Zien van kleuren en zo

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Zien van kleuren en zo

Zoals bekend "ziet" een mens met behulp van staafjes en kegeltjes. De staafjes voor de lichtintensiteit en de kegeltjes voor de kleuren. Nu heeft een mens kegeltjes voor het zien van rood, groen en blauw (als mijn bronnen kloppen :wink: ). Ik zat net Hoe?Zo! te kijken op Ned. 1 en daarin werd gezegd dat paarden de kegeltjes voor het zien van de kleur groen missen.

Het is wellicht een erg triviale vraag, maar ik zat zo te bedenken, in hoeverre heeft deze manier van kleuren zien een relatie met de primaire kleuren, vanwaaruit toch elke kleur geproduceerd kan worden? Want het zou me logischer lijken dat er kegeltjes zouden bestaan voor rood, blauw en geel (zodat met de combinatie geel en blauw weer groen gevormd kan worden,..). En als er kegeltjes voor geel missen, hoe kunnen wij die kleur dan wel waarnemen? Door het geel te extraheren uit de "groene impulsen"? (en kunnen paarden dan wel geel waarnemen, gezien het gemis aan deze "groene kegeltjes"?)

Zie ik nou iets ontzettend logisch over het hoofd?

Re: Zien van kleuren en zo

Je moet goed beseffen dat de verschillende kegeltjes niet slechts voor 1 specifieke kleur gevoelig zijn, maar voor een bepaald golflengtegebied. Elk type kegeltje heeft een optimum bij een bepaalde kleur, vandaar de naamgeving. Als je bijvoorbeeld eens kijkt op http://www.yorku.ca/eye/specsens.htm dan zie je de optimumcurven voor de drie typen kegeltjes (en de staafjes). Zoals je daar ziet overlappen de curven van 'groen' en 'rood' elkaar voor een aanzienlijk deel. Dit betekent dat als je de 'groene' kegeltjes mist, je dit met de 'rode' gedeeltelijk kunt compenseren. Een paard ziet dus gewoon wat minder goed in het groene gebied, maar hij ziet het wel.

Het antwoord op je andere vraag is dus dat je met een combinatie van tenminste 2 typen kegeltjes een heel eind komt met kleurenzien, omdat elk type gevoelig is voor een bepaald kleurengebied. En waarom nou precies deze typen kegeltjes (dus wel 'groen' en geen 'geel') is een evolutionaire kwestie. Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar er waren volgens mij eerst maar een of twee typen, waarna een derde type is ontstaan. Waarschijnlijk om het complete kleurenspectrum beter te kunnen zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Zien van kleuren en zo

Het is wellicht een erg triviale vraag, maar ik zat zo te bedenken, in hoeverre heeft deze manier van kleuren zien een relatie met de primaire kleuren, vanwaaruit toch elke kleur geproduceerd kan worden? Want het zou me logischer lijken dat er kegeltjes zouden bestaan voor rood, blauw en geel (zodat met de combinatie geel en blauw weer groen gevormd kan worden,..)
De primaire kleuren waar jij het nu over hebt komen uit het CMYK spectrum (http://nl.wikipedia.org/wiki/CMYK), het oog (en monitoren, tv's en projectoren) werkt volgens het RGB systeem (http://nl.wikipedia.org/wiki/RGB).
"I believe in God, only I spell it Nature." - Frank Lloyd Wright

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic." - Arthur C. Clarke

"There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle." - A. Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Zien van kleuren en zo

In de 80er jaren hoorde ik bij mijn optiek-cursus van een leraar daar, dat het onderzoeks-centrum van Philips onderzoek deed naar kunstmatige kegeltjes . Ik dacht iets van glasfiber.

Ik heb daar later ook niets meer van vernomen, en op internet wordt ook overal over 3 verschillende typen kegeltjes geschreven.

Het vermoeden was dat juist de kegelvorm daarvan ervoor zorgt dat alle kleuren met hetzelfde kegeltje ontvangen worden.

Je moet het dan zo zien, dat aan het kegeltje 3 ( of oneindig )verbindingszenuwtjes zitten welke de kleur-informatie naar de hersenen brengen.

Wanneer nu ( en dat is mijn eigen inbreng) de kegeltjes niet goed gevormd zijn zou een bepaald kleurgebied niet goed ontvangen worden.

Mogelijk is dan een kegeltje een verder door-ontwikkeld staafje in de evolutie van het zien.

Berichten: 39

Re: Zien van kleuren en zo

Zie ik nou iets ontzettend logisch over het hoofd?
Het is een begripsverwarring omwille van een kleuterklaswijsheid. Rood groen en blauw zijn de primaire kleuren die je ziet. Alles uit is zwart, rood en groen is geel etc... (zoals op de computer). De kegeltjes zien rood, groen en blauw. Het verschil wordt veroorzaakt door verschillende lichtreactieve eiwitten in de kegeltjes: OPN1SW, OPN1MW en OPN1LW (de voorlaatste letter staat voor short, medium, long --> verwijzend naar de golflengte).

De secundaire kleuren, zijn wit zonder een hoofdkleur: cyaan, magenta en geel. Als je gekleurde glazen van deze kleuren over elkaar legt dan krijg je zoiets als hier. Vandaar dat er in kleurenprinters cyaan magenta en geel als kleuren zit. In theorie zijn deze drie kleuren samen zwart, maar in de praktijk is het vaak vuilgrijs, vandaag dat er ook nog zwarte inkt wordt aan toegevoegd.

De begripsverwarring zit hem dus hier: cyaan wordt verward met blauw en magenta met rood in de kleur- en tekenlessen!

Reageer