Zijn moordenaars optimisten?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 61

Zijn moordenaars optimisten?

Ik snap het niet, waarom plegen ze niet gelijk zelfmoord?

Zijn ze puur en alleen motivatie en drive?

Hoe ziet de psyche van een filosofische moordenaar er uit?

Dank,

J

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Zijn moordenaars optimisten?

Ey jwz, zou je eens wat beter je best willen doen om te omschrijven wat je bedoelt.

De posts zoals jij die nu opstelt zijn voor iedereen die ze leest abacadabra en hiermee onmogelijk te beantwoorden.

Jammer want dat is vast niet je bedoeling.

Kan me voorstellen dat zelf volledig begrijpt wat je bedoelt met bijvoorbeeld filosofische moordenaar, voor anderen is dit minder helder; het kan nog vanalles betekenen.

Ook wat je met puur bedoelt in deze context is niet helder, evenmin de relatie naar optimisme.

Berichten: 61

Re: Zijn moordenaars optimisten?

Filosofische moordenaar? Dat betekend in deze context een moordenaar die niet louter contempleert over zijn paradepaardjes. En over het ethische gebeuren. Kan hij bijvoorbeeld met een geweten moorden? Hoe ziet dat er uit? Of is het een blind projectiel dat geen geweten heeft of alles rationaliseerd?

Een optimistische moordenaar? Tja, een levens optimist pleegt geen suicide dus hij moet toch wel iets hebben als een drive.

Zijn het masochisten die gestraft willen worden door anderen te pijnigen?

Hoe ziet zo'n psyche er uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Zijn moordenaars optimisten?

Een optimistische moordenaar? Tja, een levens optimist pleegt geen suicide dus hij moet toch wel iets hebben als een drive.
Daarmee geef je antwoord op je eigen vraag; een moordenaar die geen suicide pleegt is een (volgens jouw definitie) levensoptimist.

Zou hij dat niet zijn dan volgt uit jouw definitie dat hij suicide gepleegt zou hebben.
Zijn het masochisten die gestraft willen worden door anderen te pijnigen?
Het zijn overwegend mensen die -al dan niet bewust- beloont willen worden door anderen te pijnigen.
Hoe ziet zo'n psyche er uit?
Net als die van jou en mij.

Berichten: 61

Re: Zijn moordenaars optimisten?

Ik ben me zeer bewust van het idee dat zij ook mensen zijn.

Dat is de reden dat ik me hierop richt, ik wil namelijk de psychische logica leren kennen om zo andere inzichten op te doen die ik nog niet voorzien heb.
Het zijn overwegend mensen die -al dan niet bewust- beloont willen worden door anderen te pijnigen.
Indien bewust welke strategieen gebruiken ze dan om gegevens uit te sluiten?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Zijn moordenaars optimisten?

Indien bewust welke strategieen gebruiken ze dan om gegevens uit te sluiten?
Wat bedoel je met gegevens uit te sluiten? (Gokje; wat het geweten hen voorhoudt?)

Berichten: 61

Re: Zijn moordenaars optimisten?

Note:Ik heb een korte analyse op "citaten" van hitler gedaan en denk dat hij een typisch voorbeeld is van iemand die probeert te compenseren met megalomanie door dingen af te sluiten.
Wat bedoel je met gegevens uit te sluiten? (Gokje; wat het geweten hen voorhoudt?)
Ja of systematisch terug komende herinneringen en gevoelens e.d. meer.

Wat is geweten eigenlijk? (in wetenschappelijke zin)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Zijn moordenaars optimisten?

Jwz, het is mij ook nog niet allemaal duidelijk. Ik snap nog steeds niet goed wat je met een "filosofische moordenaar" bedoelt. De ene moordenaar is trouwens de andere niet: zij die een passiemoord begaan, doen dat meestal in een staat van "onweerstaanbare dwang" (tijdelijke ontoerekeningsvatbaarheid), psychopaten (het woord zegt het al) typeren zich door een bepaalde pathologie (begrijpen bijvoorbeeld gevoelens van de slachtoffers niet, zijn door bep. dysfuncties niet in staat ze af te lezen,...), etc. Waarom zou een optimist trouwens geen suïcide kunnen plegen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Zijn moordenaars optimisten?

Ik denk dat je vraag wat te breed ligt om er antwoord op te geven.

Het is verleidelijk om op basis van wat uitspraken conclusies te maken, maar dan ga je volledig voorbij aan de grondbeginselen.

