G-kracht bij botsing

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

G-kracht bij botsing

Hallo,

Ik heb een vraag met betrekking tot G-krachten, deze luidt als volgt:

Hoe snel heb ik gereden als ik tegen bijvoorbeeld een boom tot stilstand kom en 10G ondervindt?

Door de kreukelzone van auto's kom je ongeveer binnen een halve meter tot stilstand. Nou is dit voorval niet lineair, bij een hogere snelheid zal de kreukelzone verder indeuken en de afstand die de auto dan aflegt voordat hij stilstaat is langer.

Welke natuurkundige kan mij de oplossing geven voor deze kwestie? Alvast bedankt voor de hulp!

Gegroet,

Tim

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: G-kracht bij botsing

gezien alle ongeveers, ongeveer 35 km/h.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: G-kracht bij botsing

50 km/h :D 50 km/h.

(oh wat saai)

Volgens mij heb je al een goede inleiding gegeven in de vraagstelling.

De vraag blijft natuurlijk echter voor hoe land de 10G geldt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: G-kracht bij botsing

De vraag blijft natuurlijk echter voor hoe land de 10G geldt.
als we de vertraging als eenparig beschouwen, ongeveer 0,1 s.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.007

Re: G-kracht bij botsing

Ik kom uit op 35,7km/h als je er vanuit gaat dat de versnelling constant is. Dit haal je uit
\(a=\frac{dv}{dt}\)
en
\(v=\frac{ds}{dt}\)
. Nu dt elimineren en integreren levert op
\(v=\sqrt{2as}\)
Met:

v de beginsnelheid

a de constante (negatieve) versnelling

s de afstand waarover je stil komt te staan

Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre dit realistisch is. Ik zou het misschien nog eerder als een veer beschouwen (versnelling lineair met de indrukking).

Reageer