Levitation

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 24

Levitation

hallo,

ik heb een keer op tv gezien dat er iemand was die liet een magneet zweven, nu dacht ik dat wil ik ook alleen mijn vraag is hoe moet ik dat doen. Ik heb een keer gezocht maar kwam eigenlijk alleen maar op die levetation trein uit en daar heb ik niet echt veel aan.

ik wil dus met magneten iets laten zweven bijv:

*klik*

weet een van jullie hoe ik dat ding kan namaken?

grz markona12
Science abuse, don't even think about it!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Levitation

http://asianproject.groept.be/chinainfo/transrapid.php

Als je zeker bent dat die trein op hetzelfde principe steunt. Google geeft als eerste hit bovenstaande link: zie bij 4. Technische aspecten.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Levitation

Gewoon magnetische levitatie, in een maglev gebruiken ze twee magneten, dus aan beide zijden, in dit wereldbolletje zit er een magneet in de wereldbol, en een elektromagneet in de standaard.

Wat goedkopere versies zou je hier kunnen vinden, zoek op 'globe', of 'levitation'

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Levitation

Er is ook nog een andere mogelijkheid om een magneet te doen zweven.

Vorig schooljaar (6e jaar industriële wetenschappen) hebben onze wetenschapsleerkrachten mezelf en 3 medeleerlingen geselecteerd om mee te doen aan een wedstrijd i.v.m wetenschappen. De wedstrijd was Powerteam 2007. Als proef had men daar een treintje dat op een magnetische baan kon rijden, d.m.b.v. suppergeleiding.

Zowel de baan als de treinwagon werden afgkoeld met vloeibaar stikstof. Op deze wijze kan je dus ook een magneet laten zweven.

Foto's

Hier staan enkele foto's van een klein magneetje dat ze eerst toonden, op het einde van de fotoreeks kan je het bakje zien op de baan.

by the way, we hebben die wedstrijd gewonnen :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Levitation

by the way, we hebben die wedstrijd gewonnen.
(Proficiat!)

Reageer