Om te beginnen zul je kennis moeten maken met het evolutionaire basis die ten grondslag ligt aan geweld en moorden.

Wil je Hitler kunnen begrijpen dan kun je er niet onderuit om zijn gedrag (en dat van zijn opvolgers) ook vanuit dit oogpunt te beschouwen.

Als je dat kan zien dan word het al een stuk lastiger om 'dingen afsluiten uit compensatiedrang' neer te leggen als oorzaak.

Berichten: 61

Re: Zijn moordenaars optimisten?

Jwz, het is mij ook nog niet allemaal duidelijk. Ik snap nog steeds niet goed wat je met een "filosofische moordenaar" bedoelt. De ene moordenaar is trouwens de andere niet: zij die een passiemoord begaan, doen dat meestal in een staat van "onweerstaanbare dwang" (tijdelijke ontoerekeningsvatbaarheid), psychopaten (het woord zegt het al) typeren zich door een bepaalde pathologie (begrijpen bijvoorbeeld gevoelens van de slachtoffers niet, zijn door bep. dysfuncties niet in staat ze af te lezen,...), etc. Waarom zou een optimist trouwens geen suïcide kunnen plegen?
Ok dus we gaan er van uit dat het pathologisch is. Maar wat nou als het filosofisch verantwoord moorden is? Ofwel met geweten en snappen wat je doet?

Een optimist pakt het leven aan en is adaptief een pessimist niet perse. Denk ik.
Om te beginnen zul je kennis moeten maken met het evolutionaire basis die ten grondslag ligt aan geweld en moorden.
Dat denk ik niet.

Ik denk dat het bestuderen van uitgewerkte informatie niet het meest efficient is.

Ik denk dat algemene psychische kennis en van daaruit de opmerkingen van iemand bestuderen voor mij de interessantste methode is.

Dat iemand het niet kan laten een kleptomaan te worden bijvoorbeeld, ok, maar ik wil dan weten welke kennis deze persoon mist zodat hij hierin kan vervallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Zijn moordenaars optimisten?

Ik denk dat het bestuderen van uitgewerkte informatie niet het meest efficient is.
Ik denk het wel en dat zomaar een beetje speculeren niet het meest efficient is.

Denk dat wij dan ook nog weinig voor elkaar kunnen betekenen.

Berichten: 61

Re: Zijn moordenaars optimisten?

jdr schreef:Ik denk het wel en dat zomaar een beetje speculeren niet het meest efficient is.

Denk dat wij dan ook nog weinig voor elkaar kunnen betekenen.
Introspectie en eerlijkheid naar jezelf is niet effectief?

Waarom informatie uit gedrag halen als je alle informatie al zelf ter beschikking hebt.

Nouja, ieder zijn geloof.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Zijn moordenaars optimisten?

Ok dus we gaan er van uit dat het pathologisch is.
Ik heb niet gezegd dat het altijd pathologisch is, wel dat dat voor psychopathische moordenaars het geval is.
Maar wat nou als het filosofisch verantwoord moorden is? Ofwel met geweten en snappen wat je doet?
Dan lijkt het me dat we daar eerst een filosofische en ethische discussie over moeten voeren; daar is dit subforum echter niet voor bedoeld.
Een optimist pakt het leven aan en is adaptief een pessimist niet perse. Denk ik.
Over het algemeen wel ja, maar ook degenen die veel van het leven houden, plegen soms zelfmoord.
Ik denk dat het bestuderen van uitgewerkte informatie niet het meest efficient is.
Waarom vanaf nul beginnen en speculeren zonder basis? Psychologie is een wetenschap; ik geloof niet dat alle nodige kennis al in ons zit (maar ook dat is weer een andere discussie, die hier niet gevoerd hoeft te worden).

Berichten: 61

Re: Zijn moordenaars optimisten?

Waarom vanaf nul beginnen en speculeren zonder basis?
Nee, ik probeer aan het licht te stellen door eigen mentale dynamiek (introspectie) en kennis de moordenaar te begrijpen.

Ik denk dat dat niet nul is, tenzij een een gedachte en een werkmodel waar je de realiteit mee aanpakt 0 is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Zijn moordenaars optimisten?

Hoe kan je door introspectie zicht krijgen op het psychisme van de moordenaar (terwijl ik al gesteld heb dat er niet zoiets is als dé moordenaar), als je er zelf geen bent? Ik denk dat we hier niet meer vooruitkomen.

Gesloten