Intermoleculair potentiaal

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 43

Intermoleculair potentiaal

Hallo,

hier in de figuur staat het voor uitzetting.. Weet iemand hoe de curve eruit ziet als een stof inkrimpt bij temperatuursverhoging?
molecule1.gif
molecule1.gif (4.57 KiB) 858 keer bekeken
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.087

Re: Intermoleculair potentiaal

Als een stof inkrimpt zal het minimum dichter bij de kern liggen (naar links dus), als een stof uitzet zal het minimum verder weg liggen (naar rechts dus). Er zijn echter niet heel veel stoffen die inkrimpen bij temperatuursverhoging. Ik ken - met uitzondering van water, wat hier niets mee te maken heeft - geen voorbeeld hiervan.

Berichten: 43

Re: Intermoleculair potentiaal

Moet ik meer info toevoegen ofzo? Het gaat over de aantrekking en afstoting tussen 2 naast elkaar liggende atomen (of moleculen als je wil, maakt niet uit) in een stof. Bij temperatuur 0 K staan ze stil, vanaf er een temperatuurverhoging is, gaan ze sneller t.o.v. elkaar bewegen (bewegen over de curve rondom de evenwichtstoestand bij 0 K. Deze curve is verschillend voor elke stof, deze is nu toevallig eentje die uitzet bij hogere temperatuur want: je kan zien dat de afstand groter is (maw de stof zet uit) zoals bij de meeste stoffen. Echter zijn er ook stoffen die krimpen als je ze verwarmt.. Heft iemand al ooit zo'n curve gezien ofzo? 't Schijnt echt niet zo ingewikkeld te zijn maar het gaat er bij mij niet in blijbaar :D

In elk geval alvast bedankt..

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Intermoleculair potentiaal

Water krimpt niet als het warmer word, het zet uit.

Ijs heeft een groter volume dan water, maar dat is een heel ander verhaal, dat komt omdat ijs water in kristalstructuur is, en water is een vloeistof. De kristalstructuur is groter dan de vloeistof. Heeft niet veel met bovenstaande tekening te maken,.

Berichten: 43

Re: Intermoleculair potentiaal

DePurpereWolf schreef:Water krimpt niet als het warmer word, het zet uit.

Ijs heeft een groter volume dan water, maar dat is een heel ander verhaal, dat komt omdat ijs water in kristalstructuur is, en water is een vloeistof. De kristalstructuur is groter dan de vloeistof. Heeft niet veel met bovenstaande tekening te maken,.
Heb jij een idee hoe de curve er moet uitzien?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Intermoleculair potentiaal

Welke curve?

Ik ken geen stof die inkrimpt bij temperatuursverhoging.

De curve is gelijk voor alle moleculen.

Berichten: 43

Re: Intermoleculair potentiaal

DePurpereWolf schreef:Welke curve?

Ik ken geen stof die inkrimpt bij temperatuursverhoging.

De curve is gelijk voor alle moleculen.
De curve die ik hierboven tekende, is er één voor een stof die uitzet bij temperatuursverhoging.. Ik zoek uit hoe een curve eruit ziet voor een stof die inkrimpt als je warmte toevoeg..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.087

Re: Intermoleculair potentiaal

Water krimpt als je het opwarmt van 0 tot 4 graden Celcius, maar wat dat met deze curve te maken heeft, weet ik niet. Ik ken iig niet zo een dergelijke curve.

Berichten: 43

Re: Intermoleculair potentiaal

ik kan blijkbaar niet edit'ten dus sorry voor double post..

Raar dat dat zo is; mijn docente Fysica vertelde mij dat dit wel degelijk bestond.. Misschien vergistte ze zich dan.

In elk geval bedankt voor de reacties!

Reageer