Springen naar inhoud

* * * * - 1 stemmen

Physicists have 'solved' mystery of levitation

• Log in om te kunnen reageren

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 augustus 2007 - 17:02

Levitation has been elevated from being pure science fiction to science fact, according to a study reported today by physicists...

Lees meer: http://www.telegraph...levitate106.xml

Deze levitatie-effecten werden tot stand gebracht door het omkeren van het Casimir-effect.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 augustus 2007 - 09:29

Erg interessant bericht, al moet ik zeggen dat ik niet veel weet van het Casimir effect.

Jammer genoeg zijn de vindingen nog niet gepubliceert, daarvoor moeten we nog een maand of wat wachten, het word geprint in 'the new journal of physics'

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 augustus 2007 - 10:38

Dit lijkt me de preprint, of alleszins voldoende om het principe te bevatten. Ze zijn blijkbaar al lang aan het aanpassen, dus misschien is voorzichtigheid niet volledig uit den boze. De essentie is dat lenzen ervoor kunnen zorgen dat een vergroten van de afstand correspondeert met een verkleinen van de elektromagnetische caviteit (die zich in het beeld van de lens afspeelt). Cassimir-aantrekking van de em caviteit zorgt voor afstoting van de fysieke platen (kracht is steeds in de zin zó dat het aantal QM oplossingen in de caviteit daalt). De idee is duidelijk zodra je formule (1) aanneemt of de referentie daarover verder volgt (wat ik overigens niet gedaan heb, maar dat artikel van hen is wel al peer-reviewed, New J Phys 8), en in gedachte houdt dat het over perfecte lenzen gaat.

Mijn bescheiden mening is wel dat de media weer iets duister proberen te maken van heldere fysica.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 augustus 2007 - 14:19

Heb het even doorgelezen, erg praktisch is het niet omdat het zweven maar over een paar micrometer lengte gaat. Als de afstand tussen twee platen 2 maal groter word, word de de casimir kracht 16 maal kleiner (1/r^4)
Het is heel interessant voor MEMS en NEMS, mischien voor mini-lagers tussen mini-wielen, frictie verminderen, en dat soort dingen. Echter heb je een meta-materiaal nodig (een materiaal dat op de nano (of micro) schaal bewerkt is zodat het exotische eigenschappen heeft) dat is nogal moeilijk te combineren.

Paul_1968

Paul_1968

• >250 berichten
  • 603 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2007 - 00:09

Inderdaad erg interessant. Ik ga ook eens wat meer lezen over dat Casimir-effect.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Bing (1)
Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures