Springen naar inhoud

Evangelisten en apostelen (joden,christenen,moslims)

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 12 augustus 2007 - 14:11

In het Christendom (1 God) komen in de aanvang 12 apostelen bij J.C.voor en zijn er (mij) 4 evangelisten bekend,nl. Marcus,Mattheus,Lucas en Johannes.

Zijn er meerdere evangelies bekend en waar bleven overigens de resterende 8 apostelen?

In de Islam( als ik dit goed uitdruk als godsdienst!) zijn als (basis-)geloofsverspreiders (1 God=Allah)bekend Mohammed en zijn schoonzoon Ali;

waren daar ook apostelen of directe verspreiders en evangelisten,die de Islam verspreidden olv. van de in leven zijnde Mohammed,resp.Al?

Vindt er onder de Moslims ook Koranstudie plaats om de oude wijsheden om te zetten,resp.in te passen in de moderne samenleving net als bij de meeste Christelijke vertakkingen van het geloof.

In het Jodendom is Abraham de aardsvader,maar is Mozes (?) de verspreider van het geloof in 1 God;wie waren daar apostelen/evangelisten in de een of andere vorm.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 augustus 2007 - 16:11

[quote name='oktagon' post='338031']Zijn er meerdere evangelies bekend en waar bleven overigens de resterende 8 apostelen?[/quote]
Er zijn nog meerdere apocriefe evangelies bekend. Zie Bericht bekijken
waren daar ook apostelen of directe verspreiders en evangelisten,die de Islam verspreidden olv. van de in leven zijnde Mohammed,resp.Al?[/quote]
Het is algemeen bekend dat Mohammed al tijdens zijn leven Bericht bekijken
Vindt er onder de Moslims ook Koranstudie plaats om de oude wijsheden om te zetten,resp.in te passen in de moderne samenleving net als bij de meeste Christelijke vertakkingen van het geloof.[/quote]
Volgens mij interpreteert elke moslim de Koran zoals hij dat wil. Anders zouden er nooit verschillende stromingen zijn ontstaan als het soennisme, het sjiisme,...
Voor een lijst van korannotities en -interpretaties (volgens mij niet van islamitische maar van islamologische oorsprong): zie Bericht bekijken
In het Jodendom is Abraham de aardsvader,maar is Mozes (?) de verspreider van het geloof in 1 God;wie waren daar apostelen/evangelisten in de een of andere vorm.[/quote]
Onderaan deze pagina staat een tabel met daarin o.a. de profeten van het jodendom.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2007 - 16:37

Profeten in de Jodendom en Christendom zijn ook profeten van de moslims.
Jezus (Isa) is ook een profeet van moslims.

Moslims geloven in de vier "grote" boeken: Thora (Mozes), Bijbel(Jezus), Koran (Muhammed) en nog een boek waarvan ik de Nederlandse vertaling vanuit Turks niet weet. Namelijk de Zebur (David).
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 12 augustus 2007 - 18:09

Als de Moslims in de vier grote boeken geloven,waarom worden de joden dan bestreden en ook de christenen betiteld als ongelovigen.

Alle gelovigen van de diverse godsdiensten volgen hun eigen weg en methoden naar God,Allah,etc,afhankelijk van hun stamoorsprong.

In gereduceerde vorm heb je de afwijkende wegen bij de Christenen en ook Joden en Moslims,zie rooms-katholieken,protestanten,oudkatholieken,gereformeerden,vrijzinnigen,mormonen,ver
der bij de moslims de grote groepen soennieten en shiieten en bij de Joden oa.de Orthodoxe aftakking!

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 augustus 2007 - 18:31

[quote name='Morzon' post='338099']...en nog een boek waarvan ik de Nederlandse vertaling vanuit Turks niet weet. Namelijk de Zebur (David).[/quote]
De Bericht bekijken
Als de Moslims in de vier grote boeken geloven,waarom worden de joden dan bestreden en ook de christenen betiteld als ongelovigen.[/quote]
Geloven is een groot woord. Tot de Islamitische Heilige Boeken worden buiten de Koran alle heilige geschriften gerekend die volgens de moslims door God aan de mens zijn geopenbaard en waarover de Koran met respect spreekt. Besteed ook aandacht aan volgend Wikipediacitaat:

[quote]Geen van bovengenoemde Boeken wordt in de Koran bekritiseerd. Moslimgeleerden stellen echter dat deze Boeken aan tahrif lijden. Dat wil zeggen dat de betekenis of woorden zijn gewijzigd, dat sommige passages ontbreken en andere passages er later aan zijn toegevoegd. Volgens deze leer is de oorspronkelijke Boodschap in deze Boeken dus niet zuiver overgeleverd, maar in de Koran wel. Voor moslims heeft daarom alleen de Koran gezag; het zelf lezen van de andere Boeken wordt niet aangemoedigd.[/quote]
Ik zie de relevantie van de rest van je post niet in en ook het nut van de vette tekst is me niet helemaal duidelijk.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 13 augustus 2007 - 12:49

