3d asverdraaiingen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 54

3d asverdraaiingen

Hoi beste lezer(es),

Ik heb toch een verdomde **** probleem. Ik zit er al weken mee te stoeien en kom elke week weer met iets anders uit dan eigenlijk de bedoeling is. Hopelijk kunnen jullie mij een verse blik geven op het volgende probleem dat hopelijk een van mijn bevindingen kan bevestigen.

M'n probleem:

Ik doe metingen met versnellingssensoren in een MRI scanner. Echter, de versnellingssensoren meten de versnelling in de richte van de beweging. Door deze later te integreren wil ik de afstand bepalen die deze hebben afgelegd (immers de integraal van m/s2 is m/s). Nu leest de versnellingssensor ook de verdraaiingshoek uit. Deze krijg ik weergegeven in graden wat weer een hoop oplost. Dus wat wil ik doen?

Ik wil het verdraaide 3D assenstelsel X',Y',Z' (kleinere zweevende assenstelsel in foto) terug draaien naar de regulieren X,Y,Z waarden (grote assenstelsel zoals de normale XYZ ook getekend zou worden) zoals wij die normaal tegenkomen. Het probleem is dat alle assen in 3 verschillende hoeken draaien.

Dus een Matrix zal waarschijnlijk de enige manier zijn om dit probleem op te lossen. Hier ga ik echter telkens weer de fout in.

Mijn vraag aan jullie:

Kunnen jullie eens nadenken over het opstellen van een matrix of een formule zodat ik elke as weer terug kan zetten naar de de standaard X,Y,Z waarden?

Een kleine illustratie staat hieronder weergegeven.

Alvast super bedankt en ik zal deze vraag ook posten bij de natuurkundige onder ons, want wiskunde is echt NIET m’n sterkste kant! Laat jullie wiskundeknobbel maar eens werken. Denk dat het voor de ingenieurs onder jullie wel een eitje zal zijn!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: 3d asverdraaiingen

Aan iedereen die dit gelezen heeft...

Ik heb een topic lopen op het natuurkunde forum... Ik heb in mijn pure fustratie niet op de regels gelet... DUS:

Voor eventuele reacties wil ik doorverwijzen naar dit topic: Alternatief Topic

Voor de MOD onder ons: Deze mag u sluiten en mijn nederige excuses...

groetjes en nogmaals bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: 3d asverdraaiingen

Geen probleem: deze dicht, verdergaan in de andere.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gesloten