Creatinekinasereactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 99

Creatinekinasereactie

Ik heb een vraagje. Het grootste gedeelte van wat hieronder staat is niet echt van belang voor die vraag, maar had ik wel getypt doordat ik eerst een andere vraag had, die ik nadat ik alles had getypt ineens niet meer hoefde te stellen, omdat ik hem al begreep :D

Omdat ik het zonde vind om alles te wissen, is misschien leuk om het te laten staan voor mensen die er meer over willen weten.

Ik citeer allereerst dus wat uit mijn cursus;

Belangrijke energiedragers zijn ATP en PCr. Deze twee verbindingen leveren bij de hydrolyse vrij veel energie:

ATP + H2O <-> ADP + Pi -30.5 KJ/mol

PCr + H2O <-> Cr + Pi -43.1 KJ/mol

De delta G 0 waarde van de ATP-hydrolyse is minder negatief dan die van PCr, zodat transfosforyleringsreacties kunnen lopen in de richting van ATP-vorming:

CrP + ADP <-> ATP +Cr -12.6 KJ/mol (creatine-kinase)

Keq = e (-deltaGo/RT)

In dit geval, bij R=8.3143 J/mol/K en T=298 (25 graden), wordt Keq: e5.1 = 162"

Bij rust vinden we de volgende concentraties

ATP = 5 mM, ADP = 0.012 mM, PCr = 25 mM en Cr = 10 mM. Met name wanneer het energieverbruik laag is, zorgen de mitochondrieen ervoor dat de [ADP] erg laag is ( <20 microM), en dat daardoor het evenwicht van de creatinekinase reactie sterk naar links ligt (oplading). Echter bij hoog energieverbruikkunnen de mito's de [ADP] niet meer laag houden. Een tienvoudige stijging van [ADP] (van 0.012 naar 0.12 mM) is al genoeg om 90% van de creatine te fosforyleren, te laten:

[ATP]/[ADP] = 162 * [PCr]/[Cr]

rust: 5.0/0.012 = 162 * [PCr]/[Cr] --> [PCr]/[Cr] = 2.6

arbeid 4.88/0.12 = 162 * [PCr]/[Cr] --> [PCr]/[Cr] = 0.25 "

En dan nu mijn vraag:

Er wordt gesproken over fosforylering van 90% van de creatine. Hoe haal ik dat hieruit? Je hoeft niet gelijk het antwoord te geven, misschien eerst een tip?

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Creatinekinasereactie

Het totaal van [PCr] en [Cr] blijft uiteraard gelijk. Dat was 25+10=35 mM. Als [PCr]=0,25*[Cr], dan geldt in de nieuwe situatie dus [PCr]=7 mmol/l en [Cr]=28 mmol/l. Waarom dit zou betekenen dat 90% van de creatine gefosforyleerd is, is mij een raadsel. Ik zou eerder zeggen dat creatine gedefosforyleerd wordt, maar dan nog snap ik niet waar die 90% vandaan komt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer