Wortelverband

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Wortelverband

Hallo,

Ik ben pas met een wiskunde cursus begonnen .

Maar nu loop ik tegen een probleempje op .

Ik heb onderhand alle pagina's die google geeft over wortelverband al door gelezen , en op meerdere fora gezocht maar ik kom er toch nog niet .

y=...*wortel x (sorry voor wortel ik zou niet weten hoe ik het teken uit mijn toetsenbord moet krijgen )

bereken y als x = 5

bereken x als y = 5

Er is in de lessen maar 1 alinea aan het wortelverband besteed , een beetje weinig vind ik .

Ik hoop dat iemand mij hier een duwtje in de goede richting kan geven .

Alvast bedankt Cyanopica

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Wortelverband

Cyanopica schreef:y=...*wortel x

bereken y als x = 5

bereken x als y = 5
We willen je zeker helpen dit uit te leggen maar dan is het handig als je even de opgave typt met duidelijke symbolen.

Voor een wortelteken kan je best onderaan in het berichtvenster klikken op speciale tekens, daarna kopieer je de code van het gewenste symbool. Bijvoorbeeld ÷ :D 8-) ...

Ik weet niet juist wat je bedoeld met die puntjes voor die *wortel dus ga nog geen uistspraak doen over de uitkomst.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wortelverband

Als
\(y = \sqrt{x}\)
En x = 5, dan kan je niet meer vereenvoudigen. Je hebt dan gewoon \(y = \sqrt{5}\).

Als y = 5, dan staat er:
\(5 = \sqrt{x}\)
Je zoekt dus een getal x, waarvan de vierkantswortel gelijk is aan 5...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3

Re: Wortelverband

Ik denk dat ik niet helemaal volledig ben geweest het is namelijk aan de hand van een grafiek . Er zijn daar een 9 tal coordinaten die ik aan de hand van de formule moet bepalen . 1t/m9x zijn gewoon hele getallen . maar met het y coordinaat erbij wordt het verhaal anders om dat dat allen getallen zijn met decimalen ,als ik de grafiek bekijk.

Een deel van de opdracht is dat ik die coordinaten benoem . (1,2,5)en (5,5,5) ben ik wel zeker van maar de rest is moeilijk te zien .

de puntjes gebruikte ik omdat ik daar een getal in moet vullen , het staat ook zo in de opdracht .

y= *[wortel]x

Cyanopica

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wortelverband

Misschien moet je alle gegevens eens duidelijker geven (bvb de coördinaten die je krijgt), want nu is het nog niet helemaal duidelijk om je verder te kunnen helpen...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3

Re: Wortelverband

Hallo ,

Toen ik bezig was met het wat duidelijker formuleren van de coordinaten ging er een lichtje branden . Volgens mij ben ik veel te moeilijk aan het denken geweest :D

volgens mij moet het zijn y=2.5*[wortel]x

Aangezien de coordinaten nu overeenkomen , met wat er in de grafiek lijkt te staan.

x=1 y=2.5

x=2 y=3.535

x=3 y=4.33

x=4 y=5

x=5 y=5.59

is dit goed ?

Achteraf was dit niet zo moeilijk [wortel]1*2.5 . (mits het antwoord juist is )

maar wat nu als y bijvoorbeeld 2.89 is dan kan je het veel moeilijker zien , hoe ga je dan te werk

Zoals ik al aangegeven heb ben ik pas met een cursus Wiskunde begonnen .Ik moet zeggen dat het niet meevalt na 17 jaar geen school meer en geen leraar . Dus ik denk dat ik van tijd tot tijd nog wel eens met een vraag langs kom .Maar dan zal ik zorgen dat ik vanaf zin 1 wat duidelijker ben .

mvg Cyanopica

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wortelverband

Op basis van deze coordinaten lijkt dat verband inderdaad te kloppen.

Met alleen y in x = 1 wijzigen naar 2.89, is het nog niet duidelijk wat het verband gaat zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer