Cryptografische uitdaging

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 31

Cryptografische uitdaging

Een cryptografisch probleem waar ik een beetje moeite mee heb:

Een man en vrouw zijn gescheiden. De een woont in Amsterdam, de ander in Eindhoven. Er zijn nog een paar dingen te verdelen. Ze gaan loten over wie de kat krijgt. De vrouw neemt een getal en de man moet zeggen of het getal even of oneven is. Voor de veiligheid krijgt de man het getal toegestuurd, maar het getal is goed gecodeerd. De bedoeling is dat nadat hij heeft gezegd of hij denkt of het getal even of oneven is, de vrouw de sleutel opstuurd en de man het getal kan decoderen en zo dus kan zien welk getal het is. Het getal moet zo gecodeerd zijn dat het getal niet kan veranderen als de vrouw een andere sleutel opstuurd. Er moet dus altijd hetzelfde getal uit komen. Maak deze encryptie + sleutel.

Komt iemand er uit?

Berichten: 96

Re: Cryptografische uitdaging

Dit lijkt mij nagenoeg onmogelijk :shock:

Maar misschien is het een strikvraag:

Het getal wordt gewoon verstuurd (dus niet vervormd), en de sleutel is nix, en de man hoort dan pas dat hij het getal al had.

Berichten: 31

Re: Cryptografische uitdaging

Het kan best zijn dat het onmogelijk is. Dit is een soort van verdiepingsopdracht die ik van mijn leraar kreeg naar aanleiding van mijn profielwerkstuk. De leraar zelf weet alleen niets over cryptografie. Het kan dus best zijn dat hij ene opdracht heeft verzonnen die achteraf onmogelijk blijkt te zijn. Alleen moet ik dan wel uit kunnen leggen WAAROM het onmogelijk is....

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Cryptografische uitdaging

Je kunt het zo makkelijk of moeilijk maken als je wilt.

Je kunt met openbare sleutels werken (let wel: als je het wilt begrijpen moet je enige kennis van modulorekenen hebben!) of juist niet...

Met openbare sleutel is een krachtige codeermethode, ook wel RSA genoemd. voor meer info (was blijkbaar ook een profielwerkstuk) klik hier. Het idee moet in ieder geval duidelijk zijn nu.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 31

Re: Cryptografische uitdaging

Ik heb wel degelijk kennis van modulo-rekenen en RSA, ik heb er mijn profielwerkstuk er namelijk over gedaan :shock:

Misschien heb ik het niet goed begrepen, maar je kan bij RSA toch een andere sleutel geven en dan is het getal toch niet meer hetzelfde?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Cryptografische uitdaging

Ah, zo. Jij hebt het goed begrepen, ik heb de vraag niet goed gelezen...

idd, je stelt de voorwaarde dat áls de vrouw een andere sleutel opstuurt, dat ook het juiste getal eruit komt. Dan neig ik te zeggen dat dat niet kan...

Je zegt zelf al dat je kennis hebt van RSA. Dat betekent dan ook dat je zou moeten weten waarom het niet kan. Denk hierbij aan het feit dat je priemgetallen gebruikt en bij elk beeld dus slechts één origineel hoort. Als je de publieke sleutel verkeerd doorgeeft is het onmogelijk om de juiste boodschap te vinden. dat is juist de kracht van RSA.

Je gaf al aan dat als de vrouw een andere sleutel opstuurt, ook de boodschap eruit moet komen. Dat betekent dus dat er én meerdere sleutels zijn én meerdere manieren om de oplossing te vinden. dit is beide tegenstrijdig met het systeem van RSA.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Reageer