Simpele vraag: aq?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 107

Simpele vraag: aq?

Misschien een domme vraag... maar ik heb het nooit begrepen...

In het middelbaar hebben we het bij scheikunde bij een reactievergelijking het altijd gehad over Vast - Vloeistof - Gas.

Nu vind ik heel vaak terug: Aq

Wat voor toestand is dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Simpele vraag: aq?

Dat staat voor een waterachtige oplossing (van aqueous).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Simpele vraag: aq?

Verder heb je nog

(s): solid = vaste stof

(l): liquid = vloeistof

(g): gas = gas
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 107

Re: Simpele vraag: aq?

als aq dus voor waterachtige oplossing staat, kan men dan ook zeggen dat aq staat voor vloeibaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Simpele vraag: aq?

als aq dus voor waterachtige oplossing staat, kan men dan ook zeggen dat aq staat voor vloeibaar?
Nee. Als iets vloeibaar is, dan zet je er een (l) achter, en je gebruikt (aq) zodra het om een oplossing gaat.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 107

Re: Simpele vraag: aq?

ah ok bedankt!

Berichten: 308

Re: Simpele vraag: aq?

Gebruikt men (aq) niet ook als er een soort "waterkapsel" gevormd wordt?

(bijvoorbeeld NaCl in water ---> Na(aq) en Cl(aq))

ik bedoel dat water als dipool een "schild" vormt...ik denk dat er dus een kleine varatie is tussen "waterige oplossing" en (aq)
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Simpele vraag: aq?

Dat is precies hetzelfde. NaCl bestaat uit Na+[/sup} en Cl- ionen, die bij oplossen in water allemaal loskomen van elkaar, en omgeven worden door een schil water. Die schil heb je altijd bij oplossingen, of het nu om oplossingen van zouten gaat, of om oplossingen andere stoffen.

(aq) betekent gewoon "opgelost in water"
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 308

Re: Simpele vraag: aq?

Akkoord :D

is men verplicht dit te schrijven, nee toch? ---> wel handig om bijvoorbeeld bij redoxen te weten of er water in de buurt is
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Simpele vraag: aq?

Of het verplicht is hangt van de exameneisen af. Op de middelbare school moest het, daarna hoefde het volgens mij niet meer.

Toestandsaanduidingen kunnen wel degelijk nuttig zijn, voor enthalpieberekeningen. Het maakt verschil uit voor de reactiewarmte of een stof als gas of als vloeistof uit de reactie komt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Simpele vraag: aq?

Bij ons hoefde het op de middelbare school (eindexamen) niet (het was niet verplicht).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Simpele vraag: aq?

Misschien is mijn middelbare school van langer geleden... (eindexamen in 1995)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer