Begripsverschillen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.502

Begripsverschillen

In de bijbel staan gelijkenissen,ook wel parabels genoemd.

In andere literatuur lees je over metaforen en allegorien.

Wat zijn de overeenkomsten in de drie begrippen,en welke de verschillen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Begripsverschillen

Een metafoor is een stijlfiguur, en heeft dus eigenlijk geen betrekking op een verhaal, zoals een allegorie of een parabel. Een parabel is, zoals je zegt, een gelijkenis: een verhaal met een bepaalde moraal. Een allegorie is (volgens de betekenis van Van Dale) een symbolische voorstelling van een abstract idee.

Berichten: 4.502

Re: Begripsverschillen

Bedankt Ypsilon,

ik las iets over een onderscheid tussen rijk en arm (abstracte begrippen ) in een bijbels verhaal en de uitleg in een allegorie,een rijke en een arm figuur die bij Petrus arriveren en verschillend behandeld worden!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Begripsverschillen

Het verschil tussen beide is soms enigszins vaag. Een parabel is vaak een verhaal dat de lezer of aanhoorder dient toe te passen in zijn eigen gedrag. In een allegorie tref je vaak antropomorfe personages aan: "de hebzucht", "het verlangen", "de oorlog",...

Berichten: 4.502

Re: Begripsverschillen

Mogelijk een begripsverwarring bij mij,ben een m.......r!

Het begrip anthropomorfe geeft iets over een denkwijze van een persoon weer,iets abstracts.

Dus zou ik willen zeggen dat de persoon niet anthropomorfe is,doch zijn denkwijze.

Aangezien echter een mens bestaat uit geest en materie,kun je mogelijk wel een persoon als zodanig beschouwen,daar hij materialistisch (met zijn lichaam,materie) handelt volgens zijn denken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Begripsverschillen

Ik denk dat je inderdaad ergens in de war bent met begrippen :D
ben een m.......r!
Een wat?

Een antropomorfisme (antropos=mens, morphè=vorm) betekent gewoon dat een abstract iets, een eigenschap die niet op zichzelf bestaat, een menselijke gedaante krijgt (zoals dat bijvoorbeeld bij de Griekse en Romeinse goden het geval is).

Berichten: 191

Re: Begripsverschillen

Een wat?
Iets met mieren volgens mij, maar je kunt ook muggenzifter zeggen :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Begripsverschillen

Iets met mieren volgens mij, maar je kunt ook muggenzifter zeggen :D .
Aaah! :D Dank voor de toelichting 8-)

Berichten: 4.502

Re: Begripsverschillen

Symone begreep de stipjes! :D

Reageer