Hydrostatische druk

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 10

Hydrostatische druk

p = dichtheid * g * h

ik snap niet goed wat de h precies betekent in deze formule. Neem nu bijvoorbeeld een oefening waar je de druk moet berekenen van een vloeistof A op een andere vloeistof B in een buisje. Is h dan de lengte van vloeistof A of de hoogte van vloeistof A van de onderkant van het buisje beginnend, of de hoogte van aan de rand van het buisje beginnend?

Klinkt misschien ingewikkeld.. ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Berichten: 4.246

Re: Hydrostatische druk

\( \Delta p =\rho g \Delta h \)


Het gaat dus om het verschil in de hoogte, in jouw opgave dus de lengte van vloeistof A tot vloeistof B.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Hydrostatische druk

\(p = \frac{F}{A} = \rho g h\)
Dan is
\(F = \rho g h \cdot A\)
Als je wil dat deze vergelijking klopt, dan moet
\(h \cdot A = V\)
en dat is alleen zo als je de hoogte neemt van de vloeistof (of iets anders) waar het over gaat, want alleen zo krijg je
\(F = \rho g V = \frac{m}{V} g V = mg\)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Hydrostatische druk

Rov, wil je dit zeggen? De kracht moet hetzelfde zijn dan wanneer er water is in plaats van het ondergedompte voorwerp. En deze kracht moet precies de gravitatiekracht op dat water opheffen, dus is er een elegante controle van de formule.

Als dat niet is wat je wil zeggen begrijp ik je niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Hydrostatische druk

Jekker snapte niet zo goed wat je voor h moest nemen. Uit mijn vorige post zou je dat goed moeten kunnen afleiden. Het is logisch dat het volume een rol gaat spelen in de berekening, ik wilde laten zien hoe die h daar zijn rol in heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Hydrostatische druk

OK, dan werk je in de context dat de kracht uitgeoefend op het voorwerp gelijk is aan het gewicht van de (eventueel denkbeeldige) waterkolom erboven? (of verraad ik nu te veel?)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hydrostatische druk

Nou,ik denk dat Rov te weinig verraadt. Jekker zit met een vraag over een h die hij niet snapt wáár af te meten, en als antwoord komt Rov met een schitterende portie wiskunde, waar echter precies diezelfde voor Jekker onbekende "h" in voorkomt.
drukkolom.gif
drukkolom.gif (12.55 KiB) 702 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Hydrostatische druk

stel dat je een duiker bent en je duikt in de zee. Hoe dieper je in de zee gaat hoe moeilijker het zal worden om te overleven omdat de hydrostatische druk (de vele waterlagen die op jou drukken), alsmaar groter zal worden. Op een gegeven moment zul je aan de druk bezwijken en sterven.

nu P = P0 + ρgh

de h zijn hier de waterlagen die op jou drukken, en die zijn eigenlijk niet gemeten van de zeebodem tot aan het wateroppervlak, maar gemeten vanaf de diepte waar jij zwemt tot aan het oppervlak

Kan mis zijn hoor ben nog maar een student maar ik denk dat jekker dat wil weten.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 10

Re: Hydrostatische druk

jep ik snap wat ik wilde weten :D bedankt

Reageer