Titratie --> kan iemand mij dit uitleggen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 107

Titratie --> kan iemand mij dit uitleggen?

Oke, ik zit in de problemen ...

Hier is het vraagstuk waarvan ik het antwoord niet begrijp (juist antwoord: B)

Afbeelding

Het gaat hier dus over een titratie van een zwakke base (ethylamine) met een sterk zuur (HCl)

Bij het equivalentiepunt geldt dan: aantal mol van de base = aantal mol van het zuur

Hieruit kan ik dan afleiden dat het equivalentiepunt zich bevindt bij 20ml van HCl.

Maar dan versta ik helemaal niet hoe ze aan antwoord b komen. En hoe bewijs je anders dat de andere foutief zijn?

Pfff ... sorry, maar ik vind het een moeilijke opgave (die ik graag toch wil leren begrijpen)

Berichten: 2.746

Re: Titratie --> kan iemand mij dit uitleggen?

a, c en d vind ik juist de eenvoudigste.

a is gewoon de pH berekenen van een gekende oplossing met een gekende basesterkte.

c en d, een zout van een zwakke base en een sterk zuur, is dat basisch of zuur?

Berichten: 107

Re: Titratie --> kan iemand mij dit uitleggen?

Euuuh

Geldt dan voor a: 14-3,37=10,63 ???

En voor c en d: zout van zwakke base en sterk zuur zal zelf zwak zuur zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Titratie --> kan iemand mij dit uitleggen?

Wat betreft a:

Nee, zo werkt de berekening niet. Maar je hoeft de rekenmethode niet te kennen om te weten dat a niet goed kan zijn. Wat je daarvoor wel moet kennen zijn een aantal basisregels over zuren en basen:

- Een sterk zuur zal volledig splitsen als je het oplost in water. HCl wordt dan H+ en Cl-. Sterke base evenzogoed. NaOH wordt Na+ en OH-.

- Een zwak zuur en een zwakke base zullen niet volledig splitsen.

(dit zijn definities)

- Wanneer je een 0,1 mol/l oplossing van een sterk zuur maakt zal [H+] (de concentratie H+ ionen) dus 0,1 mol/l zijn. Een 0,1 mol/l oplossing van een sterke base zal 0,1 mol/l OH- ionen bevatten.

- Wanneer je een 0,1 mol/l oplossing van een zwak zuur of zwakke base maakt zal de uiteindelijke concentratie H+ respectievelijk OH- lager zijn dan 0,1 mol/l, omdat een deel van het zuur of base niet splitst.

- De pH van een oplossing is -log [H+]. Bij een [H+] van 1 mol/l is de pH dus 0, bij een concentratie van 0,1 mol/l is de pH 1.

- In waterige oplossingen geldt altijd: [H+] * [OH-] = 10-14.

(ook weer een kwestie van definities)

- Een 0,1 mol/l oplossing van een sterke base zal 0,1 mol/l OH- ionen bevatten. De concentratie H+ is dan dus 10-13 mol/l. De pH is dan dus 13.

- Een 0,1 mol/l oplossing van een zwakke base zal minder OH- ionen bevatten dan 0,1 mol/l. De concentratie H+ is dan dus hoger dan 10-13 mol/l. De pH is dus lager dan 13.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer