"niets blijft duren"

Berichten: 7.068

Re: Combinatieleer puzzel

TOL klopt.

Berichten: 64

Re: Combinatieleer puzzel

Bedankt EvilBro.

Misschien een woordje uitleg. Ik spel een spel met 9 puzzels maar je moet eerst alle antwoorden indienen en dan krijg je de melding : je hebt minstens één fout.

Blijkbaar heb ik ergens fouten gemaakt vandaar mijn vraag naar controle.

De volgende puzzel:

Annie, Bart, Carla en Dennis zijn vreemde kinderen. Als ze samen zijn, spreekt er een steeds de waarheid, terwijl de andere drie steeds liegen. Alleen weet je nooit wie welke rol speelt. Toen een van hen het huis in de fik had gestoken, legden ze de volgende verklaringen af. Annie: "Dennis stak het aan" ; Bart: "Ik heb het niet gedaan"; Carla: "Annie deed het" ; Dennis: "Toen Annie me beschuldigde, loog ze ".

Wie is het pyromaantje?

Ik denk dat Bart de pyromaan is. Wat denkt u ?
"niets blijft duren"

Berichten: 7.068

Re: Combinatieleer puzzel

Ik denk dat Bart de pyromaan is. Wat denkt u ?
Ik denk dat je gelijk hebt.

Berichten: 64

Re: Combinatieleer puzzel

EvilBro,

het lukt mij niet. Blijkbaar maak ik een fout in mijn serie van negen puzzels want ik krijg bij de controle de melding dat ik minstens één fout heb. Enige suggestie om mij te helpen? Ik heb de puzzels in word formaat maar dat kan ik niet posten.

dank
"niets blijft duren"

Reageer