Afzonderlijk van de hoofdstromingen van de religies poogde ik de substromingen aan te duiden bij alle voorgenoemde hoofdreligies als Islam,Christendom,Jodendom. :D

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 augustus 2007 - 16:23

In het Jodendom is Abraham de aardsvader,maar is Mozes (?) de verspreider van het geloof in 1 God;wie waren daar apostelen/evangelisten in de een of andere vorm.

Joden 'evangeliseren' niet. Ze proberen geen 'zieltjes' te winnen.
In de oudtestamentische tijd liepen er profeten rond om de IsraŽlieten "bij de les" te houden, opdat ze niet van de leer afdwaalden.
De eerste vijf boeken van de bijbel, de Tora, bevatten alle essentiŽle leefregels voor de Joden.
De Talmoed is (zeer kort door de bocht) een bespreking daarvan.
De rabbijnen zijn de leraren en Joodse rechtsgeleerden

Veranderd door thermo1945, 25 augustus 2007 - 16:26

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 augustus 2007 - 16:30

Het Christendom, de Islam en het Jodendom

zijn misschien wel voor 90% gelijk: alle leefregels komen neer op
1. respecteer God en wees hem dankbaar.
2. respecteer je medemens naar woord en daad.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 september 2007 - 11:13

Na een paar maanden zomerreces een volgende opmerking,welke mogelijk in deze topic kan worden opgenomen en wel:

De Christenen baseren hun geloof op het Nieuwe Testament (NT) met als historische geloofs-aanloop het Oude Testament.

In hoeverre ontbreken in dat OT de door de Joden beschreven Thora (5 boeken Mozes) en de verdere nieuwere Talmut,hoewel deze twee wellicht-ik ben deskundoloog op dit gebied ,dus geen deskundige(tav.moderator!)-alleen met de zuiver Joodse levensbeschouwing (geloofsopvatting) te maken hebben en de Talmut zich ontwikkelde tot in de 12e eeuw na Chr.?

Zijn er verder parallellen te trekken tussen Koran,en de bovengenoemde Geschriften,om het netjes allemaal met een hoofdletter te schrijven en geen partij op de voorgrond te trekken!

Hoe komt het dat de Bijbel en wrs. ook de Joodse Geschriften aan exegese (uitleg gebaseerd op modernere denkwijzen ten tijde van de uitleg) onderhevig zijn en de Koran niet of in veel mindere mate.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 27 september 2007 - 21:09

In hoeverre ontbreken in dat OT de door de Joden beschreven Thora (5 boeken Mozes) en de verdere nieuwere Talmoed, hoewel deze twee wellicht alleen met de zuiver Joodse levensbeschouwing te maken hebben en de Talmoed zich ontwikkelde tot in de 12e eeuw na Chr.?

Ik hoop, dat ik je vraag goed begrepen heb. Een voorbeeld.
In de Tora staat, dat je niet op de Sabbat mag werken maar de definitie van werken ontbreekt.
In de Talmoed wordt dat nader uitgewerkt.

Veranderd door thermo1945, 27 september 2007 - 21:09

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 september 2007 - 13:44

Thermo 1945:

Een deel van mijn vraag,voor de rest verwijs ik je terug :

In hoeverre ontbreken in dat OT de door de Joden beschreven Thora (5 boeken Mozes) en de verdere nieuwere Talmut,hoewel deze twee wellicht-ik ben deskundoloog op dit gebied ,dus geen deskundige(tav.moderator!)-alleen met de zuiver Joodse levensbeschouwing (geloofsopvatting) te maken hebben en de Talmut zich ontwikkelde tot in de 12e eeuw na Chr.?

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 september 2007 - 13:56

Thermo 1945:
Een deel van mijn vraag,voor de rest verwijs ik je terug :

Bedoel je dat je een antwoord als het volgende wil:
Het OT is nagenoeg gelijk aan de Tenach, alleen de volgorde van de boeken verschilt en over de status van de zgn. Apocryfen kun je twisten.
De Thora zijn de eerste vijf boeken van OT en Tenach, de zogenaamde boeken van Mozes (Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium).
De Talmut bevat commentaren op de Thora en rest van de Tenach en staat sowieso niet in het OT, maar wordt ook verder niet binnen de Christelijke traditie gebruikt.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 september 2007 - 17:36

Johan 2:

Dit is globaal een antwoord op mijn vraag,bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures