Overdracht bij een ideale opamp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Overdracht bij een ideale opamp

Hoi, ik heb even een vraag over de berekening van de overdracht bij een ideale OPAMP. Nu zou ik graag de schakeling heironder willen laten zien, maar weet niet hoe ik dat moet doen. Als ik de schakeling in Paint teken, dan is dat bestandje veel te groot om hier als bijlage toe te voegen (want dat mag immers maar 5k zijn). Weet iemand hoe ik het beste de schakeling op dit forum kan krijgen? Dan kan ik daarna vragen of ik het goed berekend heb. Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Overdracht bij een ideale opamp

Als je een tekening in paint hebt gemaakt kan je deze best opslaan als .gif, normaal moet je ze dan kunnen posten op het forum.

5kb is natuurlijk wel niet groot maar voor een opamp schema moet dat zeker lukken hoor.

Berichten: 13

Re: Overdracht bij een ideale opamp

Ok bedankt! Dan nu hier de opgave:

Bereken de overdracht van de volgende schakeling (zie bijlage). De OPAMP is ideaal. De beide weerstanden zijn gelijk en worden aangeduid met de letter R. Ook de condensatoren zijn gelijk en worden aangeduid met de letter C.

De ingansspanning wordt aangeduid met Y1 en de uitgangsspanning met Y2.

a) Bereken de overdracht A= Y2/Y1 van deze schakeling.

Dit heb ik gedaan en kom tot het volgende: (graag zou ik willen weten of het zo goed is)

V+ = Y1 * (Zc / (R + Zc))

V- = Y2 * (R / (R + Zc))

V- = V+ = 0

Y1 * (Zc / (R + Zc)) = Y2 * (R / (R + Zc))

Y2/Y1 = (Zc / (R + Zc)) / (R /( R + Zc)) = (Zc / (R + Zc)) * ((R + Zc) / R) ==> dit alles * ((R - Zc)/(R - Zc))

= ((R^2 - Zc^3)/(R^3 - Zc^2))

= - Zc / R = (1/ jwC) / R

==> R / jwC

Klopt dit antwoord????
Bijlagen
OPAMP.GIF
OPAMP.GIF (1.49 KiB) 542 keer bekeken

Berichten: 13

Re: Overdracht bij een ideale opamp

Ik heb het zelf nogmaals berekend en kom op een ander antwoord (denk beter):

V- = R/(Zc + R) * Y2

V+ = Zc/(R + Zc) * Y1

V+ = V- = 0

(Y2 * R/(Zc + R)) = (Zc/(R + Zc) * Y1)

Y2/Y1 = (Zc/(R + Zc)) / (R/(Zc + R))

= Zc / R = ((1 / jwC) / R) = 1 / jwCR

Hoop dat iemand kan bevestigen dat dit de juiste manier is...!

Verder heb ik een vraag hoe ik dan, als het ingangssignaal gegeven wordt door Y1 = Vo cos(wt), het uitgangssignaal in de reeele schrijfwijze kan berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Overdracht bij een ideale opamp

*bevestiging voor 2de berekening*

2de vraag:

Maak voor Y1 een fasor, bereken dan Y2 m.b.v. wat je al afleidde, en neem dan terug het reële deel.

als het nog nodig zou zijn:

Verborgen inhoud
\(Y_1=\Re\left(V_0e^{j\omega t}\right)\)
\(Y_2=\Re\left(\frac{V_0e^{j\omega t}}{j\omega RC}\right)=...=\frac{V_0}{\omega RC}sin(\omega t)\)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Overdracht bij een ideale opamp

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Reageer