Kracht tussen 2 geladen deeltjes (coulomb)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 107

Kracht tussen 2 geladen deeltjes (coulomb)

Ik vind het antwoord van deze vraag niet:

Twee identieke kleine geladen metalen sferen staan met hun middelpunt op 0,050m van elkaar en trekken elkaar met een kracht van 2700N aan. We brengen ze met elkaar in contact en brengen ze vervolgens naar hun oorspronkelijke situatie terug. Nu stoten ze elkaar af met een kracht van 1102,5 N.

Bereken hieruit de waarde van de oorspronkelijke ladingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Kracht tussen 2 geladen deeltjes (coulomb)

Twee identieke kleine geladen metalen sferen
Wat bedoel je hier mee?

Zijn het identieke bollen of zijn hun ladingen identiek? Als de ladingen identiek zijn trekken de bollen zich al nooit aan. Of bedoel je identiek maar tegengestelde ladingen? Dan is het makkelijk.

Berichten: 107

Re: Kracht tussen 2 geladen deeltjes (coulomb)

Nja het stond zo in het boek, ik weet het ook niet precies en heb het me ook afgevraagd.

Ik denk dat de bollen identiek zijn maar de ladingen niet.

Ik had het eerst opgelost door het te bekijken als identieke bollen maar met tegengestelde (identieke) ladingen. Maar dan kom ik er ook niet aan uit.

Dan kan je Q wel uitrekenen uit de eerste formule, maar dan klopt die toch niet meer bij de tweede.

F = k. Q1.Q2 / (r^2)

En als je naar de antwoorden kijkt, dan kunnen de ladingen dus ook niet identiek zijn.

ik hoop dat iemand mij kan helpen.

De antwoorden zijn:

Q1 = 50 . 10^-6 C

Q2 = -15 . 10^-6 C

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kracht tussen 2 geladen deeltjes (coulomb)

je moet een stelsel maken van twee vergelijkingen. De eerste heb je zelf al gegeven (die voor de coulombkracht in de oorspronkelijke situatie)

na het met elkaar in contact brengen zal de lading van de twee bollen zich gelijkelijk verdelen over de twee bollen. Elke bol krijgt dan de lading:
\(Q_{1nieuw} = Q_{2nieuw}= \frac{Q_1 + Q_2}{2}\)
Stel voor de nieuwe situatie weer zo'n vergelijking op voor de nieuwe coulombkracht.

Dan invullen, substitueren, uitwerken

Of, zoals de wiskundigeren hier het liever doen:

substitueren, uitwerken, invullen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 107

Re: Kracht tussen 2 geladen deeltjes (coulomb)

na het met elkaar in contact brengen zal de lading van de twee bollen zich gelijkelijk verdelen over de twee bollen.


Oh nu zie ik het ...

Ik wist niet dat de lading zich ging verdelen over de beide bollen, dat is me nog nooit geleerd. Maar bij deze weet ik het en kan ik weer verder met mijn oefening!

Bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Kracht tussen 2 geladen deeltjes (coulomb)

Ik denk wel dat je dit hebt geleerd. Ooit gehoord van wet van behoud van elektrische lading?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 107

Re: Kracht tussen 2 geladen deeltjes (coulomb)

Ik zei toch: nog nooit geleerd !!!

Reageer