Neerslaan goud

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Neerslaan goud

Een vraag die een docent gesteld heeft en waar iedereen een ander antwoord op heeft:

Kan Lithium in een oplossing met Au3+ ionen dat goud doen neerslaan?

Waarom?

Hoe is de reactievergelijking?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.562

Re: Neerslaan goud

Het antwoord op de eerste vraag: welke is het meest edele metaal? Goud of lithium? Als men goud-ionen en lithium-metaal bij elkaar brengt, zal er dan een reactie plaatsvinden? Anders gezegs, wat is stabieler: goud-metaal en lithium-ionen of goud-ionen en lithium-metaal?

Tweede vraag: Opzoeken in de tabel met redoxkoppels. Tussen goud en goud-ionen bestaat maar 1 reactie; tussen lihium en lithium-ionen ook.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Neerslaan goud

Het antwoord is helemaal niet zo eenvoudig, aangezien metallisch lithium niet oplost in water, maar ermee reageert tot LiOH en H2. Het aardige is dat alsnog een neerslag reactie plaatsvindt waarbij Au(OH)3 neerslaat, en dat is vervolgens via verwarming om te zetten in Au2O3 en uiteindelijk in metallisch goud.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.562

Re: Neerslaan goud

Goudionen reageren net zo goed met water...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Neerslaan goud

Hoe bedoel je dat?

Waterige oplossingen van AuCl3 zijn voor zover ik weet stabiel, geen teken van enige reactie met water dus...
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.562

Re: Neerslaan goud

Voor zover ik weet lost goud alleen op als AuCl4-. Een AuCl3 oplossing is eigenlijk een oplossing van HAuCl4. Die oplossing is volgens mij niet stabiel als je hem aan de lucht laat staan; Er ontsnapt chloorgas.

Maar goed, in dat geval reageert lithium zeker met het oplosmiddel...

Zijn er andere oplosmiddelen waarin goudionen kunnen oplossen, maar die niet met lithium reageren?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 1.379

Re: Neerslaan goud

De vraag van de docent is nogal onnauwkeurig. We moeten aannemen dat het een oplossing in water is en we weten niets van complexvorming bij Au(III) en van de tegenionen die het geheel electroneutraal moeten maken.

Bij een heel sterke complexvorming zou er geen reaktie kunnen optreden. Maar bij een zwakkere complexvoring zal er zeker reductie tot goudmetaal en oxydatie van lithium tot lithiumionen plaatsvinden. Ik verwacht niet dat het goud een samenhangende, goed hechtende laag metaal op het lithium zal vormen.

Als we een homogeen reduktiemiddel nemen, bijvoorbeeld een aldehyde (alkanal) heb je kans op een colloidale goudoplossing (goudsol). Maar het is de vraag of die stabiel is.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer