Temperatuur vanaf 2010 vaker hoger

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Temperatuur vanaf 2010 vaker hoger

Rotterdam, 10 aug. De helft van de jaren direct na 2009 wordt gemiddeld warmer dan 1989, het wereldwijd warmste jaar dat ooit is geregistreerd. Dat schrijven onderzoekers vandaag in het wetenschappelijke tijdschrift Science.

Lees meer... NRC
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Temperatuur vanaf 2010 vaker hoger

Niet geheel ontopic wellicht... maar waarom maken we ons zo druk over deze opwarming? Wordt 'Global Warming' niet een beetje overdreven?

Een dikke 6000 jaar geleden was het wereldwijd (als we de bewijzen tenminste correct interpreteren) ook warmer: De sahara was nat, groen grasland en siberie had net als vrijwel heel europa een loofbos. Wellicht moeten we eerst eens nadenken over de wenselijkheid van ons huidige klimaat?

[Dit staat even los van het gegeven dat de overgang niet perse geleidelijk hoeft te zijn; Systemen zoals het klimaat hebben vaak buffers die weerstand bieden tegen veranderingen en daar opvolgend erg abrupte overgangen naar een nieuwe evenwicht]

Als de keuze is tussen of (1) ijs woestijnen op de polen en grote zandwoestijnen overal; of (2) over de hele wereld een iets warmer/vochtiger klimaat zonder deze extremen dan denk ik dat het laatste veel wenselijker is. De flora en fauna past zich wel aan: Een paar huidige varianten zullen helaas uitsterven, maar tegelijk zullen nieuwe varianten de kans krijgen. Het is niet de einde van de wereld om maar zo te zeggen.

Volgens mij kunnen we beter ons voorbereiden zodat we om kunnen gaan met deze verandering; Er gebruik van kunnen maken als het zo ver is.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Temperatuur vanaf 2010 vaker hoger

Voor de westerse wereld zal er weinig gaan veranderen, echter zal de rest van de wereld het wat moeilijker krijgen.

Hoe wil je je voorbereiden op droogte? Een maand niet drinken? Het bewerken van het land maar niet doen?

Wij mensen zijn nog niet in staat een utopia voor iedereen te creeeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Temperatuur vanaf 2010 vaker hoger

Hoe wil je je voorbereiden op droogte? Een maand niet drinken? Het bewerken van het land maar niet doen?
Wie zegt dat er meer droogtes gaan komen? In de loop van de geschiedenis is het vaak veel warmer geweest waarbij er net geen woestijnen meer aanwezig waren, waar er een immens grote hoeveelheid bossen was, en ga zo maar even door.

Waarom moet een temperatuur van gemiddeld een graad hoger direct gaan resulteren in maanden droogtes?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Temperatuur vanaf 2010 vaker hoger

Wie zegt dat ze er niet komen?

Wil jij het risico lopen?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Temperatuur vanaf 2010 vaker hoger

Ik denk ook niet dat mensen in staat zijn om utopia te creëren. Wij bepalen niet waar de reis naar toegaat of langs welke route deze gaat. Voor zover we invloed hebben is deze zonder richting.

Ik stel alleen dat wij mensen waarschijnlijk helemaal niets hoeven te doen, verandering is op zichzelf geen ramp; Je niet aanpassen aan deze veranderde omstandigheden is vrijwel altijd een ramp.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Temperatuur vanaf 2010 vaker hoger

Wie zegt dat ze er niet komen?
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dit resulteert in een slechtere leefomgeving dan we nu hebben.
Wil jij het risico lopen?
Welk risico? Dat het opwarmen van de aarde positief zal zijn voor ons, lijkt mij waarschijnlijker. Dat risico wil ik wel lopen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Temperatuur vanaf 2010 vaker hoger

Waarom lijkt dat jou waarschijnlijker?

Met landbouw investeer je in zaden en het bewerken van land en je verwacht dan zonneschijn en regenval op verschillende tijden in het jaar, deze regentijden, of groeitijden zijn bepaald door observaties van het verleden. Het gaat allemaal over voorspellen en gokken, gaat het goed, dan heb je te eten, gaat het slecht, dan eet je niet.

Ook al regend het meer, als het te laat in het jaar komt kun je nog steeds je oogst weggooien.

Het is niet zo simpel om te zeggen, er zal wel genoeg, of meer, regen vallen, je moet daar bij vermelden waar en wanneer. Het is heel leuk als het in de woestijn regent, maar daar is geen goeie grond dus daar heb je als boer niks aan. Sterker nog, de hele irrigatie infrastructuur is aangelegt gebaseerd op een bepaalde hoeveelheid regen, in een bepaalde tijd. Te veel regenval kan in modder-lawines resulteren, en het is nogal moeilijk rijst te plukken als het onder een 30 cm laag modder ligt.

Verder kun je ook boeren niet zomaar verplaatsen, als het ergens slechter gaat hebben ze pech. Er zal geen een boer op een erfgoed waar het beter gaat zegge: kom maar hier, hier regent het nog wel.

Verandering van weerspatronen goed of slecht zorgt gegarandeert voor slachtoffers.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Temperatuur vanaf 2010 vaker hoger

Ik ontken niet dat de overgangsperiode lastig kan zijn en voor problemen kan zorgen als we niet in staat zijn om snel genoeg in te spelen op de veranderde situatie. En natuurlijk zullen de problemen en de nieuwe mogelijkheden niet gelijk verdeeld worden. Dit heeft echter voornamelijk iets te maken met hoe wij omgaan met deze verandering, niet met de verandering op zichzelf.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Temperatuur vanaf 2010 vaker hoger

Merk op dat de situatie die je hierboven schets bijvoorbeeld minder dramatisch is als je vele kleine boeren hebt dan als je 1 grote mega-boer hebt. De individuele keuzes van elke boer is een experiment en door dat je zo veel boeren hebt zal men vrij snel leren te anticiperen welke gewassen het beste geschikt is. In het geval van een enkele grote farm heb je een veel groter risico omdat deze vrijwel altijd slechts aan monocultuur doen: Een verkeerde gok is dan direct einde oefening.

En dan hebben we het nog niet eens over andere technieken van low tech (raised beds) tot high tech (hydrocultuur).
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Temperatuur vanaf 2010 vaker hoger

Een grote boer heeft geld en kan nog wel een jaar door ademen, een kleine boer heeft alles geinvesteerd in die ene oogst, en zal het heel moeilijk krijgen als dat weggegooid geld blijkt te zijn.

Ik denk niet dat deze wereld klaar is om klimaatveranderingen 'op te vangen'. De ene kant van de wereld kan de andere kant niet uitstaan. Ik verdien waarschijnlijk 10 tot 100 keer meer dan iemand anders van mijn leeftijd in een ander land. Dus denk maar niet dat 'we' veranderingen gaan opvangen, want er is geen 'we'. De VM kan nog geen vinger optillen.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Temperatuur vanaf 2010 vaker hoger

Ik denk inderdaad dat je niet moet rekenen op de politiek. Eerder denk ik dat de markt voor de middelen en de technologie zal zorgen, tenzij natuurlijk er door de politiek enkele domme maatregelen worden genomen die dit onmogelijk, lastig of duur maakt.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 12.262

Re: Temperatuur vanaf 2010 vaker hoger

In 2014, voorspelt het tienjaarsmodel, is de gemiddelde temperatuur op de wereld 0,3 graad hoger dan in 2004. En het is 95 procent waarschijnlijk dat de verhoging tussen de 0,1 tot 0,5 graad uitvalt.
Het zijn ook weer geen cijfers die doen vermoedden dat het gemiddelde maisveld in 2014 spontaan vlamvat onder de hitte van de zon, wel? :D
Ik denk niet dat deze wereld klaar is om klimaatveranderingen 'op te vangen'. De ene kant van de wereld kan de andere kant niet uitstaan.
Ongetwijfeld zit daar waarheid in, maar het heeft met klimaat helemaal niets van doen. Globale ongelijkheid en bijbehorende problematiek zijn niet bijzonder afhankelijk van het weer... mensen gunnen het elkaar sowieso niet, of er nou een factor 10 of 20 tussen zit.
Victory through technology

Reageer