Beren na winterslaap

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Beren na winterslaap

Ik had een vraagje:

Waarom kunnen Beren na een winterslaap gewoon opstaan en verdergaan met waar ze mee bezig mee waren (een zeer korte herstelperiode) en mensen die maanden op het bed liggen(welke redden dan ook) moeten soms weken of maanden revalideren voordat ze weer kunnen lopen.

alvast bedankt Twan

Gebruikersavatar
Berichten: 70

Re: Beren na winterslaap

Ik weet het niet zeker, maar heeft dat niet met het veranderde metabolisme tijdens de winterslaap te maken? Beren zijn daarop aangepast, mensen totaal niet. Ik kan me dus voorstellen dat als een mens zo lang op bed ligt er spieratrofie optreedt (net zoals bij astronauten), omdat er geen beroep op deze spieren wordt gedaan maar de rest van het lichaam wel 'normaal' werkt (bij ziekte is het natuurlijk afwijkend, dan kom je sowieso al snel in een negatieve energiebalans waarbij spieren worden afgebroken). Ik denk dus dat die spieratrofie de oorzaak van de noodzaak tot revalideren is, je moet je spieren opnieuw trainen. Als die beer in winterslaap gaat is het een heel andere situatie, de hartslag verlaagd en de lichaamstemperatuur daalt.. Ook is er een enorme vetvoorraad om de energievoorziening op peil te houden. Je hebt dus (denk ik) een vertraagd metabolisme waardoor alle processen langzamer verlopen (dus minder energieverbruik, dús minder snel een tekort), en de enorme vetvoorraad die voorkomt dat de spieren worden afgebroken.

Beren hebben wel meer aanpassingen, voor zover ik weet hebben die ook bruin vet (vetweefsel met enorm veel mitochondriën, waarbij de energie uit het vet alleen in warmte wordt omgezet- veel pasgeboren dieren hebben dit ook: voor een snel op peil brengen van de lichaamstemperatuur).

Nou, dit is dus wat ik denk.. Bij onjuiste info graag verbeteren! :D

Reageer